28 Mart 2020

Ucuz Reçeteli Yaşam Kürü: Pozitiflik

YAZI: DİLARA KOÇAK

pozitif düşünceBirgit Kos, Vogue Türkiye Aralık-Ocak 2019/20

Fotoğraf: Agnes Lloyd-Platt, Moda editörü: Konca Aykan

Bardağın dolu tarafına odaklananlardan mısınız yoksa hep boş kısmına odaklanıp karamsarlığa kapılanlardan mısınız? Boş kısmına odaklananlara sesleniyorum, bu durum bedeninizi ve ruhunuzu yormuyor mu? Çünkü yapılan araştırmalar karamsarlığın hem ruhu hem de bedeni olumsuz etkilediğini söylüyor. Bu noktada pozitif psikoloji hayatımıza giriyor. O yüzden ben de bugün sizlere iyimser olmanın hayatınıza katabileceği güzelliklerden bahsetmek istedim.

Pozitif Psikoloji Nedir?

Michigan Üniversitesi Psikoloji profesörü Christopher Peterson, pozitif psikolojiyi, hayatı yaşamaya değer kılan şeyin bilimsel bir çalışması olarak tanımlıyor. Bir başka deyişle pozitif psikolojiyi, insan düşüncelerini, duygularını ve davranışlarının zayıf yönlerinden ziyade güçlü yönlerine odaklanmayı, kötü durumları onarmak yerine hayattaki iyiyi inşa etmeyi hedefleyen bir bilimsel yaklaşım olarak düşünebilirsiniz. Yani yaşamdaki olumlu olaylara ve onların etkilerine odaklanıyor. Pozitif psikolojinin başka bir faydası ise, bize bir bakış açısını değiştirmenin gücünü öğretip farkına varmamıza yardımcı oluyor.

Kalbi besliyor

İyiyi inşa etmek istiyorsanız işe ilk olarak iyiyi düşünmekle başlamanız gerektiğini düşünüyorum. İyi düşünmek veya bir başka deyişle iyimser olmak sadece psikolojik sağlığınıza iyi gelmiyor, aynı zamanda genel sağlığınızı da güçlendirdiği ve hastalık riskini azaltıyor. Hatta iyimser ya da mutlu insanların diğer insanlara kıyasla daha sağlıklı, daha başarılı ve daha uzun yaşadıklarını gösteren çalışmalar da var. Araştırmacılar, ortalama 14 yıl boyunca takip edilen yaklaşık 230 bin kişiden oluşan 15 çalışmanın sonucunda, iyimserliğin kalp krizini ve erken ölüm riskini azalttığı sonucuna ulaşmış.Ayrıca iyimserlik 'yüzdeleri' karamsarlık karşısında oldukça avantajli bir pozisyonda: Pozitivite, karamsarlığa oranla kardiyovasküler hastalıklarda yüzde 35 ve erken ölümlerde yüzde 14 daha düşük bir riske sahip. 

Kan basıncını düşürüyor

Harvard Health Publishing’de yayımlanan bir araştırmaya 65 yaş ve üstü yaklaşık 2 bin 500 birey dahil edilmiş. Çalışmada olumlu duygulara sahip olan bireylerin, olumsuz bakış açısına sahip olanlara kıyasla daha düşük kan basınçlarına sahip olduğu bulunmuş. Aynı zamanda çalışma sonucu, olumlu duyguları en fazla olan  bireylerin en düşük kan basıncına sahip olduğunu gösteriyor.

Peki ne yapmalıyız?

Mutlu insanlar küçük şeylerle mutlu olmayı bilirler ve hayatı aceleye getirmezler. Başınıza kötü bir olay geldiğinde bunun geçici bir süreç olduğunun farkına varın ve gününüzün geri kalanını etkilemesine izin vermeyin. Hangi acınız veya üzüldüğünüz şey eskisi kadar canınızı yakıyor? Bunu düşünün ve değiştirilemeyecek şeylere odaklanmayın. Çünkü bu durum sadece size zaman kaybettirir ve stres yaratır. Bu noktada stresle baş etme becerilerinizi geliştirebilir hayattan zevk almak için çevrenizi veya alışkanlıklarınızı değiştirebilirsiniz.

ETİKETLER: POZİTİF , ENERJİ , DİLARA KOÇAK , SAĞLIKLI YAŞAM , GÜLÜMSEME