30 Ocak 2021

Kötü Yağlara Dikkat

YAZI: DİLARA KOÇAK

Creative direction by Mandy Alex, photographed by Edward Urrutia.Fotoğraf: Edward Urrutia / Vogue Australia

Günlük diyette sağlıklı yağların olması gerektiğini, yağ yemeden yağ yakamayacağınızı hep söylüyorum. Doğal yağlar ve yağlı tohumlar ile günlük aldığımız kalorinin yaklaşık %30‘unun yağdan gelmesi gerekiyor. Fakat yüksek miktarda doymuş yağ, trans gibi sağlıksız yağlar da hayatımızın pek çok noktasında karşımıza çıkıyor. 

Pandemi döneminde fast food ürünlerinde online siparişlerin Dünya genelinde artış gösterdiği görülüyor. Hamburger, patates kızartması, cipsler, kalın hamurlu pizzalar ve paketli gıdalar kolay ulaşılabilir oldukları için sıkça tercih edilen seçeneklerden. Bu besinleri yoğunlukla içeren bir beslenme düzeni fazladan kalori, yağ, tuz ve rafine karbonhidrat almanıza neden olurken lif, vitamin ve mineral bakımından eksik beslenmenize neden olabilir. Peki yüksek yağlı beslendiğinizde vücudunuzda hangi olumsuz etkiler görülebileceğini biliyor musunuz?

Şişkinlik, mide ağrısı ve ishale neden olabilir. 

Yağlı öğünler midenin boşalmasını yavaşlatır ve şişkinlik, mide bulantısı ve mide ağrısına neden olabilir. Sindirim problemleri yaşıyorsanız bu yiyecekler kramp ve ishal gibi semptomları olumsuz yönde etkileyebilir.

Kilo alımına ve obeziteye yol açabilir. 

Fazla miktarda yağda pişirilen yağlı yiyecekler, yüksek kalori içeriklerinden dolayı kilo almaya neden olabilir. 1 gram yağın 9 kalori olduğunu unutmayın. Örneğin, 1 küçük boy fırınlanmış patates 90-100 kalori ve 0.1 gram yağ içerirken, aynı miktarda patates kızartması 300-350 kalori ve 15 gram yağ içeriyor. 

Bağırsak sağlığınıza zarar verebilir.

Bağırsağınızdaki yararlı bakteriler, anti-inflamatuar etkileri olan ve sindirim problemlerine olumlu katkıda bulunan kısa zincirli yağ asitleri(SCFA'lar) üretmek için lifleri parçalar. Yüksek yağlı bir diyet, kötü bağırsak bakterilerinin sayısını artırarak ve iyi olanların sayısını azaltarak barsak mikrobiyomunuza zarar verebilir . Bu da kilo alımı ve çok sayıda kronik hastalıkla ilişkilidir. 

Cilt sağlığınızı olumsuz yönde etkiler.

Birçok araştırma rafine karbonhidrat, fast food ve yağlı yiyeceklerden zengin olan Batı diyetini akne ile ilişkilendiriyor. Bazı araştırmacılar ise yüksek yağlı beslenmenin gen ekspresyonunu etkileyebileceğini ve hormon seviyelerini akneyi teşvik edecek şekilde değiştirebileceğini öne sürüyor. 5.000'den fazla genç üzerinde yapılan bir araştırma, düzenli olarak kızarmış yiyecekler yemenin akne riskini % 17 artırdığını bulunmuş.  

Sağlıklı alternatifler tercih edin.

Canınız hamburger çektiğinde fast food siparişi vermek yerine kendi hamburgerlerinizi, yağsız kıyma, marul gibi bol yeşillikler ve tam tahıllı ekmek ile evde yapmayı deneyin.

Patatesi kızartmak yerine fırında pişirme harika bir alternatif. Çeşitlilik yaratmak için tatlı patates, havuç gibi diğer kök sebzeleri kullanabilirsiniz.

Pizza siparişi vermek yerine evde taze sebzelerle hazırladığınız  karnabahar pizza tarifini mutlaka deneyin, çok seveceksiniz.

Paketli cipsler yerine evde yapacağınız fırında pancar cipsi veya çıtır nohut gibi atıştırmalıklar denebilirsiniz.

ETİKETLER: SAĞLIKLI BESLENME , DİYET