01 Aralık 2018

Aralık Ayında Hangi Sebze ve Meyveleri Tüketmeli?

YAZI: DİLARA KOÇAK

Aralık ayı gelince aklıma anneannem gelir, yanan soba, soyulan greyfurt kokusu… Havalar soğuyup bizler lahana gibi kat kat giyinmeye başladığımıza göre Aralık ayı sebze ve meyvelerine bir bakalım, bu ayın mahsülleri bol antioksidan içeriyor, dolayısıyla bağışıklık sistemimimizi güçlendirmek için birebir. Lahana ve greyfurtu detaylı olarak ele aldım, hatta benim imza tariflerimden yağ yakan lahana çorbasını da yazıda bulacaksınız.

Sebzeler

Havuç, kereviz, pırasa, lahana, brüksel lahanası, pazı, kırmızı turp, karnabahar, brokoli, ıspanak, şalgam, pancar, marul, roka, biberiye, soğan, nane, maydanoz, tere

Meyveler

Mandalina, portakal, greyfurt, limon, elma, armut, muz, kivi, ayva, nar.

 17-12/01/lahana-596141910.jpg

Fotoğraf: Getty Images Turkey

LAHANA

Lahana, diyet lifinin iyi bir kaynağıdır. Manganez, folat, B grubu vitaminleri, potasyum, kalsiyum, A vitamini de içerir. 100 gramında 24 kalori içermesiyle çok düşük kalorili bir sebzedir. 150 gram beyaz lahana günlük K vitamini ihtiyacının %91,7’sini, C vitamini ihtiyacının ise % 50,3’ünü karşılar.

İçeriğindeki indol, bioflavanid, monoterpenler ve diğer maddeler ile tümörlerin büyümesini engeller ve hücreleri serbest radikallere karşı korur. Özellikle akciğer, mide ve kolon kanserine karşı koruyucu etki göstermektedir. Yapılan birçok farklı çalışmanın gösterdiği üzere bu gruptaki sebzelerden özellikle lahananın düzenli tüketiminin kadınlarda göğüs kanseri riskini önemli ölçüde azaltmaktadır. Aynı zamanda lahana vücuttaki östrojeninde etkisini de arttırmaktadır.  Kanser oluşum riskini azaltmak için lahanagiller olarak adlandırılan sebzelerden; günde 3-5 porsiyon tüketilmelidir. (1 porsiyon 1 kap~ 150 gramdır.)

Nasıl Tüketelim?

Lahana besleyici değerinin zenginliği gibi, tüketim açısından da zengin bir sebzedir. Lahananın çorbasını, salatasını yapabilirsiniz. En sevilen tariflerimden biri olan yağ yakan çorbayı deneyebilirsiniz.

Yağ yakan çorba tarifini için tıklayın.

17-12/01/greyfurt-1512131913.jpg

Fotoğraf: Getty Images Turkey

GREYFURT

Greyfurt ismini duyunca yüzünü ekşiten ama sağlık faydalarıyla yüz güldüren kış meyvesi. Greyfurt C vitamininin çok iyi bir kaynağıdır ve bağışıklık sisteminin desteklenmesinde yardımcıdır. Greyfurt gibi C vitamininden zengin besinler soğuk algınlığı semptomlarını azaltmaya yardımcıdır. C vitamininden zengin besinleri tüketen kişilerin kalp hastalıkları, kanser ve inmeye bağlı ölüm risklerini azalttıkları bulunmuştur. Buna ek olarak greyfurt, diyet lifi, A vitamini, potasyum, folat ve B5 vitamini için iyi bir kaynaktır. Greyfurt ayrıca limonoid ve likopen gibi fitokimyasallarıda içerir. Pembe veya kırmızı renkli greyfurt karotenoid fitonutrient olan likopenden zengindir. Likopen anti tümör aktiviteye sahiptir ve hücreye zarar veren serbest radikallere karşı savaşta yüksek kapasiteye sahiptir. Ayrıca çözülebilir lif olan pektin içerir ve kolesterolün dengelenmesine yardımcı olur.

Dikkat!...

Greyfurt suyunda bulunan narinjin ve psoralen maddelerinin barsaklarda bulunan ve ilaclari parcalayan P-450 3A4 isimli enzimi etkilediği biliniyor. Yapılan çalışmalar bir bardak greyfurt suyunun bu etkiyi göstermeye yettiğini söylüyor. Bu yüzden greyfurt suyu seviyorsanız kullandığınız ilaca göre hekim ve eczacınıza danışmanız daha doğru olur.

Nasıl Tüketelim?

½ greyfurtu 1 porsiyon meyve gibi düşünerek tüketebilirsiniz. Ben en çok salataların üzerine eklemeyi seviyorum. Özellikle ıspanak salatasına çok yakışıyor denemenizi öneririm.

ETİKETLER: MEVSİM SEBZELERİ , MEVSİM MEYVELERİ , SAĞLIK , DİLARA KOÇAK