Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Evde geçen zamanlar arttıkça insanların bir sese duyduğu ihtiyaç, geçtiğimiz günlerde çok yeni bir uygulamanın bir anda dünyanın gündemine oturmasını sağladı. Clubhouse, yeni nesil bir ‘chat’ programı.
Fotoğraf: Backstage Thom Browne Fall/Winter 2020 © Getty
Evde geçen zamanlar arttıkça insanların bir sese duyduğu ihtiyaç, geçtiğimiz günlerde çok yeni bir uygulamanın bir anda dünyanın gündemine oturmasını sağladı. Clubhouse, yeni nesil bir ‘chat’ programı. Sesli konuşmaya yönelik bir sosyal medya platformu da diyebiliriz.
Eski dönemlerin mIRC ve sohbet odalarını bilenlerin aşina olduğu bir mantıkta ama günün şartlarına uyumlanmış şekilde karşımıza çıkan Clubhouse bir kesimin geceleri uykusuz kalmasına sebep oluyor. Paul Davison ve Rohan Seth, Alpha Exploration'ın ürünü olarak ortaya çıkardıkları uygulama için ‘kişilerin istediği yerden konuşabildiği, hikaye anlatabildiği, fikirler geliştirebildiği, arkadaşlıklarını derinleştirdiği ve yeni insanlarla tanıştığı ses temelli yeni nesil sosyal ürün’ tanımlamasını yapıyor.
Şu an için sadece özel davet ile girilebilen uygulamanın kitlesi de çok niş ve çoğunlukla kendi alanlarının profesyonelleri ve dijital meraklılarından oluştuğunu söyleyebiliriz ancak bekleme listesinde giriş izni bekleyen kullanıcılar olaya dahil oldukça içerinin nasıl bir hal alacağını birlikte göreceğiz.
Genellikle akşam saatlerinde yoğunlaşan konuşmaları iki grupta ele alabiliriz. Biri daha çok ‘muhabbet’ temelli. Çok sayıda konuşmacının olduğu gruplar ve genellikle geniş bir kitleye hitap ediyorlar. Mesela dün akşam bir odada Gülben Ergen’in söylediği şarkıya rastlamanız mümkünkenken ardından Farah Zeynep Abdullah’ın o an konuşulan konu üzerine yorumlarına şahit olabiliyorsunuz.
Diğer tarafta ise alanında profesyonel kişilerin belirli bir konu üzerinde yaptığı konuşma odaları var: ‘Yapay Zeka 101’ gibi.
Markalar için nasıl bir platform olacağı da geçtiğimiz 3-4 günün gündemindeki soru. Hatta bu başlığa sahip odalar açılıp farklı markalardan isimlerin de yorumlarıyla konuşulmaya başlandı bile.
Oda derken bunun da tanımlasını yapalım 3 çeşit oda bulunuyor: kapalı oda, sosyal oda ve public oda. Kapalı odalar sadece odayı açan kişinin davet ettiği kısıtlı bir kitlenin kendi içinde konuşması için kullanılıyor, sosyal odada ise konuşmacının takipçilerinden isteyen biri odaya dahil olabiliyor. Public, zaten adı üzerinde.
Konuşmacılar şimdiden uygulamada yer alan takvim kısmıyla konuşma planlamalarını ileri tarihli olarak açmaya başladı. Dilerseniz takvimdeki konuşmalar için vakti geldiğinde size bildirim göndermesi için ‘tik’ atabiliyorsunuz.
Gündeme düştüğü son birkaç günde görülüyor ki Clubhouse’un en büyük faydası networking. Bunun için açılan tanışma odaları da bulunuyor, bir moderatörün yönlendirmesiyle odadaki herkes kendisine verilen 1-2 dakikalık süre içerisinde kendini tanıtıyor. Bu kişi eğer bağlantıda kalmak istediğiniz biriyse o sırada profilini kontrol edip takip etmeye başlayabilirsiniz. Normal şartlarda iletişim kurma şansı bulamayacağınız kişilere ilk elden erişim sağlaması uygulamanın en cazip yönü. İster bir sanatçı ister C lever bir iş insanı…
Uygulama global olduğu için bildiğiniz yabancı dillere göre dünyanın her yerinden konuşmalara dahil olabilirsiniz. Nasıl ufuklar açacağı seçtiğiniz konulara göre sizin elinizde.
Podcast'lerin yükselen trendine de bir alternatif sunuyor aynı zamanda. Sadece konuların kayıtlı kalmıyor olması ürünü podcast mantıcından ayrıştırıyor. Tabii bir de podcast’te sadece dinleyiciyken burada siz de söz söyleme hakkına sahipsiniz.
Uygulama şu anda sadece Apple kullanıcılarına özel, henüz Android işletim sistemine sahip kişiler bu furyaya dahil olmadı.
Şu an için sadece davetiyeler aracılığıyla katılabiliyorsunuz. Girişte 2 davetiye hakkınız oluyor sonra aktiflik, konuşmalara katılma, moderatör olma gibi eylemler gerçekletirdikçe davetiye kazanma şansınız var.
Odalarda yapılan konuşmalar kayıtlı kalmıyor, söz bittiğinde sesinizi evrenin boşluğuna bırakmış oluyorsunuz. Konuşmalar sırasında onaysız şekilde ses kaydı almaksa yasaklanmıza sebep olabilir.
Kullanıcılar gerçek isimlerle uygulamada yer alıyor, yani en azından uygulamanın giriş ekranında geliştiricilerin size verdiği mesaj gerçek kimliğinizle orada bulunmanız yönünde.
Uygulama giriş sırasında rehberinize erişme izni istiyor, ilerleyen adımlarda dilerseniz Twitter ve Instagram hesaplarınızı da bağlayabiliyorsunuz.
Sosyalleşmeye hasret kaldığımız için mi bu kadar hızla sevildi bilinmez ama gelecek günlerde uygulamanın nasıl bir yöne evrileceği, markaların konuya nasıl dahil olacağı, platformun ‘monetization’ açısından nasıl konumlanacağı ya da ilerleyen dönemlerinde uygulamanın ya da bazı oturumlara girişin ücretli olup olmacağı, hakkında fikir yürütülen başlıklar arasında.