15 Şubat 2020

Veganlık ve Ketojenik Diyetin Kesişim Noktası Nedir?

YAZI: DİLARA KOÇAK

Ketotarian diyet

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Konu beslenme olunca benzer şeyleri konuşuyor gibi görünsek de her gün farklı bir terim ve bir yenilikle karşılaşıyoruz. Geçtiğimiz yıllarda daha çok konuşmaya başladığımız ve özellikle kilo verdirme özelliği ile gündeme gelen ketojenik diyeti eminim birçoğunuz duymuşsunuzdur. Ketojenik diyette karbonhidratlar sınırlanıyor ve onların yerini bir miktar protein ile daha çok yağlar alıyor. Dolayısıyla ketojenik diyette protein alımını artırabilmek için normal diyetlere oranla tüketilen hayvansal kaynaklı besinler de artıyor.

Son yıllarda bir yandan ketojenik diyet popüler olurken öte yandan dünya veganlığı da daha çok konuşur oldu. Özellikle sürdürülebilir beslenmenin ve gezegen diyetinin ön plana çıkmasıyla hayvansal kaynaklı besinlerin doğaya verdiği zarar artık birçok kişinin gündemine oturdu ve geçtiğimiz yıllarda vejateryanlik ve veganlık oldukça arttı ve artmaya da devam ediyor.

Peki beslenmenin iki uç noktası gibi görünen vejetaryenlik ve ketojenik diyet bir noktada birleşir mi? Ketotarian bakış açısıyla birleşiyor gibi görünüyor. Benim ilgimi çeken bu konunun detaylarını sizinle de paylaşmak istedim.

  

Ketotarian Diyet

Ketotarian diyet aslında bir tür ketojenik diyet. Yani yine yüksek miktarda yağ, ılımlı düzeyde protein ve düşük miktarda karbonhidrat içeriyor.

Bu beslenme düzeninde ketojenik diyette yasak olan bütün besin grupları hala yasak olmaya devam etmekle birlikte yasaklar listesine bir yenisi daha eklenir; hayvansal kaynaklı besinler. Yani ketotarian diyeti normal ketojenik diyetten ayıran nokta vejetaryen olması. Protein ve yağ ihtiyacının hayvansal kaynaklı besinlerden karşılanmıyor olması.

Klasik ketojenik diyette, beslenme düzeninizde et ürünleri, yumurta, peynir, krema, tereyağı gibi hayvansal kaynaklı besinler yer alırken ketotarian diyette hayvansal kaynaklı birçok besin sınırlanır. Aynı vejetaryen beslenmesinde olduğu gibi tercih edilen hayvansal kaynaklı besinlerin çeşitleri kişiden kişiye göre değişebilir. Kimileri beslenmesinde sadece yumurta ve süt ürünlerine yer verirken kimileri çok daha sınırlı beslenmeyi tercih edebilir. Ketotarian diyette fermente edilmiş ürünler ve organik ürünler ise çok daha ön plandadır.

Bu beslenme düzeniyle ketojenik diyetin ve vejetaryen diyetin sağlık faydaları tek bir çatı altında toplanıp daha faydalı hale getirilmesi planlanmış.

 

 

Dikkat!

Fakat bu noktada unutmamak gerekiyor ki, bu beslenme programıyla ilgili elimizde yeterince çalışma yok. Dolayısıyla uzun vadede vücudumuz için ne gibi sorunlar yaratabileceğini bilemiyoruz. Bazı çalışmalar hem ketojenik diyetin hem de vegan beslenmenin ayrı ayrı faydalarını gösteriyor olsa da sizin için en doğru beslenme programı ömür boyu sürdürülebileceğiniz beslenme programıdır. "En iyi diyet hangisi?" diye yapılan çalışmalar da en iyi diyetin kişinin yaşam tarzına uygun olan sürdürülebilir diyet olduğunu gösteriyor. Popüler diyetlerin birçoğunun oldukça sert olduğunu ve sürdürülebilir olamayacağını lütfen hatırlayın.

ETİKETLER: KETOJENİK DİYET , KETOTARİAN DİYET , DİLARA KOÇAK , SAĞLIK YAŞAM