12 Nisan 2021

Yeteri Kadar Uyumuyorsanız...

YAZI: DİLARA KOÇAK

Vogue Japan July 2016 Edita Vilkeviciute by Lachlan BaileyFotoğraf: Lachlan Bailey, Vogue Japonya, Temmuz 2016, Edita Vilkeviciute

Gün içinde yeterli uyku aldığınızı düşünüyor musunuz? Bu soruya verdiğiniz cevap hayırsa aman dikkat! Ramazan ayı gelmişken sahur-iftar döngüsünde uyku düzeninizi korumanız önem taşıyor. Çünkü yeterli uyku uyuyamadığınızda aslında vücudunuzu tüm olumsuz dış etkenlere de açık hale getirmiş oluyorsunuz. Bu ay BMJ Nutrition Prevention dergisinde yayınlanan çalışmaya göre uykusuzluk, bölünmüş uyku ve gün içinde yaşadığınız yorgunluk koronavirüs ile enfekte olma riskini artırıyor ve aynı zamanda daha şiddetli hastalık ve daha uzun bir iyileşme süresi riskiyle de ilişkili. Çalışmanın sonuçları geceleri uykuda geçirilen sürede her 1 saatlik artışın, % 12 daha düşük COVID-19 ile enfekte olma olasılığı ile ilişkili olduğunu belirtiyor. Kaliteli ve yeterli uykunun güçlü bir bağışıklık sistemi ve sağlıklı bir yaşamın en önemli parçalarından biri olduğunu unutmamak gerek. Peki daha iyi bir uyku için dikkat edilmesi gerekenler neler?

Muz ve Badem İkilisi

Muz, vücutta serotonine, yani mutluluk hormonuna dönüştürülebilen, stresin azalmasına ve gevşemeye yardımcı olabilen triptofan adlı bir aminoasit içerir. Triptofan ne görev yapar diye baktığımızda ise esansiyel aminoasitlerden biridir ve vücudumuzun hormon mekanizmasında rol alır, bu reaksiyonlarda rol oynaması nedeniyle ruh hali, uyku ve metabolizma üzerinde de etkisi vardır. 

Badem iyi bir antioksidandır, immun sistemi destekleyen E vitamini ve manganez içerir. Ayrıca içerisinde magnezyum, bakır, riboflavin (B2) ve fosforu da bulundurur. Aslında uyku ile ilişkilendirilmesi triptofan ve magnezyum içeriğidir. Triptofan gibi magnezyum da uyku üzerinde etkili olabilir. Sinir sisteminizde önemli bir rol oynar ve sizi sakinleştiren mekanizmaları harekete geçirmeye yardımcı olur. Ek olarak magnezyumun anksiyete ve depresyonun hafifletilmesine de yardımcı olabileceği ile ilgili de çalışmalar bulunuyor. Okuduğum bir araştırmada magnezyumun uykusuzluk sorunu olan bireylerin uyku kalitesinde pozitif bir etkisi olduğunu ve sabah yataktan kalkmayı kolaylaştırdığını gözlemlemişler. 

Magnezyum alımınızı artırmak için daha fazla yeşil yapraklı sebze ve yağlı tohum tüketimine özen gösterin. Bu besinlerin sağlıklı bir diyetin parçası olduğunu ve diğer hastalık risklerini azaltmada da rol oynadıklarını unutmayın.  

Magnezyum eksikliğinin belirtileri nelerdir diye bakıldığında, kas seğirmeleri ve kas krampları, ruh sağlığı bozuklukları, osteoporoz, yorgunluk ve kas zayıflığı, yüksek tansiyon, düzensiz kalp atışı gibi faktörleri sıralayabiliriz. 30 gram yani yaklaşık bir avuç badem yediğinizde tavsiye edilen günlük alınımın %20’sini sağladığınızı unutmayın…

ETİKETLER: UYKU , MAGNEZYUM