03 Temmuz 2013

Güne alkali başlamak lazım…

YAZI: ÇİSEM ÇAKIR

Bunu son yapılan araştırmalara dayalı olarak söylüyorum. Belki duymuşsunuzdur, son zamanlarda ortada sürekli dönen ‘alkali’ diyet, ‘detoks’ gibi kavramlar var. Arkasında da ciddi takipçileri var. Alkali diyet tarzı hücre biyokimyası seviyesinde sağlığı koruyan bir beslenme şekli. Kafanız mı karıştı? Hemen basitleştireyim; pH değerini duymuşsunuzdur. Asitlik veya bazlık(alkalik) derecesini tarif eden ölçü birimidir, 0-7 arası asidik, 7-14 arası ise alkaliktir. Vücudumuzun her organı ve sıvısı farklı pH değerlerine sahip. Fakat bizim için önemli olan kanımızın pH idir, sağlıklı bir insanın pH oranı 7.34-7.45 arası değişir. Her yediğimiz içtiğimiz kana geçtiği için, yediklerimizin %75 inin alkali olması bizim sağlıklı olmamızı garantiler, ve diğer yediğimiz %25 asidik besinleri tolere edip dengeler. Nedir alkali gıdalar? Bütün yeşillikler, sebzeler, meyveler, deniz sebzeleri ve yosunları, badem, baharatlar, soğuk sıkım yağlar. Asidik gıdalar ise geriye kalan herşey, yani hayvansal protein, beyaz un, şeker, paketlenmiş gıdalar, kafein, soya ürünleri, patates ve mısır, ve kuruyemişler.
Liste moral bozucu olabilir, ama unutmayın ki kimse size bunu asla yemeyeceksiniz diyemez. Hayatta olduğu gibi tabağımızda da en önemli şey denge!

Şimdi kahvaltıya gelelim. Güne alkali ve çiğ besinlerle başlamak, gerçekten günün kalitesini arttırıyor, bunu hem kendimde hem de misafirlerde gözlemleme şansım oldu. Benim için vazgeçilmez bir kahvaltı ürünü badem sütü. Fakat marketlerde satılan paket sütlerden bahsetmiyorum. Badem sütünü kendiniz yapmanız en sağlıklısı, en azından içine ne girdiğini biliyorsunuz. Hem çok lezzetli, hem alkali, hem de hayvansal süt yerine her yerde kullanabilirsiniz. Smoothie olsun, granola ile olsun, çorbalarda, dondurmalarda, kısacası sütün daha sağlıklı alternatifi ve bence çok daha lezzetlisi, kıvam açısından da sütü sollar, şaşırabilirsiniz. İlginç bir bilgi daha, hayvansal sütten çok daha fazla ‘emilebilir’ kalsiyum, daha fazla mineral ve vitamin içeriyor. Alkali olduğunu da söylemiş miydim?
Yapılışı çok kolay: 1 bardak (amerikan ölçüsüyle cup) çiğ bademi suya koyup 8-12 saat ıslatın. (Bunu yapmamızın sebebi hem bademler canlanıyor, enzimler aktif oluyor, besin değeri artıyor ve hazmı kolaylaşıyor. Suya koymadan badem sütü yaparsanız aynı lezzeti yakalayamazsınız.) Bademler suyu çektikten sonra (kabukları soymanıza hiç gerek yok!), 3-4 bardak saf suyla bademleri blenderdan 1 dk boyunca geçirin. Görüntü sizi şaşırtacak, önünüzde bembeyaz bir süt duruyor! Bir kabın içine, çok ince bir süzgeç veya bez kese/tülbent vasıtasıyla sütü süzün. Kese kullanıyorsanız altından yavaşça sıkarak bütün sıvı akana kadar iyice sıkın. Kesenin içinde kalan karışım badem posası oluyor. Bunu un gerektiren heryerde kullanabilirsiniz! Ve badem sütünüz hazır. Buzdolabında muhafaza etmek şartıyla 3 gün boyunca dayanıyor.


Bu sütle yapılacak en güzel şey bence meyveli bir smoothie. Benim favori kahvaltılarımdan bir tanesi, hem yapımı kolay ve çabuk, hem de beni öğlene kadar tok tutuyor. Smoothie yaparken 3 şeye dikkat ediyorum; Baz, Kalp, ve Tatlandırma kısmı. Baz kısmı badem sütü, hindistan cevizi suyu veya meyve suyu olabilir. Kalp kısmı katı olarak koyduğum şeyler bu da genelde meyveler oluyor. Burda küçük bir ipucu; meyvelerinizin bir kısmını buzlukta saklayabilirsiniz, böylece smoothie yapmanız gerektiğinde buz kullanmanız gerekmez. Buz sulandırıp tadını bozuyor. Muzu soyup, ikiye bölüp yağlı kağıda sarıp buzluğa atabilirsiniz. Çok pratik bir yöntem. Tatlandırma kısmında ben ‘Superfood’ diye adlandırılan besin değeri çok yüksek besinleri kullanmayı seviyorum. Hem sabah bana enerji veriyorlar hem de günlük vitaminimi almış oluyorum. Favorilerim arı poleni, maca tozu, goji berry, spirulina, hemp seeds, bu liste uzar gider. Onlar ayrı bir yazıyı hakediyorlar.
1 muz
1 bardak çilek (donmuş)
¾ bardak badem sütü
1 tatlı kaşığı damla sakızlı bal (Veganlar agave veya akçaağaç şurubu kullanabilirler)
biraz Himalaya tuzu
Ek olarak evde hep bulundurduğum ‘Chai’ Baharatı karışımımdan 2 çay kaşığı koyuyorum; içinde zencefil, beyaz biber, karanfil, muskat, ve tarçın tozları var. (Zamanında Starbucks ın Chai Tea Latte sinden esinlenerek uydurmuştum bu baharat karışımını.)
Süslemek için de arı poleni kullanıyorum.



Bir başka alternatif olarak; likapa (blueberry), şeftali, yulaf ezmesi, bal, hemp seeds, tarçın, badem, kabak çekirdeğinden hazırladığım bir karışım var. Bal ve taze meyveler dışındaki diğer malzemeleri önceden karıştırıp kavanozlarda hazır bulundurabilirsiniz. Mevsimine gore istediğiniz meyveleri ve kuruyemişleri karıştırabilirsiniz. Badem sütüyle harika gidiyor.

Hayal gücünüzü kullanın, sevginizi içine katın. Herşeyden daha önemlisi bu!

Afiyet Olsun!

 

ETİKETLER: ALKALİ , BADEMSUTU , MEYVELİSMOOTHİE , SMOOTHİE , SAĞLIKLI BESLENME , GURMEBLOG