LIVING
LIVING

08 Nisan 2022

Alışveriş Listesinde Güncelleme: Glutensiz Beslenme

glutensiz beslenme

Son yıllarda hepimiz nasıl beslendiğimiz, hangi besinlere veda edip hangilerini hayatımızın bir parçası haline getireceğimiz konusunda daha çok düşünür olduk. Sağlıklı ve dengeli beslenme, kendimize uygun bir spor rutini, farkındalık… Tüm bunlar son dönemin popüler trendleri oldu diyebiliriz. Ancak trend olmanın daha ötesinde bir konu var; glutensiz beslenme. 

Son yıllarda en çok konuştuğumuz konulardan biri olan glutensiz beslenme prensibi, başta çölyak hastalığı olmak üzere irritabl bağırsak sendromu gibi birçok hastalığın tedavisinde kullanılıyor. Tedavi süreçleri dışında glutensiz beslenme düzenini tercih edenlerin sayısı da bir hayli fazla.

Glutensiz beslenme düzeni mutluluk getirir mi, kişisel sağlığınız için faydalı mı elbette doktorunuza danışarak almanız gereken bir karar. Ancak glutensiz beslenme düzenine geçmeye karar verdiyseniz uzun zamandır sofralarda yer alan birçok temel besine veda edeceksiniz demektir.

Tüm bunlardan vazgeçmek başlarda biraz şaşırtıcı ve imkansız gelse de alışveriş listenizde yapacağınız bazı değişiklikler size yardımcı olacaktır.

Amerikan Tıp Merkezi Uzman Diyetisyeni Şimal Deniz ana maddesi gluten olan tahıllarla ilgili, “Çok uzun yıllardır tüm dünyada ve ülkemizde günlük beslenmede tüketilen en önemli besin kaynaklarından biridir. Fakat beslenme üzerinde bu kadar önemi olan tahılın, içerisinde yer alan glutenin bazı hastalıklara neden olduğu da bilinmektedir” diyor.

Peki, glutensiz bir beslenme düzenine geçenleri ne gibi değişiklikler bekliyor?

Deniz, “Kompleks karbonhidrat seçimi yapmak için; glutensiz ekmek yerine karabuğday ekmeği, pirinç pilavı yerine karabuğday, kinoa ve amarant pilavı, kahvaltılık gevrekler yerine glutensiz yulaf ezmesi, tariflerde ise glutensiz un yerine karabuğday unu, nohut unu ya da glutensiz yulaf unu tercih edilebilir. Bu karşılaştırmaları yapabilmek için etiket okuma alışkanlığı oldukça büyük önem kazanıyor.” diyerek glutensiz beslenme konusundaki değişim süreci için ipuçları veriyor. 

Ayrıca amarant, kinoa, karabuğday, pirinç, mısır, patates ve bu besinlerden yapılan yiyeceklerin doğal olarak içeriğinde gluten bulunmadığını ve kestane, nohut, bezelye, bakla ve soya unlarının da lezzet ve kıvam artırıcı olarak buğday unu yerine kullanılabileceğini ekliyor.

Bazı glutensiz gıdalar, değiştirilen gluten içeren gıdalardan daha yüksek yağ ve şeker içeriğine sahip olabiliyor. Etiketleri sadece gluten içeriği için değil, aynı zamanda genel besin seviyeleri, tuz, yağlardan alınan kaloriler ve şekerlerden gelen kaloriler için de okumak da uzmanların tavsiyelerinden biri. 

Sağlıklı, besin açısından zengin alternatifler sağlayacak gıdalar ve glutensiz beslenme hakkında doktorunuz veya diyetisyeninizle konuşabilirsiniz. Alışveriş listenizdeki güncellemeler sizi başlarda zorlasa da popülerliği gittikçe artan bu beslenme şekline adapte olmanızı sağlayacak pek çok alternatif bulacağınıza da eminiz.

 

 

ETİKETLER: GLUTENSİZ BESLENME