29 Haziran 2019

Bitkisel Üçlü: Soya, Badem ve Pirinç Sütü

YAZI: DİLARA KOÇAK

bitkisel-kaynaklı-süt-badem-soya-pirinç

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Son yıllarda vejetaryen ve vegan beslenme popülerliği arttıkça, hayvansal kaynaklı sütler yerine bitkisel kaynaklı sütler de daha çok tercih edilir oldu. Birçok birey gerek kişisel tercihleri, gerek diyet kısıtlamaları, gerek alerjiler veya besin intoleransları nedeniyle süt içemiyor veya tüketimini sınırlandırmak durumunda kalıyor. Bu noktada marketlerde raflarda gördüğümüz badem sütü, ceviz sütü, yulaf sütü, pirinç sütü ve Hindistan cevizi sütü gibi bitkisel kaynaklı sütler hayvansal kaynaklı sütlere alternatif niteliğinde.  Montreal’deki McGill Üniversitesi’nde yapılan yeni bir araştırmada, dünya genelinde en çok tercih edilen bitkisel sütlerin badem, soya, pirinç ve Hindistan cevizi sütü olduğunu söylüyor. Ben bugün sizlere soya, badem ve pirinç sütünden bahsetmek istiyorum.

 

1. Soya Sütü

En sık tüketilen bitkisel sütlerden olan Soya sütü, Soya fasulyesinden elde ediliyor. Besin içeriğine baktığımızda protein içeriği aynı miktarda inek sütüne kıyasla daha yüksek olsa da kalsiyum içeriği daha düşük. Hatta protein içeriği diğer bitkisel kaynaklı sütlere göre de oldukça yüksektir. 1 bardak soya sütü yaklaşık 95-100 kalori arasında oluyor. Bu değer inek sütüne oranla oldukça az. Ayrıca içeriğinde bulunan bitkisel bileşenlerle LDL kolesterolün düşürülmesinde etkili olup kalp hastalığı riskini azaltmaya yardımcı olur.

2. Badem Sütü

Badem sütünün besin içeriğine baktığımızda kalsiyum içeriği aynı miktarda inek sütüne kıyasla daha yüksek olsa da protein içeriği daha düşük. 1 bardak (240 ml) badem sütünde yaklaşık 1-1.5 gram protein varken aynı miktarda inek sütünde bu değer yaklaşık 7-8 gram civarında. 1 bardak badem sütü yaklaşık 36-40 kaloridir. Bu değer inek sütüne oranla oldukça az. Aynı zamanda badem sütünün A ve E vitamini içeriği yüksektir. Bitkisel sütler arasında en düşük kaloriye sahip olan badem sütü, kalori alımını azaltmak isteyen bireyler için iyi bir alternatiftir.

3. Pirinç Sütü

Temelde öğütülmüş beyaz veya kahverengi pirinçten elde edilen pirinç sütünün, kalsiyum içeriği inek sütüne yakın olsa da protein içeriği oldukça düşük. 1 bardak pirinç sütü yaklaşık 1 gram protein ve 130-135 kalori içerir. Potasyum ve A vitamini açısından iyi bir kaynak olan pirinç sütü elde edilirken karbonhidratlar parçalanır ve böylelikle pirinç sütüne özgü karakteristik tatlı tat oluşur. Aynı zamanda laktoz içermediği için, laktoz intoleransı olan bireyler güvenle tercih edebilir.

Aslında bir bakıma bitkisel sütler yağ oranları düşük olduğu için kolay hazmedilmesi de bir o kadar kolay oluyor. Bu durum da bireylerin bitkisel sütleri tercih etmesine sebep olabiliyor.

ETİKETLER: BADEM SÜTÜ , SAĞLIKLI BESLENME , BİTKİSEL BESİN , SOYA SÜTÜ , PİRİNÇ SÜTÜ