Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Bana bir mutfak robotu, köpek maması ve bir Oscar de la Renta gece elbisesi... Alışveriş sepetinizin artık böyle görünmesine hazır mısınız? E-ticaret devi Amazon’un Luxury Stores isimli mağazası ile lüks sektörüne adım atması sektördeki dengeleri değiştirebilir. Peki, ucuz fiyatlar ve hızlı kargosuyla ünlü bu platform, kişiselleştirilmiş hizmet ve ayrıcalıklı servis üzerine kurulmuş bu sektörle başa çıkabilir mi?
İnternetten alışveriş deyince akla gelen ilk isim herhalde Amazon olur. İstediğimiz bir ürünün günler, belki de saatler içinde elimize ulaştığı e-ticaretin bu kadar yaygınlaşmasında Amazon’un katkısı çok büyük. Elektronikten meyve sebzeye, neredeyse her alanda dünyanın birçok ülkesinde tüketicilerin bir numaralı adresi olan Amazon, lüks moda sektörüne giriş yapınca, görüşler ikiye ayrıldı. Bu, lüksün daha ulaşılabilir olması mı demek, yoksa lüksü lüks yapan özelliğini yitirmesi mi?
Lüks alışverişin anlamı nedir? Aldığımız servis, ürünün kalitesi, markanın müşteri kitlesi ve herkes için ulaşılabilir olmayışı… Alışveriş sırasındaki deneyimimiz de aslında lüksü lüks yapanlardan. Lüks alışveriş aceleye gelmez, zevkle yapılır. Lüksün belki de birçok kişi için tam karşıtı olan Amazon, birçok kişi için hız, bolca seçenek ve uygun fiyatlarla eşanlamlı. İşte tam da bunu değiştirmek istiyor e-ticaret devi. İlk olarak Amerika’da online ve mobil olarak kurulan ve bu yıl Avrupa’ya açılan Amazon Luxury Stores, henüz Türkiye'de faaliyet göstermiyor. Alışılagelmiş ününün aksine kendini lüks bir e-ticaret platformu olarak pozisyonlamak istiyor ve bunu yapmaya kararlı.
Moda ve lüks satın alım yapan kitleye uzun zamandır açılmak isteyen Amazon, daha önce birçok kez şansını denese de başarılı olamadı. Amazon Luxury Stores ile başarıyı bu sefer yakalamak isteyen Amazon, lüks platformunun açılışını Oscar de la Renta ile yapınca büyük yankı uyandırdı. Cara Delevingne’in modelliğini yaptığı kampanyayla lüks sektörüne güçlü bir giriş yapan Amazon, sundukları teknolojinin kendilerini diğer lüks e-ticaret sitelerinden ayırabileceğine inanıyor.
Mobil uygulamanın gücünü göz ardı etmek istemeyen Amazon, lüks mağazasını ilk mobil uygulaması üzerinden açtı. Vogue İngiltere’ye Amazon’un mobil uygulamasından 2019’da bir trilyonun üzerinde modayla alakalı alışveriş yapıldığını belirten eski Amazon Fashion başkanı, yeni Kuzey Amerika kıdemli başkan yardımcısı Christine Beauchamp, kurdukları yeni platforma optimist bakıyor: “Amazon kullanıcılarına geliştirdiğimiz teknolojiyle birlikte kaliteli ve benzersiz bir deneyim sunuyoruz.”
FOTOĞRAFOTOĞRAF: THEO WENNER; MODA EDİTÖRÜ: CLAIRE RICHARDSON
Peki Amazon Luxury Stores nasıl görünüyor? İnternet sitesine girdiğinizde alışık olduğunuz görünümle karşılaşıyorsunuz. Tek fark, bu arayüzün biraz daha “seçkin” hâle getirilmiş olması. Nasıl yani? Lüksün rengi olan altın rengi logosunun yanında aynı tonda yazılmış navigasyon menüsü bulunuyor. Aşağı inince “Tatil gardırobu”, “Yeni gelenler”, “Aksesuarlar” gibi birçok farklı sekmeyi bulunduran anasayfa, alıştığımız Amazon arayüzünden daha niş görünüyor. Markaların kampanya resimlerinin çokça kullanıldığı platformda herhangi bir ürüne tıkladığınızda ürün sayfası da normale göre daha minimal olması haricinde hemen hemen aynı. Amazon standartlarını ve alışıldık arayüzünü kaybetmeden minimalleştirmek ve yükseltmek istemiş platform. Ürün seçmesi, bulması ve sepete atması oldukça kolay, tam da olması gerektiği gibi. Bu deneyimin en üzerinde kararsız kaldığım özelliğiyse ücretsiz ve hızlı gönderim. E-ticaret devinin sunduğu ücretsiz ve hızlı gönderim, aslında lüksün bir parçası değil midir aslında? Yoksa lüks ulaşılamaz olmak, bir hizmet, bir ürün için beklemek midir?
Beauchamp’ın belirttiği gibi, Amazon Luxury’nin kendisini benzersiz kılacağına inandığı inovasyonlardan biri de “360 Derece Göster” özelliği. Bu özellik ile herhangi bir giysiyi seçip üzerinizde nasıl görüneceğini görüntüleyebiliyorsunuz. Farklı vücut tipleri ve cilt renklerine sahip birçok modelden kendinize en yakın gördüğünüzü seçiyorsunuz. Adından da anlaşıldığı gibi bu özellik kendinize seçtiğiniz modeli sadece önden değil, 360 derece görebilmenizi sağlıyor. Amazon’un ve e-ticaretin en büyük sorunlarından olan iadeleri de bu şekilde çözmeyi hedefliyor Amazon.
Kendilerini pazarlama konusunda yıllar ve milyon dolarlar harcayan lüks markaları nasıl ikna ediyor Amazon? Oscar de la Renta’nın CEO’su Alex Bolen müşterilerinin yüzde 90’ının Amazon kullanıcısı olduğunu söylüyor Vogue İngiltere’ye. Böylesi bir oran ve Amazon’un görmezden gelinemez satış rakamları birçok marka için platformu çekici kılıyor. Bunun yanı sıra lüks markalar için vazgeçilemez olan kontrol ve özgürlük de sunuluyor platformda. Amazon Luxury markalara stok, fiyat ve indirim gibi kararları markaların vermesine olanak veren “imtiyaz yöntemi”ni sunuyor. Böylece markalar kontrolü elinden bırakmamış oluyor.
Oscar de la Renta’nın yanında Elie Saab, Peter Dundas ve Christopher Kane de Amazon Luxury’e şans verenlerden. Ama bütün bu inovasyonlar ve kontrol her marka için yeterli değil. Dünyanın en büyük lüks holdingi LVMH’in CEO’su Bernard Arnault, holdingin yıllık performans konferansı sırasında yaptığı konuşmadaAmazon’a katılmanın yakın zamanlı planları arasında yer almadığını belirtirken bunun sebebinin platformda satılan sahte ürünler olduğunu söyledi.
Neredeyse her sektörden ürün ve servis sunan Amazon, lükse adım attığında karşıt yorumlar aldı. Lüks sektöründe tutunmak kolay olmasa da Amazon’un gücü tartışılamaz. Sunduğu birçok inovasyon ve servisi lüks sektörüne adapte edebilirse bütün sektörü değiştirebilir. Bunu yapabilecek mi? İşte bunu zaman gösterecek.