29 Ekim 2016

Sigarayı Bırakmak Kilo Aldırır mı?

YAZI: DİLARA KOÇAK

Danışanlarımdan veya çevremden sigarayı bırakmak isteyenlerin en büyük korkusu genelde kilo almak oluyor. Eğer siz de sigarayı bırakmak ve daha iyi yaşama adım atmak istiyor ama ‘ kilo alma’ bahanesine takılıyorsanız bu yazı tam sizin için.

16-10/28/img_4036-1477631459.JPG

Fotoğraf: Brigitte Bardot arşivinden

Araştırmalar insanların sigarayı bırakamamasının en büyük nedenlerinden birinin kilo alma korkusu olduğunu söylüyor. Yapılan çalışmalara göre erkeklerin yüzde 61’i, kadınların da yüzde 51’i sigarayı bıraktıktan sonra kilo alabiliyor. Ancak bunu yönetmek sizin elinizde. İşte sigarayı bıraktıktan sonra karşılaşabileceğiniz sorunlar ve çözümleri….


1. EL ALIŞKANLIĞI
Sigarayı bırakan insanlar genellikle el alışkanlığı denilen sigara içme davranışının yerine yeni bir şeyler koymak isterler. Burada seçilen besinler genellikle kuru yemiş gibi sağlıklı besinler olsa da kilo almaya sebep olan porsiyonlardır. Unutmayın sağlıklı da olsa her şeyin fazlası vücutta yağa dönüşüyor. 15 adet fındık ya da bademin 45 kalori. Onların yerine salatalık, domates, kereviz sapı, marul yaprakları, çiğ kuşkonmaz, limonlu havuç dilimleri gibi kalorisi çok daha düşük besinleri tercih edebilirsiniz.


2. İŞTAH KONTROLÜ
Sigarayı bırakanların en büyük şikayetlerinden birisi de iştah açılmasıdır. Sigara bırakımı sonrası tat alma duyularında da iyileşme olacağından iştahın açılması çok olağandır ama bu evreyi abur cubura değil, kalorisi daha düşük yiyeceklere yönelerek atlatmak daha doğru olacaktır. Sakız çiğnemek iştah kontrolü sağlamaya oldukça yardımcıdır. Kalori içermeyen sakızlar çiğneme duygunuzu tatmin ederek, yüksek kalorili atıştırmaların yerine de geçebilir.


3. METABOLİZMA HIZI
Kilo almanın en büyük sebeplerinden birisi de aslında sigarayı bıraktıktan sonra yavaşlayan metabolizma hızıdır. Sigaranın etken maddesi olan nikotinin metabolik hızı ve harcanan kalori miktarını arttırdığı düşünülüyor. Eğer siz de sigarayı bırakmak istiyor ama kilo almaktan korkuyorsanız ilk olarak düşen metabolik hızınızı arttırmanız gerekiyor, bunun da en iyi yolu düzenli egzersizden geçiyor. Egzersizi hayatınızın rutini haline getirebilir, eski ve kötü bir alışkanlık olan sigara içmenin yerine yenisini koyabilirsiniz.

4. PSİKOLOJİK ETKİ
Sigarayı bıraktıktan sonra etrafınızdaki herşey size sigarayı hatırlıyor gibi hissedebilirsiniz. Örneğin en büyük keyiflerinizden biri kahve ile sigara içmek olabilir. Bu yüzden size sigarayı çağrıştıracak içecekleri -özellikle kafeinli içecekleri- kontrollü tüketmenizi öneririm. Keyifli masalarda, arkadaş çevrelerinde yakılan sigaralar karşısında eliniz sürekli yemeğe gidiyor ve ağzınızda boşluk hissediyorsanız naneli şeker veya sakız çiğnemek işe yarayabilir.

5. YEMEK BİTİŞ SİNYALİ
Genellikle kalabalık sofraların ve sohbetlerin tamamlayıcısı olarak hissedilen sigara tiryakiler için aslında yemek bitiş sinyalidir. Çoğu zaman sigara ile yemek biter ve sohbet devam eder. Oysa sigara içmeyince birey masada oturduğu sürece yemek yeme ihtiyacı içinde olabilir. Böyle bir durumda masadan kalkmak, mümkünse diş fırçalamak veya yine naneli şeker veya sakız çiğnemek işe çözüm olabilir.

ETİKETLER: SAĞLIK , SİGARA , DİLARA KOÇAK