METROPOL
METROPOL

15 Şubat 2022

Melis Buyruk'un Gerçeküstü Dünyası

YAZI: GÖZDE ULUSOY

Melis Buyruk

Fotoğraf: Erhan Talığ

Eserlerinde gerçek olamayacak kadar güzel bir dünya tasviri yapan Melis Buyruk, bir arada tutmayı başaramadığımız tüm güzellikler üzerine düşünmek için izleyicinin işlere yakından bakma refleksini harekete geçiriyor. Kurguladığı gerçeküstü dünyanın tuzla buz olma ihtimaliyle seramiğin kırılganlığını eşleştirirken, güzellik kavramı üzerine yeniden düşünmek için beklenmedik detaylarla karşılaştırıyor bizi. Örneğin tatlı bir tavşana bakıp gülümserken, dikenlerle irkilmeniz olası… Yıllar içerisinde güçlenen detaycı dilini yakından incelemek için Göktürk’te yaklaşık iki yıl önce ev-atölye olarak yerleştiği ve oldukça keyifli bir bahçeye açılan atölyesinde buluştuğumuz Melis Buyruk, köpeği Thor’la karşılıyor bizi. Türkiye’de Pg Art Gallery ve Amerika’da Leila Heller Gallery tarafından temsil edilen ve bizi karşıladığı günde de New York’ta gerçekleşecek olan kişisel sergisinin son hazırlıklarını yapan Melis’in atölyesini ve düzenini incelemek, çalışma disiplini ve yaptığı işe olan saygısını da anlamayı beraberinde getiriyor. Günün yaklaşık 8-10 saatini atölyesinde geçiren Melis, sabah 09:00’da atölyesinde çalışmaya başlayıp akşam 19:00 gibi bitirdiğini anlatıyor. Kendine ait disiplinli bir düzen kurguladığı atölyesine dikkatini dağıtacak başka hiçbir şeyin girmesine izin vermediğini ve gündelik iletişimini, okumalarını, not çıkarmalarını ve görüşmelerini atölyedeki çalışması bittikten sonra gerçekleştirdiğini de ekliyor. Ev-atölye düzeninde disiplininden hiçbir şey kaybetmediğini hatta aklına bir şey geldiğinde bunu gerçekleştirebilmek için atölyesine inmenin zahmetsiz olduğunun faydalarını da gördüğünü söylüyor: “İşlerim çok fazla emek ve zaman gerektiriyor. Bu sebeple de çalışma konusunda çok disiplinliyim. Atölyedeyken kişisel veya keyfi bir program asla koymam, arkadaş toplantıları yapmam. Bu çok sıkıcı gibi görünse de benim işim için olmazsa olmaz. Kaldı ki bu durumdan çok keyif alıyorum. Çalıştığım alan benim için çok önemli. Sergi hazırlığı içerisinde değilsem sadece gündüzleri ve hafta içi çalışmayı tercih ediyorum. Fakat son iki aydır altıncı kişisel sergimin hazırlıklarını tamamlamak üzere olduğum için çok yoğun bir çalışma temposundaydım. Bu süreçte asistanımla günlerce atölyede sabahladığımız oldu. Bu gerçekten çok yorucu ancak bir şekilde, stresli ve yoğun zamanların yaratıcılığımı tetiklediğine inanıyorum ve böyle dönemlerde kendimi çok iyi hissediyorum.” 

Melis Buyruk

Fotoğraf: Erhan Talığ

İlkbahar sonunda New York Leila Heller Gallery’de gerçekleşecek Habitat sergisini hazırlayan sanatçının, pandemi sürecinde ürettiği 14 eseri sergide izleyiciyle buluşacak. Serinin tamamını tek başına karantinada kaldığı dönemde üreten Melis, New York’taki ilk kişisel sergisini gerçekleştireceği için fazlasıyla heyecanlı olduğunu söylüyor. Seramik gibi çalışması sabır gerektiren ve sürprizlere açık olan bir malzemeyle dokuları, tüyleri, dikenleri, yaprakları, hayvan figürlerini tek tek çalıştığı doğa tasvirleri yaptığını ve gerçekçiliğin yanında aslında gerçek olmayan bir dünya sunduğu için doğada görmeye alışık olduğumuz renkleri kullanmaktan kaçındığını anlatıyor Melis Buyruk: “Jacob Bronowski, kaleme aldığı İnsanın Yükselişi’nin birinci bölümünde, insanı diğer tüm canlılara göre farklı bir yere yerleştirdiği şu saptamayı yapar: İnsan olağanüstü bir yaratıktır. Kendisini canlılar arasında eşsiz kılan bir dizi yeteneğe sahiptir. Diğerlerinden farklı olarak, manzarada yer alan bir figür değil, manzaranın bir şekillendiricisidir. Bedende ve zihinde doğayı keşfedendir; her kıtada yuvasını bulan değil, yuvasını yapan, her yerde yaşayabilen canlıdır. İnsanı diğer canlılara göre apayrı bir yere konumlandıran bu saptamanın karşılığında Habitat serisinde, türler arasında hiyerarşiyi yok sayarak insan, hayvan ve bitkilerin bir arada yaşadığı hibrit yaşam formları ve tanımsız dünyalar kurguluyorum. Bu dünyayı estetik unsurları önemseyerek oluşturuyorum. Güzellik, çalışmalarımda önemsediğim bir kavram. Amacım, izleyicinin ilk bakışında gördüğü güzelliğe yaklaştığında fark ettiği detaylarla tüm metni tekrar düşünmesi.” Melis Buyruk’un detaycı üslubuyla incelikle yarattığı dünyayı yakından görmek isterseniz Pg Art Gallery ile iletişime geçebilirsiniz. 

Melis Buyruk

Fotoğraf: Erhan Talığ

ETİKETLER: MELİS BUYRUK , RÖPORTAJ , SANATÇI , ATÖLYE