Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Viral moda anlarına imza atan oldukça hareketli bir moda ayını geride bırakırken yüksek moda markalarının dümeninde bulunan kreatif isimlerin değişimine bakıyor, söylentilere kulak veriyoruz.
Yüksek moda markaları geride bıraktığımız Eylül ayında bir yandan dört moda başkentinde 2025 İlkbahar/Yaz koleksiyonlarını sergilerken bir yandan da kreatif direktör değişiklikleriyle moda gündemini belirledi. Neredeyse heyecanla oynanan bir sandalye kapmaca oyununu anımsatan bu görev değişikliklerine ve moda profesyonellerinin manşetlerin ardındaki bazı öngörülerini derledik.
Hedi Slimane, LVMH'nin sahip olduğu modaevi Celine'deki yedi yıllık görev süresinin ardından koltuğunu eski Polo Ralph Lauren tasarımcısı Michael Rider'a devretti. Dior Homme'un moda tarihine geçen skinny rock star erkek silüetini yaratan Slimane, son derece yalın bir estetik anlayışına sahip kreatif direktör Phoebe Philo'nun ayrılışından sonra 2018 yılında markanın kreatif direktörlük koltuğuna oturmuş, ilk icraatlarından biri Céline'deki “e” harfinin üstündeki aksanı kaldırarak yeni bir logo tanıtımı olmuştu. Bu logo değişikliğini markanın imajında yaptığı keskin değişimlerle devam ettirince gelen eleştiriler sonucu moda basınıyla tartışma yaşamış, bu hayli gürültülü başlangıç sonrası basından uzak durmaya başlamıştı.
Slimane'in halefi Rider, markanın yaptığı açıklamaya göre Celine koleksiyonlarının tüm yaratıcı sorumluluğunu üstlenecek; bu koleksiyonlar kadın giyimi, erkek giyimi, deri ürünler ve aksesuarlar ile haute couture'u kapsıyor. Paris moda sahnesinde tanınan bir isim olan Michael Rider'ın Phoebe Philo’nun Celine’i minimalist, entelektüel ve üst segment bir konumda yeniden yapılandırmasında önemli bir rol oynamıştı. Dolayısıyla bu görev değişikliği Rider için bir nevi eve dönüş diyebiliriz.
Kreatif direktör Filippo Grazioli'nin ayrılığının ardından bu göreve 20 yıldan fazla bir süredir marka için çalışan ve 2022'nin Nisan ayından bu yana Maison'un Home koleksiyonunun kreatif sorumlusu olan Alberto Caliri'nin getirildiği açıklandı. Caliri, geçtiğimiz Salone del Mobile'da Architectural Digest dergisine verdiği demeçte “Missoni, kışın şömine önünde duran cashmere bir kazak gibi” tanımını yapmış ve bu sözlerle markanın dünya çapındakini etkisini özetlemiş olmuştu. Caliri'nin 71 yıl önce Ottavio ve Rosita Missoni tarafından kurulan markanın DNA’sının anahtar unsurlarını yani örgü, renklerin oyunlu kullanımı ve zigzag desenini nasıl yorumlayacağı merak konusu.
2023'ün Eylül ayında Sarah Burton, tam 26 yılın ardından Alexander McQueen'den ayrıldığı duyurmuştu. Bu moda ayında ise Burton resmi olarak Givenchy'nin yeni kreatif direktörü olarak atandı. Kariyerinin tamamını Alexander McQueen'de geçiren Burton, Fransız modaevinin sekizinci tasarımcısı olurken aynı zamanda bu koltuktaki ikinci kadın tasarımcı olacak. İlk koleksiyonunu ise 2025'in Mart ayında 2025-26 Sonbahar/Kış defilesi ile Paris'te tanıtacak.
Burton'ın Alexander McQueen'deki halefi Seán McGirr olmuş, otuz beş yaşındaki tasarımcının McQueen'deki ilk koleksiyonu moda basınından geçer not alamasa da Paris'te sunduğu 2025 İlkbahar/Yaz koleksiyonu markanın mirasını araştırması bakımından ilgi çekmişti.
Peter Hawkins’in kısa süreli kreatif direktörlüğünden sonra Eylül ayında resmi olarak bu görevi Haider Ackermann devraldığı açıklandı. 2024'ün Mayıs ayında Canada Goose’un kreatif direktörlüğünü de devralan Ackermann bu iki görevi aynı anda yürütecek.
Ford ve Ackermann'ın zayıflatılmış dar bir silüet ve beklenmedik karışımlar gibi belirli estetik tercihleri paylaştıkları söylenebilir, örneğin gece pantolonlarında kargo cebi veya dökümlü dantel etekli bir atlet veya ayrıntılı pileli pantolonlar. Özellikle, her iki tasarımcının da kadifenin yumuşak baştan çıkarıcılığına karşı zayıf bir noktası olduğunu geçmiş koleksiyonlarına bakarak söyleyebiliriz. Vizyonların kesiştiği noktada hangi tasarımların ortaya çıkacağı büyük merak konusu.
Kreatif Direktör Lorenzo Serafini
Alberta Ferretti geçtiğimiz hafta 1981 yılında kurduğu aynı adı taşıyan markasının kreatif direktörlüğünden ayrıldığını duyurdu. Tasarımcı, yazdığı bir mektupta, “Bu zor, karmaşık ama çok iyi düşünülmüş bir seçimdi. Bugün, huzur ve farkındalık içinde, kurduğum ve adımı taşıyan markanın kreatif yöneticiliğinden ayrılma kararımı sizlere iletiyorum,” dedi. 74 yaşındaki tasarımcı, kendi markası ile birlikte Moschino, Philosophy di Lorenzo Serafini ve Pollini'yi de işleten aile şirketi Aeffe Group'un Başkan Yardımcısı olarak görevine devam edecek.
Aeffe Grubu bugün (15 Ekim Salı günü) ise Lorenzo Serafini'yi Alberta Ferretti markasının kreatif direktörü olarak atadığını duyurdu. Lorenzo Serafini, 2014 yılında Aeffe Grubu'na Philosophy di Lorenzo Serafini markasının kreatif direktörü olarak katılmıştı.
Fotoğraf: İngiliz moda tasarımcısı John Galliano, Christian Dior'un Avenue Montaigne, Paris'te bulunan lüks moda markasının merkezindeki orijinal eski ahşap panelli atölyesinde bir prova seansı sırasında çalışırken (2005) Fotoğraf: Derek Hudson/Getty Images
John Galliano, eski günlerini aratmatan bir haute couture koleksiyonu ve günah çıkarma seansı niteliğindeki bir belgeselden sonra müthiş comeback'ini yapıyor diyebiliriz bir süredir. Evet, Maison Margiela için sunduğu 2024 İlkbahar/Yaz Haute Couture koleksiyonundan ve High&Low: John Galliano belgeselinden bahsediyoruz. Moda endüstrisindeki cancel kültürüne maruz kalan ilk kişilerden biri olduğunu iddia edebileceğimiz Galliano, Maison Margiela'da Ekim ayında sonlanacak sözleşmesini yenilemeyi düşünmüyor. Bu nedenle Galliano'nun “evine” yani Christian Dior'a geçeceği söylentiler arasında yer alıyor doğal olarak. Dior'daki mevcut kreatif direktör Maria Grazia Chiuri'nin artık her yeni koleksiyonda kendini tekrarladığı yorumları bu ihtimali güçlendiriyor. Galliano'nun Maison Margiela'daki yerine ise geçtiğimiz günlerde Y/Project ile yollarını ayıran Glenn Martens’ın geleceği konuşuluyor.
Dedikoduların durulmadığı bir diğer modaevi ise tabii ki Chanel. Geçtiğimiz Haziran ayında kreatif direktör Virginie Viard'ın son beş yılı kreatif direktör olmak üzere otuz yıldır çalıştığı Chanel'den ayrıldığı açıklanmıştı. Vedadan kısa bir süre Chanel’in CEO’su Bruno Pavlovsky markanın yeni bir kreatif direktör bulmakta acele etmediğini ve gelecek sezonları tasarım ekibinin hazırlayacağını bildirmişti. Sektörün önde gelen isimleri Simon Porte Jacquemus ile Hedi Slimane’in adaylar arasında olduğunu söylüyor. Öte yandan Mart ayında Valentino'dan ayrılan Pierpaolo Piccioli de güçlü adaylar arasında.
2008 ile 2024 yılları arasında Gucci’de çeşitli görevlerde çalışan Alessandro Michele geçtiğimiz Mart ayında Valentino’nun kreatif direktörü ilan edilmişti. Açıklamadan kısa bir süre sonra marka için hazırladığı ilk koleksiyon olan 2025 Cruise koleksiyonunu tam 171 look ile tanıtan tasarımcı 2025 İlkbahar/Yaz Paris Moda Haftası kapsamında ise sezona damgasını vuran ilk defilesini gerçekleştirdi ve tartışmaların fitilini de ateşledi. Michele'nin Gucci ile özdeşleşen kendi özgün tarzını Valentino'da da devam ettirmesi Guccification kavramını tartışmaya açtı. Kimileri bunun markayı Gucci'leştirmek olmadığını Michelefied bir Valentino olduğunu söylüyor.
Fotoğraf: Fendi
Son 16 senesi kreatif direktörlük olmak üzere markada geçirdiği 25 yılın ardından Valentino ile yollarını ayırdığını duyuran Pierpaolo Piccioli'nin Fendi'ye geçebileceği de dedikodular arasında. Kim Jones'un Fendi'deki miadını doldurduğu konuşulurken Miss Tweed isimli bir Instagram hesabı birçok kıdemli sektör profesyonelinin bu dedikoduyu doğruladığını ve yakında açıklamanın yapılacağını duyurmuştu. Beklenen açıklama 11 Ekim Cuma günü geldi ve Jones'un ayrılışı resmi olarak da netleşti.
Artık kariyerini tek bir modaevine adayan moda tasarımcılarından bahsetmek pek mümkün değil. Zira günümüzde endüstrinin çarkları yetenekten çok satın alınabilirlik ile dönüyor. Bu nedenle yüksek modanın yerini koruması oldukça zor koltuklarında çok kısa sürede köklü değişiklikler meydana gelebiliyor, değişim dedikodularının ardı arkası kesilmiyor. Sektörde kapalı kapılar arkasında Loewe’de bir başarı hikayesi yazan Jonathan Anderson’ın Dior’a, Bottega Veneta ve Burberry’de hazırladığı koleksiyonlarla dikkat çeken Daniel Lee’nin ise Jil Sander’a transfer olacağı konuşuluyor. 2024 Haziran ayında 40 yıllık moda kariyerine veda eden Dries Van Noten’in emekliliğinin ardından boşalan koltuğa kim geçeceği ise şu anda belirsizliğini koruyor.