20 Temmuz 2019

Fizyolojik ve Psikolojik Bir Mesele Bu Yalnızlık

YAZI: DİLARA KOÇAK

batsheva

Batsheva 2020 Resort 

Bütün gün yataktan çıkmak istemiyor, uykunuz sürekli bölünüyor, iştahınız azalıyor, genellikle endişe ve huzursuzluk yaşıyor ve herhangi bir şeye tam anlamıyla odaklanamıyorsanız bu hissettikleriniz belki de yalnızlığınızın göstergesidir. Peki kişi kendini neden yalnız hisseder? İllaki fiziksel olarak yalnız olmanız gerekmez. İnsanlarla sürekli etkileşim halinde olurken de kendinizi yalnız hissedebilirsiniz. İşinizi veya okulunuzu değiştirmek, ev ortamında çalışmak, alıştığınız düzenden kopmak veya bir ilişkiye son vermek de yalnız hissetmenizi tetikleyebilir. Ve bu yalnızlığın fizyolojik ve psikolojik etkileri olabilir. Peki bunlar nedir?

 

Uyku problemleri 101

Araştırmalara göre; kronik yalnızlık yaşayan bireyler daha çok baş ağrısı gibi fiziksel ağrılardan, yüksek tansiyon, mide rahatsızlığı gibi sindirim sistemi sorunları ve zayıflamış bağışıklık sistemi gibi sağlık sorunlarından muzdariptir. Bunlara ek olarak bireyler daha umutsuz, mutsuz ve huzursuz hissedip hiçbir şeyden zevk alamayabilirler. 2017 yılında Psychological Medicine’da yapılan bir araştırma kendini yalnız hisseden genç bireylerin daha düşük uyku kalitesine sahip olma eğiliminde olduklarını gösteriyor. Uyku kalitesini etkileyen başka bir durum ise hormonal etkilerdir. Strese maruz kalan ve kendini yalnız hisseden bireylerin kortizol seviyeleri yükselir ve bu durum gevşemeyi zorlaştırarak uykuya dalmayı engelleyebilir. Uykuya dalma zorlaştığı anda bu durum daha çok stres yaşayıp bir kısır döngüye girerek daha da sıkıntılı bir duruma dönüşebilir.

 

İkinci beyne dikkat!

Artık ikinci beynimizin bağırsaklar olduğunu hepimiz biliyoruz. Stres ise mikrobiyotamızı etkileyen faktörlerin başında yer alıyor. Sevindiğimizde, üzüldüğümüzde ya da endişelendiğimizde nasıl sindirim sistemimiz etkileniyorsa yalnızlık hissettiğimizde de mide yanması, mide krampları, kabızlık ve ishal gibi çeşitli sindirim sistemi sorunları yaşanabiliyor.

 

Yalnızlık giderici besinler

Yalnızlığa en iyi gelen şeylerden birinin sosyalleşmek olduğunu düşünsek de, bazen bireyler ne kadar kalabalık bir ortamda bulunursa bulunsun kendilerini yalnız hissedebilirler. Bu noktada araştırmalar, güneş ışığına maruz kalmanın veya açık havada yürümenin endorfin ve serotoninin yükselmesine yardımcı olabileceğini gösteriyor. Bu saydıklarım, bireylerin ruh halini değiştirerek modunu yükseltebilir, uyku kalitesini arttırabilir ve kendilerini daha mutlu hissetmelerini sağlayabilir. Ayrıca bazı besinler tüketildiğinde vücutta serotonine dönüşerek ruh halinizi düzenleyebilir. Bu etkiden bir amino asit türevi olan triptofan sorumludur. Bu yüzden beslenme düzeninizde triptofanın iyi kaynaklarından; kümes hayvanlarına, karides ve yengeç gibi deniz ürünlerine, yumurta, soya fasulyesi, buğday, pirinç ve mısır gibi tahıllara yer vermeniz kendinizi daha iyi hissetmenize katkı sağlayabilir.

ETİKETLER: YALNIZLIK , AMİNO ASİT , TRİPTOFAN , ENDORFİN , HORMON , DİLARA KOÇAK