11 Ekim 2020

Kahveyi Kahvaltıdan Sonraya Bırakın

YAZI: DİLARA KOÇAK

Diane Von Furstenberg

Fotoğraf: Horst P. Horst/Conde Nast via Getty Images

Kahveyi günün hangi saatinde tüketmeyi seviyorsunuz? Sabahları kahve olmadan uyanamayanlardan mı yoksa her yemekten sonra bir kahve olsa da içsem diyenlerden misiniz? Kahve kültürümüze o kadar yerleşti ki neredeyse günün her saatinde tüketilebiliyor. Ne de olsa bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı vardır. Peki kafeinin metabolizmanız üzerinde ne gibi etkileri var ve kahveyi ne zaman içtiğiniz bu etkiler üzerinde söz sahibi olabilir mi, hadi bu sorunun cevabını hep birlikte keşfedelim. 

Bath Üniversitesi’nde yapılan çalışmada uyku bozukluğu ve sabah kahvesinin metabolizma üzerindeki birtakım etkileri incelenmiş. Okuduğum bu araştırma sonucu beni oldukça şaşırttı, bu yönde çalışmaların yapılmasını diliyorum ve yakından takipçisi olacağım. Biliyorsunuz ki bilimsel verileri güncel takip etmek önemli ama genele öneri verirken çok dikkat etmek gerekiyor. Bu araştırmaya göre kahvaltıdan önce aç karnınıza kahve içtiğinizde, vücudunuzun kan şekeri tepkisini yaklaşık yüzde 50 oranında arttırabileceği belirtiliyor. Basitçe ifade edecek olursak vücudunuzun ilk temas ettiği şey kahve olduğunda, özellikle de o gün uykunuzu alamadıysanız, kan şekeri kontrolü zorlaşabiliyor. Kafeinin potansiyel uyarıcı faydalarını ise kahveyi kahvaltıdan sonra tüketerek sağlamaya çalışabilirsiniz. Diyabet ve kalp hastalığı gibi hastalıkların riskini azaltmak için kan şekeri seviyelerinizi güvenli bir aralıkta tutmanın önemini de hatırlatmak istiyorum.

Kahveye ihtiyacınız olduğunu hissederseniz önce kahvaltı etmek fayda sağlayabilir. Kahvaltı yaz-kış şüphesiz ki günün en önemli öğünlerinden birisi. Güne kahvaltıyla başlamak bütün gününüzün daha enerjik geçmesine yardımcı olabilir. Çünkü uyandığınızda tok hissetseniz bile bir şey atıştırmak, metabolizmanızı harekete geçirerek vücudu çalıştıracaktır.

Ne kadar Kahve İçebiliriz?

Kafein kan dolaşımının hızlanmasına, dolayısıyla da metabolizmayı hızlandırıcı etkiye sahip, fakat yararlarının yanında aşırı kahve tüketiminin zararları da mevcut. Günlük kafein miktarını 400 mg ile sınırlamak gerekiyor. Gün içinde fazla alınan kafein başta uykusuzluğa, baş ağrısına, gerginliğe ve anksiyeteye sebep olabiliyor.

İçeceklerdeki kafein miktarı kahve çeşidine, miktarına ve kafeinli olup olmamasına göre değişebilir. 150 ml kahvenin kafein içeriği kavrulmuş ve öğütülmüş kahve için 80 mg, hazır kahve için 65 mg, kafeinsiz kahve için 3 mg iken 60 ml espresso kahve ortalama 100 mg kafein içeriyor. Kahve tüketiminizi günlük 3-4 fincanla sınırlı tutmanız sağlığınız için olumlu olacaktır. Kafeinsiz kahve tüketiyorsanız bu ölçüyü biraz daha arttırılabilirsiniz.

ETİKETLER: DİLARA KOÇAK , KAHVE , KAHVALTI , SAĞLIKLI YAŞAM , SAĞLIKLI BESLENME , WELLNESS , BESLENME