Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Modanın daha sürdürülebilir hale gelmesi noktasında sayısız konu ve 2022'de yapılması gereken çok iş var. Biz de dikkat edilmesi gereken dokuz temel sürdürülebilirlik trendini bir araya getiriyoruz.
Fotoğraf: Corinne Day
İklim kriziyle mücadele söz konusu olduğunda modanın kilit bir rol oynadığını biliyoruz zira endüstri, küresel olarak sera gazı emisyonlarının yüzde 10'una kadar sorumlu. Ancak modanın daha sürdürülebilir hale gelmesi konusunda sayısız konuşma ve 2022'de daha yapılması gereken çok iş var.
Kar amacı gütmeyen Slow Factory CEO'su ve kurucu ortağı Céline Semaan Vogue’a yaptığı açıklamada “Bu, moda endüstrisi ve insanlığın çevresel ve sosyal etkilerinde anlamlı değişiklikler yapması için kritik bir yıl.” diyor. "Marka ne kadar büyükse, hammaddelere ve ilgili insanlara kadar tüm tedarik zincirlerinin sorumluluğu da o kadar büyük olur."
Kıyafetlerimizle olan ilişkimizi yeniden gözden geçirmek, moda endüstrisinin bugüne kadar zarar verdiği topluluklara ve ekosistemlere nasıl yardım edebileceğimiz kadar önemli olacak. Fashion Revolution kampanya grubunun kurucu ortağı Orsola de Castro, “2022 için ana trendlerin onarım ve tadilat olacağını tahmin ediyorum.” diyor.
Her şeyden önce, 2022’de sektörde gerçek bir eylem ivmesi görmemiz gerekiyor. New Standard Institute direktörü ve Unraveled: The Life and Death of a Garment'ın yazarı Maxine Bédat “2022 için sadece konuşmaktan ziyade gerçekte ne yaptığımızla ilgili konuşmaya devam edeceğimize dair umutluyum.” diyerek de ekleme yapıyor.
Aşağıda, 2022'de dikkat edilmesi gereken dokuz temel sürdürülebilirlik trendini bir araya getiriyoruz.
Cop26'daki Birleşmiş Milletler Moda Endüstrisi İklim Eylemi Sözleşmesi'nin bir parçası olarak taahhütlerini artırmayı kabul eden markalarla birlikte, bu yıl daha fazla şirket Science Based Targets’a imza atacak. Bu, Paris Anlaşması hedefleri doğrultusunda emisyonları azaltmak için bir yol haritası belirleyen bir organizasyon. Markaların yeni Fashion Charter anlaşmasının bir parçası olarak sera gazı emisyonlarını kamuya açıklamaları gerektiği için de bu iyi bir haber olabilir.
2021'de Gucci, Valentino ve Oscar de la Renta gibi markalar yeniden satışa dikkat çekerken, Jean Paul Gaultier ve Burberry de kiralama pazarına ilk kez girdi. Eğilim bu yıl da devam edecek ve onarım bir diğer önemli odak noktası olacak. Halihazırda var olan ürünlerin ömrünü uzatmak, ileriye dönük daha sürdürülebilir bir moda endüstrisi için çok önemli.
Doğal ekosistemleri gerçekten restore eden ve yenileyen rejeneratif moda fikri, markalar gezegen üzerinde gerçekte nasıl olumlu bir etkiye sahip olabileceklerini araştırdıkça bu yıl da tutunmaya devam edecek. Bunun önemli bir adımı, malzemelerin nasıl elde edildiğine ve endüstride kullanılan pamuk ve yün gibi lifleri üretmek için rejeneratif tekniklerin kullanılıp kullanılmadığına bakmak.
2022 İlkbahar/Yaz koleksiyonu için Kenya merkezli bir kooperatifle işbirliği yapan Chloé de dahil olmak üzere, son zamanlarda zanaat üzerinde yenilenmiş bir vurgu gördük. Elyaf tedariki konusunda Birleşik Krallık'taki çiftçilerle çalışan Phoebe English gibi kişilerle birlikte, bu yıl yerel endüstrileri ve zanaatları destekleyen daha fazla tasarımcı görmeyi bekliyoruz.
Polyester gibi sentetik malzemeler moda endüstrisi için önemli bir sorun. Sadece fosil yakıtlardan elde edilmekle kalmıyorlar, her yıkandıklarında su yollarımıza milyonlarca mikroplastik salıyorlar ve biyolojik olarak parçalanmıyorlar, yani yüzlerce yıl etrafta kalıyorlar.
Bu nedenle Natural Fiber Welding'in Clarus kumaşı gibi yenilikler çok heyecan verici. Tom Ford'un modada sıklıkla kullanılan ince plastik ambalajlara biyolojik olarak parçalanabilen bir alternatif bulmayı amaçlayan 1,2 milyon dolarlık Innovation Prize da bu yıl Şubat ayında finalistlerini açıklayacak.
Boyama işlemi aşırı derecede yoğun olabilir ve yerel su yollarını kirleten sert kimyasallar içerebilir. Bu nedenle markalar giderek daha çevre dostu alternatiflere yöneliyor. Doğal boyaların kullanımı artmaya da devam edecek üstelik. Örneğin Pangaia şu anda bakteri bazlı boyaların kullanımını artırmak için çalışıyor.
Metaverse hakkında çok fazla konuşma yapıldı. Dijitalin mutlaka sürdürülebilirlik anlamına gelmemesiyle birlikte, ilginç bir gelişme de sanal kıyafetlerin yükselişi. DressX gibi şirketler artık dijital olarak bir ürün satın almanıza izin veriyor; bu daha sonra kendi resminizin üzerine entegre edilebiliyor. Dijital kıyafetlerin #OOTD (günün kıyafeti) kültürünün yarattığı israfı telafi edip edemeyeceğini görmek ilginç olacak.
Avrupa Birliği tekstiller için Extended Producer Responsibility mevzuatını uygulamaya bakarken, iklim eyleminin hızlandırılması söz konusu olduğunda düzenleme anahtar konumda olacak. Fransa ve İsveç'te halihazırda uygulanmakta olan bu kural, markaların ürünlerinin toplanması, sınıflandırılması ve geri dönüştürülmesi için ödeme yapmasını gerektiriyor.
Kaliforniya'nın geçen yıl hazır giyim işçilerinin saatlik ücretlerini garanti altına alan ve işçilere giysi başına ödeme yapılmasını yasaklayan yeni bir Konfeksiyon İşçisi Koruma Yasası'nı yürürlüğe koymasının ardından, işçi haklarıyla ilgili daha fazla mevzuat için kampanyalar devam edecek. Ayrıca hem üreticileri hem de markaları ücret hırsızlığı ve yasa dışı ödeme uygulamalarından sorumlu tutuyor.
“Küçülme” Cop26 sırasında çokça gündeme gelen bir kelimeydi. Gezegenimizin sınırları içinde yaşamaya devam ederken ekonomik büyümeye devam edemeyeceğimiz fikrini vurguluyordu. Mevcut ekonomik sistemlerimizin sürekli büyümeye dayandığı göz önüne alındığında, bazı çevrelerde tartışmalı bir kavram bu. İlginç bir şekilde Ralph Lauren'in sürdürülebilirlik sorumlusu Halide Alagöz, bir New York Times panelinde markanın “kaynaklarının küçülmesi yoluyla finansal büyüme” sağlayabileceğini söyledi.