29 Mart 2021

Saçlarınıza İyi Bakıyor Musunuz?

YAZI: DİLARA KOÇAK

Sean Thomas, Vogue, December 2017Fotoğraf: Sean Thomas, Vogue US, Aralık 2017

Saçınızın uzamamasından, güçsüz yapısından şikayet edip çözümü bir türlü bulamayanlardan mısınız? Peki beslenmenizde dikkat edeceğiniz bazı adımlar ile doğal yollardan saç sağlığınıza olumlu yönde katkıda bulunmayı hiç denediniz mi? Özellikle mevsim geçişlerinde en sık karşılaşılan problemlerden biri saç dökülmesi. Bu konuda bazı değiştirilemeyen faktörlerin rol oynadığını unutmayın. Genetik, yaş, hormonları bu faktörlere örnek verebiliriz. Fakat sağlıklı bir diyet ve yaşam tarzı sürdürmek, saçınızın uzaması ve saç görünümünü iyileştirmeye yardımcı olabilir. Örneğin, kırılgan veya uzaması durmuş saç, bazı vitamin mineralleri ve besin ögelerini yetersiz aldığınıza işaret edebilir.

B Grubu Vitaminleri

Ulusal Sağlık Enstitiüsü (NIH) B7 vitamini veya diğer adıyla biyotin eksikliklerinin saçın incelmesine ve genel olarak saç dökülmesine neden olabileceğini belirtiyor.  Vücudumuzda biyotin, bağırsaklarımızda bakteriler tarafından üretilir ve bağırsak florasında olumsuz bir değişim olmadığı sürece aslında eksikliğine çok sık rastlanmayan bir vitamindir. Çok sigara içen bireyler, sindirim sistemi rahatsızlıkları yaşayanlar biyotin eksikliği görülebilecek gruplar arasında yer alabilir. Ayrıca antibiyotik gibi bazı ilaçların uzun süre kullanımı da biyotin eksikliğine yol açabilir. Biyotin içeren besinlere yumurta, yer fıstığı, badem, avokado, tatlı patates ve peynir örnek verebiliriz.

Yeterli Protein

Proteinin yapı taşları olan amino asitlerin saç sağlığınız için çok önemli olduğunu biliyor musunuz? Bunun nedeni, saçın ana yapısal proteini olan keratinin üretimi için amino asitlerin gerekli olmasıdır. Gün içinde yetersiz protein almanız da saç kırılganlığına yol açabilir. Keratinde en fazla bulunan amino asit, sistein amino asitidir. Bir çeşit amino asit olan sistein saç uzama hızında rol oynar. Protein denince aklınıza ilk olarak hayvansal kaynaklı besinler geliyor biliyorum. Yumurta için en temel protein kaynağı diyebiliriz çünkü çok yüksek oranda vücut proteinine dönüştüğü bilinmektedir. Bunun yanı sıra kırmızı et, tavuk eti, balık, hindi gibi et ürünleri, süt, yoğurt, peynir gibi süt grubu besinler de protein kaynağı besinler arasında yer alır. Bitkisel kaynaklı protein içeren besinleri de unutmayalım. Mercimek, nohut, fasulye gibi kuru baklagiller de protein kaynağı besinler arasındadır. Yağlı tohumlar ve bazı sebzeler de protein içerirler. Ek olarak, vegan veya vejetaryen besleniyorsanız demir, B12 ve çinko gibi saç dökülmesi ile ilişki bazı vitamin ve mineralleri yeterli alamayacağınızı göz önünde bulundurun ve bu vitamin mineralleri yerine koyduğunuzdan emin olun.

Kilo Kaybı Risk Faktörlerinden

Bazı durumlarda kilo kaybı, saç dökülmenizin altında yatan sebep olabilir. Tabiki sağlıklı bir şekilde verilen kilolardan bahsetmiyorum. Kilo kaybı sırasında saç dökülmesi genellikle besin eksikliğinden ve ani ve hızlı kilo kaybının vücudunuz üzerinde yaratabileceği diğer etkilerden kaynaklanır .Çünkü vücudumuz besin eksikliklerine, strese ve hormonal değişikliklere karşı hassastır. Bunların tümü hızlı kilo kaybı, kısıtlayıcı diyetlerin bir sonucu olarak ortaya çıkabilir. Bu nedenle, sağlıklı ve sürdürülebilir beslenme ile kilo vermeyi hedeflemenin en doğru karar olduğunu unutmayın.

ETİKETLER: SAÇ SAĞLIĞI , DİLARA KOÇAK