28 Şubat 2015

Ayurvedik Beslenme ve Yoga

YAZI: HÜLYA KURT

Ayurvedanın kadim bilgilerini keşfettikten ve üzerinde derince çalışmalar yaptıktan sonra beslenme farkındalığında oldukça geniş bakış açıları keşfetmiş ve deneyimlemiştim. Gerek canlı beslenmeye geçmeden önce ve de yoga ile beraber mutlaka Ayurvedayı da anlamalı, sindirmeli ve uzun bir dönem Ayurvedik beslenme metotları uygulanması her zaman öğrencilerime verdiğim tavsiyeler arasında olmuştur. Ayurveda çok kadim bir yaşam öğretisi olmakla birlikte *Ayurvedanın kendisi bir tür yogadır. Buna şifa yogası denebilir. Ayurveda tüm yogaların yönlerini, bireyin seviyesi, mizacı ve yapısına bağlı olarak bu kişilerin şifalanması, doğru yaşam şekline geçmeleri ve spiritüel gelişimleri için uygular. 
 
 
Ayurveda Nedir?
Ayurveda 6.000 yıl önce Hindistan’da keşfedilen antik bir tıp sistemidir. Yaşam stili, temizlenme programları ve diyet yoluyla kişilerin ruh, akıl ve beden sağlığını bütünleştirmeyi amaçlar. Ayurveda insanı evrendeki elementlere göre değerlendirir ve bu elementlerden kişileri üç farklı karaktere(doşa) ayırır: Vata, Pitta ve Kapha. Her bir doshanın beslenmesi ve yaşam stili ise tamamen farklıdır.
 
Ayurvedik Beslenme Nedir?
Ayurvedik beslenme kişinin kendi element kombinasyonuna ve yaradılışına göre beslenerek kişinin içsel mutluluğuna ulaşmasıdır ki yoga ile birlikte pratik edilmesi sağlığı ve dengeyi oluşturmaktadır. Kısaca Ayurvedik beslenme; her bir dosha için hangi gıdaların denge getirdiğine ve nasıl hazırlanacağına kadar derin ve kadim öğretilerden oluşur. Ve her zaman sevgi ve şuur ile hazırlanmış gıdaları önerir; ahimsa ilkesine bağlı olarak yoga uygulayanlara et temelli bir diyeti ise önermez.
 
*Ayurvedik Beslenme ve Yaşam stili ile ilgili daha derin bilgiler keşfetmek isterseniz 4-5 Mayıs tarihinde Antalya’da gerçekleşecek olan eğitimime katılabilirsiniz.
 
 
Terapötik ve Dengeleyici 5 Ayurvedik Baharat
 
1. Tarçın: Kan şekerini düzenler, genellikle Kapha doshasına önerilir ve Ayurveda’da sindirimi desteklemek için kullanılır.
2. Turmeric: Zerdeçal karaciğer detoksu için önerilir. Anti-septik ve anti-kanserojendir. Zerdeçal Ayurveda’da sayısız hastalıkta kullanılır. Bir çok Hindistanlı genellikle güne zerdeçallı su ile başlar.
3. Zencefil: Zencefil doğal bir terapötik ve toksin atıcıdır. Bronşit, astım, öksürük için kullanılırken aynı zamanda Ayurvedik sutralarda yemeklerden önce sonrasında sindirim ateşi(hazım) için öneriliyor. Vata ve Kaphayı dengeliyor, Pittayı çoğaltıyor. 
4. Rezene: Ayurveda’da Rezene tüm doshaları dengelemek için kullanılıyor. Sakinleştirici ve diğer baharatları dengelemek için de baharat karışımlarında her zaman var.
5. Kişniş: Kişniş tohumu 7.000 yıl önce Sanskrit metinlerinde bahsedilmiş bir baharat olmakla birlikte 3.000 yıl önce ise antik mısır tıbbından önemli bir baharat olduğu biliniyor. Hormon dengeleyici olan kişniş tohumunu bir gece önceden suda beklettikten sonra sabah içilmesi öneriliyor.
 

ETİKETLER: BESLENME , YOGA , SAĞLIKLI YAŞAM