12 Eylül 2020

Depresyon ve Yorgunluktan Kurtulmanın Yolları

YAZI: DİLARA KOÇAK

Bazı günler yataktan kalkmak gibi en basit aktivitelerin bile gözünüzde büyüdüğü oluyor mu? Kendinizi yorgun, halsiz mi hissediyorsunuz? Böyle durumlarda aldığınız psikolojik ve tıbbi desteklerin yanına beslenmeyi de eklemelisiniz. Çünkü beslenme sadece fiziksel sağlık üzerinde değil, zihinsel sağlık üzerinde de etkili. Bedenen, ruhen ve zihnen tam iyilik halini sağlamak burada önem kazanıyor.

Depresyon, çağımızın en yaygın hastalıklarından biri. Dünya sağlık örgütü, eğer önlem alınmazsa 2020’nin depresyon açısından zor geçeceğini vurguluyor. CNS DRUGS dergisinde yayınlanan rapor ise yorgunluğun, majör depresif bozukluğu olan kişilerde yüzde 90 etkili olduğunun altını çiziyor.

Peki depresyon ve yorgunluk ikilisi ile nasıl başa çıkılır?

SophiaLoren

Fotoğraf: Getty Images Türkiye

 

Doğal yoldan seratonin arttırma yöntemleri

Depresyon, stres gibi faktörler seratonin ve dopamin seviyelerinizi etkileyebilir. Bunlar beyninizde yer alan ruh halini ve enerjiyi düzenlemede önemli rol oynayan nörotransmiterlerdir.

 

İşte seratonin seviyelerinizi arttırmak için 2 ipucu:

 

1. Karbonhidrat ve Protein Dengesi:

Serotonini gıdalardan doğrudan alamazsınız, ancak beyninizde serotonine dönüştürülen bir amino asit olan triptofanı diyetle almanız mümkün. Triptofan, süt ve süt ürünleri, hindi, somon gibi protein içeren yiyeceklerde bulunur. Araştırmalar triptofan bakımından zengin yiyeceklerle birlikte karbonhidrat tüketmenin, daha fazla triptofanın beyninize girmesine yardımcı olabileceğini gösteriyor. Yani protein ve karbonhidratı dengeli bir şekilde tüketmeniz gerekiyor.

Düşük motivasyon ve iştahsızlık, sağlıklı ve dengeli beslenmeyi zorlaştırabilir. Yüksek miktarda işlenmiş gıda ve ilave yağ ve şeker içeren yiyecekler, kırmızı et gibi besinlerin bu semptomları daha da kötüleştirebileceği yapılan birçok çalışmada gösterildi.

Ruh halinizi iyileştirmek ve enerji seviyelerini artırmakla ilişkilendirilen yiyecekleri tüketmek yorgunluğun azaltılmasına yardımcı olabilir. Örneğin yeşil çay, zeytinyağı ve fındığın ruh halini iyileştirmeye yardımcı olduğuna dair çalışmalar var.

 

2. Egzersizin Gücü

Egzersiz yapmak, triptofanın kanınıza salınmasını tetikler.  Bu, beyninize daha fazla triptofanın ulaşması için ideal bir ortam yaratır. Serotoninin kış aylarında daha düşük, yaz aylarında ise yüksek olma eğiliminde olduğunu biliyor musunuz?  Bu da mevsimlerle ilişkili duygusal ve zihinsel sağlık sorunları arasındaki bağlantıyı açıklıyor. Güneş ışığının seratonin düzeylerinin artırılmasına yardımcı olduğu da belirtiliyor. Bu potansiyel faydaları en üst düzeye çıkarmak için kendinize her gün dışarıda en az 10 - 15 dakika geçirmeyi hedefleyin ve egzersizin getirdiği serotonin artışını artırmak için fiziksel aktivitenizi dışarıda yapmaya özen gösterin.

 

 

 

ETİKETLER: SAĞLIK , DEPRESYON , PSİKOLOJİ , DİLARA KOÇAK