18 Eylül 2020

Deliciously Ella'dan Adım Adım Bitkisel Beslenme

YAZI: LAUREN VALENTİ

Bu zamana kadar bildiklerimizden vazgeçerek tamamen bitkisel beslenmeye geçiş yapmak zor gibi görünebilir. Ama asla imkansız değil. İşin sırrı küçük bilgilerde ve biraz da araştırma isteğinde saklı. 2 milyona yakın Instagram takipçisiyle Ella Mills ya da blog adıyla Deliciously Ella, bu işe adeta gönül vermiş biri ve takipçileriyle hem bitki temelli beslenmenin inceliklerini paylaşırken, kendi ülkesinin topraklarında ulaşılabilir yiyeceklere de önemli ölçüde yer veriyor. Bitki temelli yemenin tatsız, sıkıcı ve hepsinden önemlisi kısıtlayıcı olduğu algısını değiştirmeye kendini adamış olan Mills, "İnsanlara bu sözde 'sıkıcı' yiyecekleri kolay ve ucuz bir şekilde lezzetli yemeklere dönüştürebileceklerini göstermek çok önemli.” diyerek bir nevi amacını ortaya koyuyor.

Aslında Mills’in sağlıklı beslenme yolculuğu, nadir görülen ve sindirim sorunlarıyla baş etmesini gerektiren bir hastalıkla savaşmasıyla başlıyor. İlaç tedavisinin haricinde glüten, et, şeker ve süt ürünlerini içermeyen bitki bazlı bir beslenme şeklini hayatına adapte etmesiyle birlikte Deliciously Ella isimli blog sayfası kuruyor ve birçok insana da ilham kaynağı oluyor. Daha az işlenmiş gıda daha fazla bitki felsefesiyle Londra’da restoranları da bulunan Ella Mills, ayrıca Deliciously Ella: The Plant-Based Cookbook kitabının da yazarı. Bağırsakların bağışıklık sistemimizin yaklaşık yüzde 70'ini içerdiğini, yiyeceklerden aldığımız vitamin ve minerallerin emiliminin beynimiz dahil diğer organların sağlığının da merkezinde yer aldığını belirten genç yazar, bitki bazlı beslenmenin altın kurallarını paylaşıyor.

GigiHadid

Fotoğraf: Greg Harris, Vogue Amerika, Kasım 2017

 

Mutfağınızda Yeni Düzenlemeler Yapın

Temel ihtiyaçları dört kategoriye ayıran Mills, mutfakta mutlaka kuru malzemelerin olması gerektiğini belirtiyor. Böylelikle hızlıca sağlıklı şeyler hazırlamanın da mümkün olduğunu söylüyor. O dört kategoriye geri dönecek olursak;

- Bitkiler ve baharatlar, yemeklere zengin bir aroma katmak için olmazsa olmazlardan. Ella Mills hemen hemen her tarifinde kimyon, kırmızı biber, zerdeçal, hardal tohumu, kırmızı biber, pul biber, kuru kişniş, kekik, biberiye ve tatlı bir tat yakalamak için ise çiğ kakao tozuna yer veriyor.

- Çeşniler ve soslar söz konusu olduğunda tamari, elma sirkesi, tahin, fındık ezmesi, susam yağı, hindistan cevizi yağı ve natürel sızma zeytinyağının besleyici bir yemeğin tadını ekstra öne çıkardığını söylüyor Ella Mills. Önerilerinin devamında ise basit bir zeytinyağı sosuna fıstık ezmesi ve kırmızı biber karıştırmanın, kavrulmuş sebzelere anında lezzet katması var. Ayrıca köriler, güveçler, çorbalar, makarna sosları ve diğer sıcak yemekler için konserve domates ve hindistan cevizi sütünün de en önemli oyunculardan olduğunu ekliyor.

- Tahıllar ve makarnalar için şu önerilerde bulunuyor; "Kahvaltıda badem sütü ile yulaf lapası yapıyorum ve ardından üzerine fıstık ezmesi ve muz dilimleri ekliyorum. Uzun bir iş gününün ardından salata ya da sebzeli bowl gibi kolay yemekler için kinoa, esmer pirinç ve karabuğdaya yer veriyorum. On dakikalık kolay yemekler için ise makarna kullanıyorum."

- Konserve baklagiller, Ella Mills’in mutfağının diğer yıldızları. Bitki bazlı bir yemeğe daha fazla protein ekleyerek sağlık seviyesini arttıran fasulye, mercimek ve nohut, konserve olduğu için hata yapma şansını da sıfıra indiriyor. Nohutla humus yapmak ya da güveçlerde fasulye kullanmak ise favorilerinden.

Mutfak Aletlerinizi Yenileyin

Elbette doğru malzemeler çok önemli. Ancak başarılı bir yemek ortaya çıkarabilmek için doğru araç gereç seçimi de şart. Kendi yemeklerinizi pişirirken işinizi kolaylaştırmak adına tasarlanmış çok sayıda teknolojik mutfak aleti bulunuyor. Blender’ını smoothie ve çorba yapımında kullandığını söyleyen Ella Mills, mutfak robotunu humustan pestoya, farklı soslardan sağlıklı tatlılara kadar pek çok tarif için kullandığını dile getiriyor.

Yerel ve Mevsimsel Olarak Alışveriş Yapın

Yemeklerin tadının mevsimlik ürünlerle daha iyi olduğunu söyleyen Ella Mills, böylelikle hem gezegenimizin sağlığı için doğru şekilde hareket ettiğimizi hem de mevsimine uygun seçimler yaptığımızda maliyetin de azalacağını ifade ediyor.

Toplu Olarak Pişirmeyi Deneyin

Çoğu zaman yorgun olarak eve döndüğünüz akşamlarda canınız mutfağa dahi girmek istemiyor olabilir. Bu gibi durumlar için Mills’in önerisi hafta sonları tek seferde pek çok şey pişirmek ve bunları dondurucuda saklayarak tüm hafta boyunca kullanmak…

Bakış Açınızı Değiştirin ve Sevdiğiniz Şeye Bağlı Kalın

Mills’e göre sürdürülebilirlik için işin içine eğlencenin de girmesi gerekli. Yani sadece sağlıklı olduğu için kendinizi bir şeyler yemeye zorlamamanız gerektiğini savunuyor. Bunun için bitki bazlı beslenme rutini oluştururken sevdiğiniz malzeme ve tariflerle işe başlamalısınız.

 

Vogue.com'daki orjinal içerikten çeviren: Dilruba Karaköse

ETİKETLER: ELLA MİLLS , DELİCİOUSLY ELLA , BESLENME , SAĞLIK