04 Mayıs 2022

Up Next ile Yeni Tasarımcıları Keşfedin

YAZI: BERİL TÜRKMEN

Albert Ayal

Moda endüstrisinde tasarımcılar, stylist’ler, editörler, ikonlar ve ünlüler arasındaki bağlantı geçtiğimiz yıllara kadar fuarlar ve moda haftaları üzerinden kuruluyordu. Zira markalara kendini moda otoritelerine tanıtma imkanı yalnızca bu etkinlikler üzerinden tanınıyor, katılım ve hazırlık süreci ise oldukça büyük bütçeler ve emek gerektiriyordu. Instagram bu konuda bir milat oldu. Herkesin yaptıklarına dair sesini duyurma imkanını parmak uçlarına ve küçük bir ekrana taşıdı. Bu imkanı kullanarak tasarımcılar ve moda otoriteleri arasındaki bağlantıyı kullanabilen en güçlü isim ise kuşkusuz Up Next’in, yani Instagram’daki adıyla @upnextdesigner’ın kurucusu Albert Ayal oldu. Albert Ayal’ın New York’un Brooklyn bölgesinde büyümesi, moda ve pop kültürünün hayatında baskın bir role sahip olmasına vesile olmuş. Liseden mezun olduktan sonra endüstriden tasarımcılar, stylist’ler, yazarlar, editörler ve ünlü isimler tanımasını sağlayan halkla ilişkiler alanında çalışmaya başlamış. Bu sırada kurduğu bağlantılar onu kendi ajansı ASquared Communications’ı kurmaya teşvik etmiş. Bu çatı altında temsil ettiği markalarla birlikte kişisel iletişim ağı daha da genişlemiş. Bu sırada sosyal medyada büyük bir tutkuyla keşfettiği ve ciddi potansiyeli olduğunu düşündüğü markalara bir şekilde ses olabilmek arzusu gönlüne yerleşmiş: “Böylece Instagram’da Up Next hesabını açtım ve işlerini büyüleyici bulduğum, adı henüz duyulmamış tasarımcıları belli bir düzen çerçevesinde bu hesapta paylaşmaya başladım. Hesabın akışı içinse bir sistem uyguladım. Her satırda üç ayrı tasarımcıdan birbirine benzeyen kumaşlar, dokular ya da kalıplar taşıyan üç görünümü yan yana koydum, böylece görsel olarak da göze hitap eden, çekici bir hesap görünümü yakaladım. Takipçilerim de günden güne arttı.” Albert Ayal’ın “takipçilerim” tabirini sizin için açalım: A+ segment aktris ve müzisyenlerin stylist’leri, dünya çapındaki moda dergilerinin editörleri ve sokak stili ikonu addedilen influencer’lar… Tüm bu isimler; moda haftalarında ana sahneye taşınmayan, basın bültenleriyle kendini tanıtamayan, yetenekli, yenilikçi ve özgün tasarımcıları Up Next aracılığıyla radarına almaya, hatta bizzat Ayal üzerinden iletişim kurmaya, birlikte iş yapmaya başladı. Ancak Up Next için dönüm noktası, Kylie Jenner’ın hesabı takip etmesi oldu. Jenner-Kardashian klanının en genç ve sosyal medyadaki etki alanı en geniş olan isminin Up Next hesabından tasarımcıları paylaşıp giymesiyle, bu hesap bir hobi olmaktan çıkıp geniş bir komünite ve kâr amacı gütmeyen bir platform hâline geldi. 

Albert Ayal

Albert Ayal’a göre böylesine yenilikçi ve faydalı bir oluşumu devam ettirebilmek için öncelikli, hızla değişen şartlara adapte olabilme gücünde. Geleneksel alışkanlıkları geride bırakıp genç markaları sosyal medyanın işlevsel araçları aracılığıyla herkese ulaştırabilmek için yaptıkları, sadece etiketlenmiş fotoğrafları paylaşmaktan oldukça ötede: “Stüdyo ziyaretleri gerçekleştiriyorum, bunları Instagram hikayelerinde yayınlıyorum, kırmızı halı görünümlerini yakından inceleyip detaylarını paylaşıyorum, büyük isimleri stylist’lerle, stylist’leri de genç markalarla tanıştırıyorum.” Elbette böylesi bir iletişim ve bağlantı kaynağı hâline gelmenin ardında ciddi bir emek ve titizlik var: “Dünyanın dört bir yanındaki moda okullarından öğrencilerin işlerini düzenli olarak takip ediyorum. Okulların Instagram hesaplarından potansiyel gördüğüm isimleri keşfedip gelecek gönderilerim için kaydediyorum. Niş dergilerin moda çekimlerinde kullanılan isimlere de bakıyorum. Aslında bu iş ciddi bir sosyal medya avı gerektiriyor ama bundan çok keyif alıyorum!” Ayal’ın süzgecini sorduğumuzda ise statükoya meydan okuyan, daha önce rastlamadığımız siluetler yaratan, geleneksel kodları baştan yorumlayan, insanların Instagram’da gezerken durup bir an bile olsa bakmasını sağlayan tasarımcıların peşinde olduğunu söylüyor. Giyilebilirlik ise, seçkisi için göz önünde bulundurulması gereken bir kıstas değil Albert Ayal için. Onun önceliği, dikkati üzerine gerçek anlamda çekebilecek parçalarda. 

Up Next’in bir diğer güzel tarafıysa işin eşitlikçi yanına hizmet etmesi. Eskiden sadece belirli insanların moda haftaları ve kişisel bağlantıları sayesinde tanışma fırsatı yakaladığı, yüksek potansiyel taşıyan genç oluşumlar artık Instagram sayesinde herkes için görünür. “Instagram oyunun seyrini tamamen değiştirdi. Eskiden fuarlara ve moda haftasına bilet alamadığı için gidemeyen modaseverler artık telefon ekranları aracılığıyla yeniliklerle tanışıyor, global düzlemden farklı kreatiflerin son parçalarını görebiliyor. Up Next de sanallığın moda kulvarındaki etkinliğini ve gücünü, küçük bir gönderinin nasıl büyük bir yankıya dönüşebileceğini ziyadesiyle kanıtladı” diyor Ayal ve ekliyor: “Herkes defilelerde ön sıradan bir koltuğun tadını çıkarmak ister, neden bu hissi sosyal medya üzerinden tecrübe etmeyelim?” Takipçileriyle şimdiye kadar paylaştığı 500’den fazla tasarımcı arasından kalbinde farklı bir yer edinenlerin olup olmadığını sorduğumuzda ise altı ismi bizimle paylaşıyor. Doku konusunda limitleri zorlayan Haiti merkezli Ndigo Studio; Berlin’den çalışan, bütün koleksiyonunu düzensiz çizgilerle yarattığı motiflerle dekore eden Kasia Kucharska; mimariyi modaya taşıyan Singapurlu tasarımcı Grace Ling; sanatı giysilerin odağına koyan Vietnamlı Figi Studios; Arizona’dan vintage moher ve ipekten konforlu parçalar sunan Nong Rak ve yaratıcılıkta çıtayı arşa taşıyan henüz 20’li yaşlarındaki İngiliz tasarımcı George Trochopoulos. Platformu bir basamak yukarıya taşımaya da hazır Albert Ayal. Önümüzdeki aylarda daha önce mecrası üzerinden tanıttığı bir isimle işbirliğinde kapsül koleksiyon çıkaracağını bizimle paylaşıyor. Aynı ağacın ayrı dallarından meyveleri, çiçekleri ve tohumları doğru birlikteliklerde buluşturmak ise daimi gayesi olmaya devam edecek: “Up Next moda dünyası için bir bağlantı kaynağı oldu, her zaman öngördüğüm gibi… Gelişmeye devam ettikçe de yeni isimler ve sektörün duayenleri için dergi çekimleri, styling, halkla ilişkiler ve tasarım alanları üzerinden bir gelir kaynağı, ortak bir buluşma noktası hâline gelecek. Birlikte, modada büyük anlar yaratacağız.” 

İlgili Başlıklar