EN VOGUE
EN VOGUE

30 Nisan 2021

Girişimcilik Dünyasının Yeni Güçleri

YAZI: BAHAR ERGEL

Fotograf: Chris KontosFotoğraf: Chris Kontos

Girişimci şapkasıyla, üst yönetim kademelerinde ya da yönetim kurulu odalarında sayısı ve etkisi artan kadınların iş dünyasına katılımı, tüm dünya tarafından sürdürülebilir kalkınmanın anahtarı olarak görülüyor. Bizler de, birçok uluslararası Vogue edisyonuyla eş zamanlı şekilde Vogue Leaders ile güçlü kadınların yanında olmak için yeni bir yola çıkıyoruz.

Vogue Leaders markasını hayata geçirme sürecinde amaçlarımızdan en önemlisi, değişip gelişmekte olan bu yeni dünyada güçlü kadınların hayallerini gerçekleştirme yolunda aradıkları ilham ve cesaret olurken, onlarla aynı yollardan geçmiş başka kadınların tecrübelerinden yararlanmalarını sağlamaktı.

Liderlik ve girişimcilik ekosistemini kadınların gözünden değerlendirmek, genç kadınların kendini geliştirip iş dünyasında daha fazla söz sahibi olmasını sağlamak amacıyla gerçekleştirdiğimiz etkinliklerin ilkini, Vogue Leaders Forum başlığı altında üç ayrı oturumla, Vogue Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Debora Zakuto moderatörlüğünde ve iş dünyasından değerli kadın katılımcıların konuşmalarıyla gerçekleştirdik.

Etkili Bir İş Planı Hazırlamak

Girişimciliğin temellerini konuşurken iş planı hazırlamanın girişimcilere nasıl bir yol haritası oluşturacağını Vogue Leaders Forum’un ilk oturumunda 500 Istanbul, Peak Games ve Spyke Games kurucu ortağı Rina Onur Şirinoğlu, McKinsey & Company’nin yardımcı ortağı Ezgi Demirdağ ve Momento’nun kurucusu ve CEO’su Zeynep Dağlı Kastro ile konuştuk.

Kadınların etkili pozisyonlarda yer alması artık istisna değil. Şimdi bu kitleye bir de genç girişimci kadınlar ekleniyor. Kabul görmüş iş kollarında çalışmak yerine kendi işini kurmaya yatkın olan genç kadınların bu tavrı benimseyebilmesinin altında yatan en önemli sebeplerden biri, Şirinoğlu’na göre; “artık başarısızlığın daha kabul edilebilir bir opsiyon olması”. Geleneksel endüstrilerin makroekonomik düzeyde küçülmesiyse, alternatif iş alanları ihtiyacının doğmasına ve gençlerin “garajından çıkıp dünya markası olan” örnekleri görmesiyle “ben de yapabilirim” heyecanı duymasına sebep oluyor.

Girişilen işlerde başarılı olma kriterleri arasındaysa esnek ve uyumlanabilir bir iş planlamasına sahip olmak çok değerli. Ezgi Demirdağ; “İş planını yaparken artık uzun vadeli planlardansa daha agile, yani günün koşullarına hızla ayak uydurabilen dinamik planların” hem şirket hem de girişimciler için önemine vurgu yapıyor.

Yeni Girişimciler için E-ticaret ve Dijital Pazarlama

Dijitalleşmenin ve yüksek teknolojinin hayatın merkezinde olduğu günümüzde, pandeminin de etkisiyle perakende sektörünün en önemli odağı e-ticaret hâline geldi. Türkiye İş Bankası’nın sponsorluğunda gerçekleşen ikinci oturuma, Türkiye İş Bankası KOBİ ve İşletme Bankacılığı Pazarlama Bölümü Birim Müdürü Deniz Gürkan, Gemius Ülke Müdürü İdil Kesten ve Arya Women Investment Platform Yönetim Kurulu üyesi, Road Branding ve Road Akademi kurucu ortağı ve CEO’su Başak İlhan katıldı. E-ticaretin ivme kazanmasının ve pazar üzerindeki etkisinin konuşulduğu panelde anlatılanlar, yeni kadın girişimcilere ve girişimci adaylarına yol haritası olma ve kadınlara ilk adımlarını atma konusunda rehber niteliğindeydi.

“Pandeminin etkisiyle işletmelerin dijital dönüşümünün hızlandığı bu dönemde Türkiye’de e-ticarette yüzde 66’lık bir artış yaşandı.” 

-Deniz Gürkan

Dünya geneline baktığımızda Türkiye, dijital ve teknolojik gelişmelere adaptasyon konusunda en dinamik ülkelerden biri sayılırken, e-ticaret penetrasyonunda Avrupa’nın hayli ilerisindeyiz. Bununla birlikte e-ticaretin aldığı pay halen istenen düzeyde değil. Hızlı uyum sağlamada gelişen kaslarımızın etkisiyle pandemi sürecinde çok sayıda girişime tanıklık ettik ve bunda e-ticaretin rolü büyük.

Güçlü bir ticaret için nasıl büyüyeceğini kurgulayarak başlamak, müşteri ihtiyacını dinleyerek hareket etmek, kapital olarak endişe duyulan durumlarda satış kanalı olarak bir pazaryeri üzerinden süreci izlemek ancak kendi e-ticaret sitesine sahip olmak, tüm katılımcıların hemfikir olduğu noktalar. Deniz Gürkan ise e-ticaret konusuna daha farklı pencereden bakarak “güvenli ödeme sisteminin kurulması, müşteri deneyimi açısından tüm süreçlerde doğru partnerler seçilmesi, işe atılırken e-ticaretle ilgili mevzuatlara göre gerekli düzenlemelerin yapılması” konularının altını çizdi.

Başlangıç Hikayeleri

Kadın girişimcilerin ve dümeninde kadın olan işletmelerin sayısı her geçen gün artıyor. Ekonomideki sürdürülebilir kalkınmanın sağlanmasında kadın girişimcilerin önemi tüm dünyanın gündemindeyken, Vogue Leaders Forum’un üçüncü oturumunda Türkiye’den üç kadın girişimci, hikayelerini anlatmak için bizimleydi.

Bir yurt odasında kurduğu hayali gerçekleştirme yolunda, başarısızlıklarından yeni şeyler öğrenip ileri doğru adım atan Cosmed Cosmeceuticals’ın kurucusu ve CEO’su Deren Öztürk Mataracı; bulduğu fikirle kurumsal dünyadan ayrılıp Türkiye’de örneği olmayan bir iş modeli için cesaret gösteren Denebunu’nun kurucu ortağı ve CEO’su Duygu Akbudak ve Amerika’da çalıştığı teknoloji şirketinden aldığı güçle giriştiği iş modelindeki yenilikçiliğiyle Modacruz’un kurucusu ve CEO’su Melis Güçtaş, kendilerine farklı bir yol çizmek isteyen kadınlar için hikayelerini paylaştılar.

İş dünyasındaki ve ekonomideki kadın varlığını daha da ileriye taşımak ve hayatın her alanında kadınların yanında olmak üzere Vogue Leaders markasını hayata geçiriyoruz. Kadınların iş gücüne katılması ve başarılı projelerde yer alması için ilham olmayı amaçlıyoruz; çünkü birlikte daha güçlüyüz.

ETİKETLER: #VOGUELEADERS , GİRİŞİMCİLİK , DİJİTAL PAZARLAMA , E-TİCARET