EN VOGUE
EN VOGUE

30 Nisan 2021

Mindfulness Teknikleriyle İş Görüşmelerine Hazırlanmanın Faydaları

YAZI: ILGAZ GÖKIRMAKLI

21-04/29/ee.jpg

Hepimiz, her gün çeşitli görüşmeler yapıyoruz. Bu kimi zaman bir iş görüşmesi, kimi zaman yöneticilerimizle yaptığımız bir toplantı, bazen de arkadaşlarımız ve ailemizle konuşmamız ve karara varmamız gereken bir görüşme olabiliyor. Son zamanlarda tüm bu görüşmeler zaten dijital ortama taşınmış durumda. “Sesim geliyor mu, ya internet bağlantımda sorun olursa?” gibi yeni endişelerimiz olsa da iş görüşmelerinin bir gece önceden başlayan stresiyle baş etmek pek de kolay değil. Kısacası görüşmelerden önce gergin hissetmek son derece normal.

Söz konusu iş görüşmeleri olunca durum biraz daha karmaşık hale gelebiliyor. Beklenti, heyecan, bilinmezliğin getirdiği endişe ve korku gibi duyguların bir ya da birkaçıyla uğraşmak zorunda kalabiliyoruz. Her şeyden önce bir iş görüşmesine girdiğimizde becerilerimizi, deneyimlerimizi kısacası kendimizi doğru bir şekilde anlatmamız gerekiyor. Sakin kalmanın zorlaşabildiği böyle görüşmelerde, “kendini yönetebilmek” önemli bir güç olabilir. Peki, farkındalık çalışmaları iş görüşmelerinde bize yardımcı olabilir mi? Son araştırmalar mindfulness tekniklerinin pek çok konuda olduğu gibi görüşmelerde de size yardımcı olabileceği yönünde. Özellikle karar vermemiz ya da hızlıca cevap üretmemiz gereken iş görüşmelerinde tepkilerimizi ve enerjimizi yönetebilmek, konuya odaklanmak için bir hayli önemli.

Olası stresi azaltmak, duygusal dengeyi geliştirmek, öz farkındalığı artırmak için mindfulness tekniklerine kulak vermek de fayda var. Uzman Erin Gleason Alvarez, başarılı bir görüşme için mindfulness tekniklerinin bir anahtar olabileceğini söylüyor. Alvarez’in goop’a verdiği demecin öne çıkan noktalarına hep birlikte göz atalım. 

Alvarez'in en dikkat çeken önerisi iyi bir dinleyici olmanın önemini vurguluyor. Özellikle söyleyeceğimiz bir şey varsa ya da gergin bir iletişim ortamındaysak karşımızdakini dinlemek yerine kendimizle meşgul olduğunuzu belki daha önce fark etmişsinizdir. Önemli bir görüşmede, “Neden benimle böyle konuşuyorlar?”, “Bundan sonra ne söylemem gerekir?”, “Bunu neden daha önce söylemedim?”, “Ya bundan sonraki sorunun cevabını bilmiyorsam?” gibi sorular aklımızdan geçerken karşımızdakini dinlemek ne kadar mümkün olabilir ki? Alvarez bu durumun, karşımızdakine doğrudan “seni dinlemiyorum” mesajı verdiğini ve kaygı seviyemizi artırdığını söylüyor. Ayrıca mindful bir dinlemeyle karşınızdakinin mimikleri, jestleri ve beden dili nasıl mesajlar veriyor farkına varabilirsiniz.

Peki, başarılı görüşmeler için neler yapmak gerekiyor? Bu birçok yönüyle ele alınması gerekilen bir soru aslında. Tüm şartları aynı anda sağlamak her zaman mümkün olmasa da öne çıkan birkaç kavram iyi bir görüşmenin anahtarı olabilir. Gleason Alvarez, iyi bir konuşmacı olmak için genellikle aklımızda ikna edici ve iyi argümanlar sunma yönüne odaklandığımızı belirtiyor. Her iki özellik de iyi bir konuşmacı olmak için önemli olsa da yeterli değil. Görüşme sırasında karşınızdakine ne kadar yaratıcı ve özgün olduğunuzu hissettirmek ve karşılaştığınız sorunlara çözüm geliştirme konusunda açık fikirli olduğunuzu hissettirmek de önemli. Tüm bunların yanı sıra kendi geliştirdiğiniz fikirler uygulanabilir olmasa bile olası diğer önerileri kabullenme, açık fikirli olarak kendi fikrinizi duruma uyarlamak da sizin iyi bir görüşmeci ve pozisyon için doğru bir aday olduğunuzun ipuçları olarak kabul edilebilir. Alvarez, “Bir görüşmede karşıdakini iyi dinleyen, baskı ve stres altında bunu yönetebileceğini gösterebilen ve empati yapabilen biri olduğunuzu hissettirebiliyorsanız, bu iyi bir görüşmeci olduğunuzu gösterir. İşte o zaman ileride herkesin birlikte çalışmak isteyeceği bir aday olarak ön plana çıkarsınız.” diyerek iyi bir görüşmeci olmanın ipuçlarını paylaşıyor.

Mindfulness teknikleri bize dikkatli olmamızı ve tepki vermeden hem kişinin iç deneyimini hem de dış dünyayı kabul etmemizi söyler. Bir iş görüşmesi öncesinde ihtiyacımız olan şey, tam da budur aslında. Mindfulness pratiklerinin temelinde nefese odaklanmak ve bedenimizde ve zihnimizdeki oluşumların fark etmek geldiğini biliyoruz. Peki bir görüşme öncesinde farkındalığımızı artırmak için neler yapabiliriz? 

Görüşmenin hemen öncesinde nefesinize odaklanmanıza yardımcı olacak birkaç kısa meditasyon uygulaması sizi rahatlatabilir. Stresli olduğumuzda nefes alma düzenimiz değişir: nefes sığlaşır, hız hızlanır ve kalplerimiz yarışmaya başlar. Nefes alma teknikleri kalp atış hızınızı düşürmenize ve kendinizi daha sakin hissetmenize yardımcı olabilir.

İç sesinizle kavga etmeyi bırakın. Evet, özellikle böylesi gergin görüşmelerde iç sesimiz fazlasıyla acımasız olabiliyor. “Yeterli değilim, ya olmazsa, ya sorulara cevap veremezsem?” gibi kaygılar peşinizi bırakmayabilir. Psikologlar ve terapistler, kendimizle konuşmak için kullandığımız dilin inançlarımız ve eylemlerimiz üzerinde güçlü bir etkiye sahip olabileceğini belirtiyor. Bu nedenle, yardımcı olmayan düşünceleri daha yapıcı düşüncelerle yeniden çerçevelendirmek gerçekten işe yarayabilir. Böylesi anlarda destekleyici olmayan iç sesinizin verdiği mesajları değiştirmeye ya da başka bir şey düşünmeye çalışabilirsiniz.

Mülakata girdiğiniz kişilerin de “insan” olduğunu unutmayın. Nihayetinde onlar da birlikte çalışmak isteyecekleri birini arıyorlar ve ne kadar hızlı bir şekilde o kişiyi bulurlarsa onlar için de o kadar iyi olacaktır. Muhtemelen karşınızdakiler de sizin gergin olabileceğinizi biliyor olacaklar ve sizi küçük sohbetlerle sakinleştirmeye çalışacaklardır. Görüşeceğiniz kişileri önceden biliyorsanız haklarında küçük bir araştırma yapabilirsiniz, bu sizi de rahatlatacaktır.

Korkularınızı rasyonelleştirin. Bilişsel davranışçı terapiye göre, bizde kaygıya neden olan bir durumun kendisi değil, bu durumu nasıl algıladığımızdır. Bu nedenle, görüşmeyle ilgili olumsuz düşüncelerinizi belirlemeye çalışın. Örneğin, 'Bu görev için yeterince tecrübeli değilim' fikrini dönüştürmeye çalışın: 'Önceki işlerimden kalan değerli deneyimlerim var' gibi. İşveren poziyon için doğru olduğunuzu düşünmeseydi, zaten sizi bu görüşmeye dahi çağırmayacaktı. Bunu da kendinize sık sık hatırlatın. Potansiyel işvereniniz, sizi mülakata çağıracak kadar uygun olduğunu düşünüyor. Böyle bakarsak aslında zaten çok büyük olan bir engeli çoktan geride bıraktınız.

Görüşme sonrasını hayal edin. Bu da süreci olumlu duygularla geçirmenize yardımcı olabilir. Görüşme nasıl geçerse geçsin, hiçbir zaman öncekinde olduğu kadar stresli olmayacağınızı kendinize hatırlatın. Görüşme akşamı için kendinizi ödüllendirmek, arkadaşlarınızla buluşmak ve öncesinde bunun planlarını yapmak size iyi gelebilir.

Stres ve panik nedeniyle atlayabileceğinizi düşündüğünüz konu başlıklarını kısa bir şekilde listeleyin. Kendinizi doğru bir şekilde tanıtmak amacıyla girdiğiniz bu görüşmelerde, söylediklerinizden çok söylemediklerinize üzülebilirsiniz. Dolayısıyla minik bir hatırlatıcı kendinizi iyi hissettirecektir.

ETİKETLER: MİNDFULLNESS , ÖZ FARKINDALIK