03 Ağustos 2019

Alkol Tüketiminde Aşırıya Kaçmamak için 5 Öneri

YAZI: DİLARA KOÇAK

alkoltüketimi

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Alkollü içecekler, hayatınızda ne kadar yer kapılıyor? Peki tüketmeden önce sağlığa olan etkilerini, vücudunuzda nasıl metabolize olduğunu biliyor musunuz? Alkol konusunda zaman zaman tüketim sınırları da aşılabiliyor. Ben de bugün sizlerle alkol tüketiminde aşırıya kaçmamak için 5 öneri paylaşacağım. Ama önce sağlık üzerine etkilerine hep birlikte bakalım;

 

Sağlık üzerindeki etkileri

Akdeniz diyetinde yer alan kırmızı şarabın az miktarda tüketildiğinde içeriğinde bulunan fenolik bileşiklerle kalp sağlığının korunmasına yardımcı olduğuna dair çalışmalar var, fakat yine de alkollü içeceklerin tüketim miktarının ve sıklığının artırılmasının ciddi sağlık sorunlarına yol açabileceği unutulmamalı.

National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism'e göre; alkol tüketiminin fazla olması sağlığımızı ciddi oranda etkiliyor. Akıllara ilk olarak karaciğer sağlığı gelse de beyin, kalp ve pankreas gibi çeşitli organların işleyişini bozabiliyor. Beyinde sinirsel iletişim yollarına etki ederek beynin etkili şekilde çalışmasını; koordinasyon sorunlarına sebep olarak hareket etmeyi zorlaştırabiliyor. Bunların yanında bilişsel fonksiyonları etkileyerek zihni bulanıklaştırıyor. Uzun süre fazla miktarda alkol tüketimi, yüksek tansiyon, inme, aritmi veya kardiyomiyopati gibi sağlık sorunlarına da yol açabiliyor. Karaciğer yağlanması, karaciğerin veya pankreasın iltihaplanması da alkolün yol açabileceği sağlık sorunlarından.

 

Peki Alkol nasıl metabolize olur?

Alınan alkolün bir kısmı mideden kan dolaşımına hızla emilir. Büyük oranı ise ince bağırsaklar tarafından emilir. Daha sonrasında alkol kan dolaşımına ulaştığında, işlenmesi ve metabolize edilmesi için karaciğere gider. Karaciğer alkol moleküllerini ayrıştıran enzimler üreterek parçalamaya çalışır. Alkol önce karaciğere ulaşır oradan kan dolaşımıyla kalbe ve akciğerlere doğru yayılır. Alkol molekülleri akciğerde bulunan ince bronşlarda büyük bir hızla toplanır, sayıları oldukça fazla olduğu için bir kısmı nefes yardımıyla vücudu terk eder. Diğer moleküller kan dolaşımıyla beyne kadar ulaşır. Damarlarda dolaşan alkol vücudun her köşesine ulaşır.

 

Alkol tüketiminde aşırıya kaçmamak için 5 öneri:

1. Alkol alabilmek için öğün atlamayın.
2. Alkol oranı çok yüksek içecekler yerine düşük alkol oranına sahip olanlarını tercih edin.
3. Şarabı sodayla ya da buzla içmeyi deneyebilirsiniz.
4. Alkol alırken kullandığınız bardağın büyüklüğünü değiştirmeniz bile alkol tüketiminde azalmaya sebep olur. 2018 yılında yayınlanan bir araştırma raporuna göre; alkol servis boyutunda % 25'lik bir azalma alkol tüketiminde yaklaşık olarak % 20 oranında azalmaya yol açmıştır.
5. Alkol alımı, vücutta diüretik etki yaparak, sıvı kaybını artırır. Bu nedenle, alkol alımını sıvı tüketimi olarak düşünmemek gerekir. Aksine, alkolle daha fazla sıvı kaybedildiğinden, sıvı kaybını yerine koymak için daha çok sıvı içilmelidir. Bu yüzden alkolün yanında mutlaka su da isteyin ve suyunuz bitmeden ikinci kadehinizi istemeyin. Gece boyunca 2 kadehi geçmemeye özen gösterin. 

ETİKETLER: ALKOL TÜKETİMİ , SAĞLIKLI YAŞAM