Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Son dönemde görsel bir arama motorundan hayalleri şekillendiren bir manifestoya evrilerek yeniden popülarite kazanan platformun başarı hikayesi…
2012'de ilk pin’in yapıldığı Pinterest bu yıl 12. yaşını kutluyor. Kurulduğu dönemden bugüne Facebook, Twitter -yeni adıyla X-, Instagram, Snapchat ve daha niceleri ile kıyaslandığında geri planda kalan hatta istatistiklerde ve grafiklerde “other” yani “diğerleri” içerisinde adı bile geçmeyen bir uygulama oldu. Değer önerisi “herkesin sevdiği bir hayat yaratmak için ilham almasını sağlamak” üzerine kurulu. Yıllarca bu mesajı kullanıcılara iletemeyen Pinterest ne yaptı da şu an 482 milyon aktif kullanıcı çekmeye başladı? Sadece kullanmak demek yeterli değil çünkü çok ilginç istatistikler söz konusu. Örneğin; 2023 yılında, Pinterest içerisinde “düğün mevsimi” araması 1 milyar kere yapılmış. Her hafta platformu ziyaret edenlerin oranı yüzde 35 ve karşısına çıkan şeyler arasından seçim yapmak yani işi algoritmaya bırakmak yerine yüzde 85’i ilgi alanları hakkında aramalar yaparak içerik tüketiyor. Moda, güzellik ve bakım, DIY ise en popüler kategoriler. Kimine göre keşif, kimine göre ilham, kimine göre görsel Google kimine göre ise manifest, vizyon ya da yaratım panolarıyla hayallerini gerçekleştirmek için bir araç...
Pinterest’te zoomer, yani Z kuşağı kullanıcı oranı yüzde 40. Halbuki genel kanı zoomer’ların TikTok ya da Reels izledikleri, çok çabuk bir şeylerden sıkıldıkları yönünde. Peki size şunu desem: Z kuşağının Pinterest kullanımındaki ana motivasyonu “Manifest” yani yaratım ya da hayal panoları. Sözlü olarak dilek dilemek ya da istemek yerine görselleştirmenin önemine inanan zoomer’lar, hayatlarının pek çok önemli anı için manifest panoları hazırlıyorlar. Bu bir düğün de olabilir, bir ev ya da araba hatta ilk seyahat de… Arzularını ve hedeflerini yansıtan içerikleri küratörlük yapma, paylaşma ve keşfetme imkanı veren çekici bir alan sunuyor Pinterest ve şu an görsel bir Google olarak tasvir ediliyor. Buna ek olarak, Pinterest’te olmayan bir görseli, çektiğiniz bir fotoğrafı da ekleyebiliyorsunuz, bunu yaptığınız panoların içerisine koyabiliyorsunuz, görsel tanıma teknolojisi ile bu görseldekilere benzer Pinterest içeriklerini görebiliyorsunuz. Bu sayede, ilham ve kendini keşfetme birleşimi ile Pinterest, gençler için dijital bir oyun alanına dönüşmüş durumda. Burada pin’ler sadece görseller değil, onların gelişen hikayelerinin parçası haline geliyor.
Pinterest’i hayatlarının önemli anları için kullananlar sadece zoomer’lar değil, platformun keşif ve ilham motivasyonlarını yüzbinlerce seçenekle beslemesi ve panolar aracılığıyla dijital bir arşiv görevini görmesi nedeniyle 25-39 yaş arası için Pinterest, belirli yaşam olaylarını planlamak, örneğin bir düğün kıyafeti panosu, ev dekorasyonu ve bu grubun DIY proje fikirlerine olan sevgisi için en doğru adres. Bir insan hayatının en önemli ve pek çok ilkin yaşandığı evlenme, tek ya da partneriyle ya da arkadaşıyla eve çıkma, doğum gibi olaylarının hemen hemen denk geldiği bu süreçte Pinterest en etkili, faydalı ve doğru yol arkadaşı olarak konumlanıyor. Bu kadar güçlü ve olumlu bağlarla yaşanan dijital deneyimin ister istemez bu okazyonlar sonrasında da devam etmesi, kalıcı olması, kullanıcıların belki başka alanlarda da Pinterest’i yol arkadaşı edinmesiyle sonuçlanıyor. Güzellik ve bakım tüyoları, sanat, oje ya da tırnak seçimi, moda, arkadaşlar için kurulacak bir sofra düzeni ve hazırlanacak yemekler şeklinde liste uzuyor.
Diğer sosyal medya platformlarının belkemiğini oluşturan algoritma Pinterest’te en asgari düzeyde. Daha çok insanların yaptıkları arama sonuçları ve kullandıkları filtrelerle şekillenen bir kullanım deneyimi var. Algoritmaya bağlı olmaması ve diğerlerine kıyasla daha az teknoloji öncelikli olması da bugün Pinterest’in başarısının sırrı. Bir yankı odası ya da platformun sürekli olarak öne çıkarmak istedikleri yerine, kişilerin tercihlerine göre belirlenen içeriklerde vakti geçirmesi yine kişilerin pozitif bir deneyim yaşamasını sağlıyor. Kötü ya da olumsuz bir ruh halindeyken, olumlu duygular içerisinde vakit geçirmek ya da modum değişsin niyetiyle girdiğiniz bir platformda dünyanın öbür ucunda yaşanan olumsuz bir olaydan haberdar olmak, linç içeriklerine rastlamak, paylaşımınızın altına gelen negatif bir yoruma maruz kalmak yavaş yavaş aranan bir deneyim olmaktan çıkıyor. Burada anahtar kelime maruz kalmak, Pinterest ise tam bunların karşısında algoritma, etkileşim gibi metriklerin çok baskın olmadığı, herhangi bir içeriğe maruz kalmak yerine kendi özgür iradenizin daha baskın olduğu bir nevi pozitif, sizin ilgi alanlarınızdan oluşan bir alan, liman ya da mağara sunuyor. Diğer platformların toksik bir etki yaratması, yaygınlaşan “ben yedim, ben aldım, ben gezdim” kültürüyle kendini daha yetersiz hissetme, kıyaslamaya başlama gibi olumsuz sarmalların başlangıç noktasından bir kaçış destinasyonu. Üstüne bir de kapsayıcılık, çeşitlilik ve eşitlik kavramlarını çok doğru bir şekilde benimsemesiyle platform içerisinde bunu hem teknoloji hem de içerik çeşitliliğine yansıtmasıyla herkesin kendini daha rahat hissettiği ve paylaşabildiği, ayrıştırmanın yerini kucaklamanın aldığı bir yere dönüştü Pinterest…
Ve tabii Pinterest trendleri. Platform tarafından her sene açıklanan trendlerin gerçekleşme oranı yüzde 80. 2024 trendleri içerisinde mavi rengin özellikle de makyajda hakim olduğunu, geçtiğimiz sene başlayan grandpa core akımının farklı akımlarla birleşerek bu sene de devam edeceğini, fiyonk çılgınlığı yaşanacağını, caz müziğinin geri dönüşünü, kabarık, hacimli ve dolgun saçların revaçta olacağını, akvaryumların ve balık beslemenin büyük bir geri dönüş yapacağını, başta aksesuarlar olmak üzere moda alanında gümüş ve krom renklerin öne çıkacağını söyleyebiliriz.
Diğer platformlarda aradığını bulamayan Z ve Y kuşağı neden Pinterest’e göç ediyor? Cevap şu anahtar kelimelerde saklı: pozitif internet, ilham, keşif ve hayal! Pinterest, yaratıcılık ve keşfetme arzusuyla dolup taşan, her yaştan kullanıcının ilhamını perçinleyen, kişiselleştirilmiş bir deneyimle kullanıcıları kucaklıyor.