Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Nisan ayında bahar günlerinin ve kentin tadını çıkarırken ziyaret edebileceğiniz sanat sergilerini derledik.
1. Geleneksel Olmayan
Gördüklerimiz: “Geleneksel Olmayan”, geleneksel çinicilik sanatını modern tasarım öğeleriyle buluşturuyor ve geleneksel sanatta kullanılan kadın motiflerinden seramik sanatına uzanan imgeleri, çağdaş figürlerle kurulan bağlantılarla yeniden yorumluyor. “White cube” estetiği dediğimiz beyaz duvarlar üzerine yerleştirilen modern çini eserleriyle sergi, modern ve geleneksel kavramlarının tezatlığını vurgulamayı amaçlamış olabilir.
Serginin Özü: Serginin ardındaki sanatçı ikilisi Ertuğrul Güngör ve Faruk Ertekin’in eserleri her iki sanatçının geleneksel sanat anlayışını sorguluyor. Çocukluklarını Kütahya’da birlikte geçiren ikili, yaşadıkları şehrin kültürel belleğinden ilham alarak seramik sanatına yeni bir bakış açısı kazandırıyor.
İlginç Detaylar: Genellikle yaratıcılıktan bir noktada uzaklaşan ve belirli bir çizgide ilerleyen geleneksel çinicilik sanatına kazandırılan modern yorum sergi boyunca her bir eserde gözlenebiliyor. Serginin heyecanı detaylarla sınırlı değil; serginin temasının da sanatseverlere alışılagelmişin dışında bir deneyim sunduğu için oldukça ilginç olduğu söylenebilir.
Düzenleyen: Anna Laudel
Tarih: Pazartesi günleri ziyarete kapalı olan galerinin sergisi salı – cumartesi günleri 12.00 – 19:00, pazar günleri 12:00 – 18:00 saatleri arasında 28 Nisan 2024 tarihine kadar ziyaret edilebilir.
2. Magnum İstanbul’da, Bulgur Palas
Gördüklerimiz: İBB’nin restore ettiği, 20. yüzyıl İstanbul mimarisini yansıtan Bolulu Habib Bey Konağı veya bilinen ismiyle “Bulgur Palas”, Magnum Photos’un geniş arşivini “Magnum İstanbul’da” başlıklı sergiyle şehre taşıyor. Magnum Photos’un 77. yıl sergisi niteliğini taşıyan özel seçki, aralarında Henri Cartier-Bresson, Ara Güler, David Seymour ve Jonas Bendiksen’in de bulunduğu 70 sanatçının 200’den fazla eserinden oluşturulmuş. Ayrıca sergide savaş muhabirliği alanında The Bayeux Calvados Halk Ödülü ve iki kez Dünya Basın Fotoğrafları (World Press Photo) ödüllerine sahip Türk fotoğrafçı Emin Özmen’in 30 eserini görmek de mümkün.
Serginin Özü: İstanbul’un kültür mirasına yeniden kazandırılan Bulgur Palas’ın açılış sergisi “Magnum İstanbul’da”, seçkide yer alan fotoğrafçıların yaşanmışlıkları belgelemeye olan bağlılıklarını ortaya koyduğu gibi şehrin 20. yüzyılın ikinci yarısından günümüze uzanan tarihini Magnum Photos’un ustalarının objektifinden inceleyerek dünya topluluklarının yaşadığı değişimlere ve fotoğrafçıların görsel hafızalara olan katkısına dair ufuk açıcı bir bakış sunuyor.
İlginç Detaylar: Bolulu Habib Bey Konağı olarak da bilinen ve konağı yaptıran dönemin Bolu milletvekili Mehmet Habib Bey’in tahıl ticaretiyle nam salmasından mütevellit adını “Bulgur Kralı Habib Bey” lakabından alan yapı Bulgur Palas’ın İstanbul kültürel mirasına yeniden kazandırılması ve kapılarını global fotoğraf ajansı Magnum Photos’un kolektif görsel belleği gözler önüne seren özel sergisiyle açması ziyaretçileri adeta zamanda kültürel bir yolculuğa çıkarıyor.
Düzenleyen: Magnum Photos ve İBB kalıcı iş birliği
Tarih: 31 Ağustos 2024’e kadar pazartesi günleri hariç her gün 10:00 – 19:00 saatleri arasında Kocamustafapaşa Tepesi’nde yer alan Bulgur Palas’ta ziyaret edilebilir.
3. sandalye ile ikinci kez, Zeynep Kayan
Gördüklerimiz: Zilberman Gallery sanatçısı Zeynep Kayan’ın “sandalye ile ikinci kez” başlıklı kişisel sergisinde Kayan’ı sergiyle aynı adlı video işinde oturur bir halde, görünmez bir sandalyeye bağlı bir ipi yavaşça kendine çekerken görüyoruz. Kayan’ın Amsterdam’a taşınmasından önce üretilen bu videolar, sanatçının kendisine anneannesinden miras kalan ancak daha önce kendisinin hiç oturmadığı bir sandalyenin anısını yaşatmayı amaçlıyor.
Serginin Özü: Sanatçının geçmiş tecrübelerini ziyaret ederek “tekrar” kavramıyla olan yolculuğunu ele alan sergi, “benlik”, “beden” ve insanlık hâline dair temaları tekrarın merceğinden araştıran bir otoportre niteliğine sahip. Zeynep Kayan, kendi deyimiyle “tekrar arzusu ve tekrara içkin arzuyla, bitap düşmekle, şeylerin günlük bazda dönüşümü ve peyderpey ayrışmasıyla, hiçbir yere varmayan bir dansla, yoğunlaşmakla ve kesintisiz sürerek zamana yayılan çelişkilerle” ilgileniyor.
İlginç Detaylar: Ortaya koyduğu işlerine sıklıkla kendi bedenini dahil eden Kayan’ın sergisi, sanatçının daha önce Berlin’de gerçekleştirdiği “bir bir iki bir üç” başlıklı kişisel sergisine atıfta bulunuyor. İplerle oluşturduğu yerleştirme, mekân içinde seyahat ederek izleyiciyle doğrudan sayılabilecek bir ilişki kuruyor ve onları kişisel alanına davet ediyor.
Düzenleyen: Zilberman Gallery
Tarih: 11 Mayıs 2024’e kadar pazar ve pazartesi günleri hariç her gün ziyaret edilebilir.
4. Fotoğrafçının Tanıklığı, Ozan Sağdıç
Gördüklerimiz: 70 yıla yayılan fotoğrafçılık kariyeri süresince Türkiye’yi çeşitli açılardan belgeleyen Ozan Sağdıç’ın İstanbul Modern seçkisinde, ülkeye yön veren politikacılar, edebiyat ve sanatın önde gelen isimlerinin portrelerinin yanı sıra hayatın her alanında dönüşümün yaşandığı bu kritik yıllarda sokak hayatını hümanist bir bakış açısıyla yansıtan ve doğallığı ön plana alan siyah beyaz ağırlıklı 127 fotoğrafı sanatseverlerle buluşturuluyor.
Serginin Özü: Türkiye fotoğrafçılık tarihinin en değerli isimlerinden Ozan Sağdıç’ın fotoğraf çalışmalarından oluşan geniş seçki belgesel fotoğrafçılığına odaklanırken aynı zamanda Türkiye’nin 1950’li yıllardan itibaren sosyal, politik, ekonomik, kültürel ve görsel tarihini gözler önüne seriyor.
İlginç Detaylar: 1950’li yıllardan başlayarak Türkiye’nin görsel bir panoramasını sergileyen “Fotoğrafçının Tanıklığı” isimli seçki, fotoğrafların üretildiği teknik ve dönemi vintage baskısından örnekler kullanarak aktarıyor.
Düzenleyen: İstanbul Modern
Tarih: Pazartesi günleri kapalı olan İstanbul Modern’de yer alan sergi, 20 Ekim 2024’e kadar cuma günleri hariç hafta içi her gün 10:00 – 18:00 arası, cuma günleriyse 10:00-20:00 arası ziyaret edilebilir.
5. Yüz Yıl: Hem Evvel Hem Ahir
Gördüklerimiz: Ankara’nın ilk ve tek modern sanat müzesi Müze Evliyagil’in, Osmanlı ve Cumhuriyet döneminden 2000’li yıllara uzanan koleksiyonunun seçkisinde 40 sanatçının farklı disiplinlerde farklı bakış açılarıyla üretilen 100 işi, herhangi bir kronoloji gözetilmeden bir araya getiriliyor.
Serginin Özü: Aralarında Abidin Dino, Bedri Baykam, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Haluk Akakçe ve Lütfü Günay gibi isimlerin bulunduğu ve 1950’lerden günümüze uzanan yaklaşık 60 yıllık bir döneme ışık tutan “Yüz Yıl: Hem Evvel Hem Ahir” başlıklı sergi, Türkiye sanatındaki akım ve tartışmaları görünür kılmayı amaçlıyor.
İlginç Detaylar: Türk sanatının geniş bir tarihini kapsayan seçki, farklı disiplinlerin yıllar içindeki değişimi ve gelişimini tek bir sergide görmeyi mümkün kılıyor.
Düzenleyen: Müze Evliyagil
Tarih: Sergi 10 Temmuz 2024’e kadar cuma-pazar günleri saat 11:00-17:00 arası ziyaret edilebilir.
6. Gelecek Hatıraları
Gördüklerimiz: Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’ndan ilham alınarak oluşturulan “Gelecek Hatıraları” isimli seçkide bizleri tablolardan seramik yerleştirmelere, kültürel motifleri gelecek yönelimli bir bakış açısıyla ele alan eserler karşılıyor.
Serginin Özü: Müzenin kendi koleksiyonundan yola çıkan sergi, üretilen güncel eserlere modern sanat üslubuna yönelen perspektifle yaklaşıyor. Hatıra olarak anılan, belli bir yer ve zamanı hatırlatan veya nesnelerin kültürel değer ve anlamını sorgulayan seçki, sanatseverleri geçmişe yönelen nostaljik bir bağlılık fikri yerine geleceği nasıl hatırlayabilecekleri konusunda düşündürüyor.
İlginç Detaylar: Kültürel motifleri modern sanata taşıyan ve geçmiş ile gelecek arasında bir köprü kurmayı amaçlayarak oluşturulan sergide tanıdık desenler bizleri gelecekten birer parçayı andıran formda karşılıyor. Karanlık odadaki Kibele’yi hatırlatan ve modern çini sanatını modern karo deseniyle buluşturan bir zemine oturtulan çini kadın figürü, serginin temasını özetliyor.
Düzenleyen: Pera Müzesi
Tarih: Sergi, 28 Nisan 2024’e kadar pazartesi günleri hariç salı- cumartesi günleri 10:00 – 19:00 ve cuma günleri 10:00-22:00 arasında ziyaret edilebilir.