20 Nisan 2016

Yeni Kreatif Direktör, Yeni Oluşum, Yeni Bir Calvin Klein

YAZI: İNAN KIRDEMİR

Son dönemde kreatif direktörlerin markalarla olan ilişkileri Hollywood’un hızlı aşklarının etkisini bile gölgede bıraktı. Manşetlerden inmek bilmeyen ayrılık haberlerini takip etmek zor. Hedi Slimane’nin Yves Saint Laurent’den ayrılmasından sonra, bir veda haberi de Calvin Klein cephesinden geldi. Yapılan resmi açıklamaya göre, ortada Alber Elbaz’ın Lanvin vedasında tanıklık ettiğimiz gibi bir anlaşmazlık yok. Calvin Klein, son derece mantıklı bir karar vererek, bünyesinde bulunan bütün markaları tek bir kreatif direktörün vizyonuna emanet etmek istiyor. Kadın koleksiyonlarının yaratıcısı Francisco Costa ve erkek giyim tasarımlarından sorumlu kreatif direktör Italo Zucchelli ile yollarını ayırması bu yüzden.

Francisco Costa, Italo Zucchelli Fotoğraf: Getty Images Turkey

Francisco Costa ve Italo Zucchelli

Calvin Klein’ın CEO’su Steve Shiffman, her veda sonrası duymaya alışkın olduğumuz o teşekkür konuşmasında, Costa ve Zuchelli’ye Calvin Klein ailesine katkılarından dolayı şükranlarını sunmayı ihmal etmedi. Francisco Costa’nın Calvin Klein yolculuğunu keşfe çıktığımızda, tasarımcının emeğinin bir teşekkürden daha fazlasını hak edecek kadar büyük olduğunu görüyoruz. Tasarım kariyerine asistan tasarımcı olarak Tom Ford yönetimindeki Gucci’de başlayan kreatif direktör, 2003 yılından bu yana Calvin Klein’ın kadın koleksiyonlarından sorumlu. Erkek koleksiyonlarının yaratıcısı Italo Zucchelli de, 2004’te Calvin Klein’a geçmeden önce Jil Sander'ın kreatif yöneticisiydi. Moda otoritelerinden her zaman olmasa da, çoğunlukla olumlu eleştiriler alan kreatif direktörlerin, yerine kimin geleceği henüz bir netlik kazanmasa da, üzerinde durulan tek bir isim var: Raf Simons.

Francisco Costa, Italo Zucchelli Raf Simons

Geçtiğimiz yıl Dior'dan ayrılan Raf Simons, bu kararıyla Suzy Menkes’a yüksek modanın gidişatı hakkında duyduğu endişeleri kaleme almasına sebep olmuştu. Ani vedaların, sansasyonel ayrılıkların yılı 2015’e dönüp baktığımızda, Menkes'ın endişelerine hak vermemek elde değil. Neyse ki, 2015'e kıyasla bu yıl yaşanan son dakika gelişmeleri moda dünyasının bir yenilenme sürecine girdiğinin habercisi. Yeni seçimler ve yeni tercihlerle yüksek modanın zirvesindeki markalar yeni kreatif direktörlerini kutlamaya başladı. Lanvin'ın başına Bouchra Jarrar, Yves Saint Laurent'in tahtınaysa Anthony Vaccarello geçti. 

Yeni bir kreatif direktörle beraber markanın ruhu değişebiliyor. Özellikle Yves Saint Laurent gibi kurucusyla özdeşleşen markalarda bağımsızlık ilan etmek, çoğunlukla eleştiri oklarının hedefi olabiliyor. Bu gerçekle Hedi Slimane döneminde bir çok kez yüzleştik. Yves Saint Laurent yaşasaydı Slimane'nin YSL devrimlerini takdir eder miydi bilemiyoruz ama Sayın Calvin Klein'ın, kendi markasının pazarlama gidişatından memnuniyet duymadıği kesin bilgi. Moda dünyasının provokatif ve kışkırtıcı reklam dilinin mimarı Klein, günümüz Calvin Klein kampanyalarındaki model seçimlerinden hoşnut değil. O, büyük ses getiren Kendall Jenner'lı kampanyaların markanın duruşuyla uyumsuz bir profil çizdiğini düşünüyor. Modellikte yeni başarı kriterinin sosyal medyadaki takipçi sayısıyla ilişkilendirilmesini eleştiren Klein, bu stratejinin kalıcılığından endişe duyuyor. Sayın Calvin Klein'a göre değişim şart. Değişime kreatif direktörleri ve kreatif yetkiyi tek bir isime verme kararıyla başlayan Calvin Klein'ın önümüzdeki dönemde asıl kurucusunu memnun edip edemeyeceğini hep birlikte göreceğiz.

ETİKETLER: CALVİN KLEİN , RAF SİMONS , FRANCİSCO COSTA , ITALO ZUCCHELLİ