22 Kasım 2020

Kilo Verin, Diyabetten Kurtulun

YAZI: DİLARA KOÇAK

Lindsey Wixson

Lindsey Wixson @ Vogue Ukrayna Fotoğraf: Alexander Saladrigas Styling: Vanessa Metz

Geçtiğimiz hafta cumartesi günü, yani 14 Kasım Dünya Diyabet Günü’ydü. Biliyorsunuz ki diyabet, ülkemizde ve dünya genelinde görülme sıklığı giderek artan, yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen günümüzün en önemli sağlık problemlerinden. Her 11 kişiden birinin diyabet hastası olduğu ve her 2 diyabetliden birine teşhis konulmadığı düşünüldüğünde bu konuda farkındalığın önemi bir kez daha ortaya çıkıyor.

Prediyabet nedir?

Eğer kişinin kan şekeri seviyeleri normalden yüksek olmasına karşı diyabet tanısı koymaya yeterli değilse prediyabet yani gizli şeker hastası olarak tanımlanır. Kısacası prediyabetten tip2 diyabete adaylık durumu olarak bahsetmemiz mümkün.

Peki birkaç kilo vermenin diyabet riskini azaltabileceğini biliyor musunuz?

JAMA Internal Medicine dergisinde yayınlanan yeni bir araştırma, prediyabet hastalarının yaşam tarzlarında, diyetlerinde ve fiziksel aktivitelerinde küçük değişiklikler yapmanın Tip 2 diyabet geliştirme riskini neredeyse yarı yarıya azaltabileceğini gösteriyor.

Çalışma, kilo verme ve iki yıl içinde artan fiziksel aktivite dahil olmak üzere küçük yaşam tarzı değişiklikleri yapmanın, prediyabet grubunda Tip 2 diyabet geliştirme riskini yüzde 40- 47 oranında azalttığı bulunmuş. Bu önemli oran aslında bizlere prediyabet popülasyonlarında diyabetin önlenmesinin mümkün olduğunu gösteriyor.

Diyet ve fiziksel aktivite değişiklikleri yoluyla küçük bir kilo kaybı sağlandığında Tip 2 diyabete yakalanma riski yüksek olan kişiler için ne kadar büyük faydalar sağlayabileceğini bir kez daha vurgulamak istiyorum. Diyabet farkındalığı ve alınacak önlemlerle sağlıklı bir yaşam sürmenizin mümkün olduğunu daima hatırlayın.

Egzersizi unutmayın

Egzersiz, kan şekeri kontrolünü sağlamaya yardımcı olur. Alınan besinlerin, kas dokuları tarafından kullanımını hızlandırır, egzersiz esnasında kaslar 20 kat daha fazla glikoz kullanır. Yapılan çoğu araştırma Tip 2 diyabetli bireylerin büyük bölümünün hafif kilolu veya obez olduğunu gösteriyor. Bu nedenle düzenli egzersiz yapan bireylerde, enerji harcamasına bağlı olarak yağ dokusu kaybı gerçekleşeceği için kilo kontrolü de sağlanmış olur. Haftalık 150 dakika egzersizi hedefleyin. Haftanın 4-5 günü yapacağınız yarım saat yürüyüşler sizi daha iyi hissettirecektir.

ETİKETLER: PREDİYABET , DİYABET , SAĞLIKLI BESLENME , EGZERSİZ , DİLARA KOÇAK , SAĞLIK