09 Haziran 2018

Menopozu Hafifletmek için Yapmanız Gerekenler

YAZI: DİLARA KOÇAK

angelina jolie

Angelina Jolie, 39 yaşında erken menopoza girdiğini New York Times için yazdığı makalede açıkladı.

Fotoğraf: Getty Images Turkey

“Ateş basmaları” denince akla menopoz dönemi gelir. Neden mi? Çünkü menopoz dönemindeki kadınların neredeyse %75’i bu semptomu yaşar. Ani sıcak baskınları sadece menopoza özel bir durum değildir, ama en yaygın olarak bu dönemde yaşanır. Kişiden kişiye göre değişir ama genellikle menopoz öncesi görülmeye başlanabilir ve menopoz sırasında devam eder. Sıklığı veya süresi konusunda net konuşmak neredeyse imkansızdır. Yeni görüşler ateş basmalarının yıllarca yaşanmaya devam edebileceği konusunda. Üstelik menopozun tek getirisi de bu değildir, duygu durum değişiklikleri, sinirlilik, yorgunluk ve hatta kilo kazanımı bu dönemde kadınların sıkça yaşadıkları problemlerdendir. 

Elbette hormonlarında devreye girdiği bu dönemde bu belirtileri ortadan kaldırmak imkansızdır. Ama bazı küçük yaşam tarzı değişiklikleriyle menopozu yönetmek ve semptomları hafifletmek mümkün. 

İşte Yapabilecekleriniz:

Yediklerinize dikkat edin

Bu dönemde kilo alma sorunuyla karşı karşıya kalmak istemiyorsanız yediklerinizi kontrol etmek durumundasınız. Menopoz döneminde yaşın da ilerlemesine bağlı olarak metabolizma hızında yavaşlama görülebilir, hormonların da etkisiyle bu dönemde gelen kilolar genellikle karın bölgesinde toplanmaya meyillidir. Bu durum ilerleyen dönemlerde insülin direnci ve kalp hastalıkları için de risk faktörüdür. Kilo almayı engellemek için gün içinde aldığınız kalorileri kontrol altında tutmaya özen gösterin. 

Daha sağlıklı beslenin

Yiyecek seçimleri semptomların şiddetini azaltmada önemli fark yaratır. Bazı besinler menopoz semptomlarını hafifletmeye yardımcı olurken bazıları da şiddetini artırır. Genel olarak kafein, alkol,şekerli ve bahartlı besinlerin semptomları artırdığı bilinir. Bunlardan uzak durmak sıcak basmaları, gece terlemelerini ve ruh hali değişimlerini önleyebilir.  Bunun yanı sıra sebze ve meyveler, antioksidan, vitamin, mineral ve lif içerikleriyle bir çok hastalığı önlemeye yardımcı olurlar. Günde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketmeye özen göster ve rengarenk seçimler yapmak menopoz dönemi için de kritiktir. Menopoz dönemindeki hormonal değişiklikler, kemiklerin zayıflamasına ve osteoporoz riskinin artmasına neden olabilir. Kemik sağlığı denince akla ilk gelen vitaminlerden biri de kalsiyumdur. Menopoz döneminde kalsiyum ihtiyacı normalden daha yüksektir. Süt, yoğurt, peynir ve yeşil yapraklı sebzeler kalsiyum içeren besinler arasında, beslenmende yer vermeyi unutmayın. 

Kaslarınızı koruyun

Düzenli egzersiz metabolizmanızı hızlandırır ve vücudunuzun daha hızlı yağ yakmasını sağlar. Bunun sıra egzersiz mutluluk hormonu salgılanmasına yardımcı olması sebebiyle bu dönemde ruhunuzu da besler. Yoga, pilates, meditasyon gibi egzersizler psikolojik olarak da rahatlamanızı sağlar. Kendinize bir egzersiz hedefi belirlemeyi ve bunu yaşam tarzınız haline getirmeyi ihmal etmeyin.

Bütün bunların yanı sıra düzenli uyku uyumayı, sizi strese sokan kişilerden ve ortamlardan uzaklaşmayı ve her gün mutlaka kendinize zaman ayırıp sizi mutlu edecek bir şeyler yapmayı unutmayın.

Angelina Jolie'nin erken menopoza karşı aldığı cilt bakım önlemlerini keşfedin.

ETİKETLER: MENOPOZ , SAĞLIK , SAĞLIKLI YAŞAM