20 Eylül 2020

Berrak Zihin, Esnek Beden ve Özgür Ruh

YAZI: ESRA BEBEK

ChristyTurlington

Fotoğraf: Steven Klein, Vogue, Ekim 2002

 

Doğduğumuz andan bu yana her yıl yeni bir yaş alıyoruz. Ve bununla birlikte farkındalığı git gide yükselen yepyeni bir kavram bizlerin ajandasına dahil oluyor: “well – aging” yani iyi yaş alma. Yeni bir yaş alırken; yaşam kalitemizi fiziksel, zihinsel ve ruhsal boyutlarda yüksek tutabilmek hepimiz için iyi yaşamın kapısını aralayan en önemli unsur. İşte tam bu noktada doğunun bilgeliğini kulağımıza fısıldayan yoga pratiği hayatımıza giriyor.Sanskrit dilinde kelime anlamı; bir araya getirmek, bütünü oluşturmak ifadelerine karşılık gelen bu bin yıllık öğretinin bugün batı dünyasında da oldukça popüler olduğunu görüyoruz.

Bugünün dünyasında ters duruşlar olarak ekrana yansıyan bir görsel çılgınlık olmanın çok ötesinde yoga, iyi yaş alma anlamında bize sayısız fayda sunan oldukça değerli bir araç.  Dr. Jigar Gor’un “Yoga ayak parmaklarınıza dokunabilmek değildir. O aşamaya kadar yol boyunca ne öğrendiğinizdir.” sözü ise; pratiğin beden aracılığıyla sizi ruhsal anlamda nasıl iyileştirdiğinin en güzel ifadesi sanırım.

Dijitalleşme çağı ve hızın liderliğinde yorgun düşen zihinlerimizi biraz olsun topraklayabilmek ve nefesi bedenle senkronize edebilmek, bugün deneyimleyebileceğimiz en büyük lükslerden biri haline geldi. Peki yaşamda size bu lüksü sunmayı vadeden yoga deneyimine hayatınızda daha anlamlı bir yer açmaya var mısınız? Omurganın esnekliğini sürdürebilir kılarken bir yandan, kasları güçlendiren bu ünlü Hint öğretisinin dünyada birçok farklı uygulaması bulunuyor; vinyasa yoga, güneşe selam sekansları ile bilinen hatha yoga, ashtanga yoga, kundalini yoga veya daha restoratif bir biçim olan yin yoga bunlardan sadece birkaçı.

Harvard Medical School tarafından son yıllarda yapılan araştırmalara göre; yoga, daha iyi bir postür ve esnek bir omurga, yüksek farkındalıklı bir beslenme alışkanlığı, kaliteli uyku ve kardiyovasküler rahatsızlıkların giderilmesi konusunda birçok fayda sunarak iyi yaş alma yolunda bedenimize destek oluyor. Bunun yanı sıra, Stanford Üniversitesi sağlık psikoloğu ve yoga eğitmeni Kelly McGonigal’a göre yoga yapan kişilerin stres ve belirsizlikle başa çıkma becerileri artarken, ruhsal anlamda bedendeki duyulara kulak verebilen, anda kalabilen ve yaşamdan daha fazla keyif alan bireyler olduklarını görüyoruz.

Zihnin, beden ve ruh bütünlüğünü korumamıza yardımcı olarak, iyi yaş almamızda önemli rol oynayan bu pratiğin sunduğu faydaları yaşamımıza dahil etmek için birkaç öneri ise şöyle;

- Yoga yolculuğuna yeni adım atanlar için Cihangir Yoga’nın sunduğu YOGA101 isimli program iyi bir başlangıç olabilir. 23 Eylül’de başlayan bu çalışmaya zoom üzerinden evinizin konforunda dahil olabilirsiniz. 

- Uzun zamandır yoga yapan kişiler için önerimiz; farklı seviyelerdeki pratikleri tek çatı altında sunan Yoga Uni websitesi veya Alo Moves uygulaması. Dünyaca ünlü yoga eğitmenleriyle her gün farklı pratikler deneyimlemeye hazır olun.

- Pratiğin faydasını maksimize etmek için dersten 2 saat önce hafif bir öğün planlamanızı öneririz, bu sayede bedenin akışa uyumlanması kolaylaşacaktır.

- Pratik esnasında diğer katılımcıların hareketi nasıl yaptıklarıyla ilgilenmektense, dikkatinizi kendi bedeninizde tutarak sınırınıza saygı göstermeyi deneyin. Unutmayın, her beden kendine özeldir ve o her zaman sizin için en doğrusunu bilir.

- Pratik süresince dikkatinizi nefese getirerek, nefesin en değerli yol göstericiniz olduğunu hissetmeyi deneyin

- Ders bitiminde hemen yapılacaklar listenizin başına oturmak yerine, kendinize beş dakikalık bir güne - uyum süresi tanıyın.

Yoga gurusu BKS Iyengar’ın: “Bedenin ritmi, zihnin melodisi ve ruhun uyumu, hayat senfonisini yaratır.” Sözünü hem matın üzerinde hem de matın dışında anımsamak dileğiyle.

ETİKETLER: YOGA , SAĞLIKLI YAŞAM , ANTİ-AGİNG