Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Hindistan’dan İngiltere’ye, Fransa’dan Japonya’ya dünyanın farklı ülkelerinde doğan ve sürdürülebilir olmayı başaran markalar…
Ka-Sha, Hindistan
“Tasarıma göre değiş!” Hindistan Maharashtra merkezli Karishma Shahani-Khan ve markası Ka-Sha için bir tür mantra. Ülke genelinde birlikte çalıştığı zanaatkarlar, Ka-Sha'nın hikayesinin merkezinde yer alırken, doğal, elde boyanmış kumaşlar ve sıfır atık tasarım yöntemleri de önemli bir yer tutuyor. Shahani-Khan, “Yeni ve eski el sanatları ve zanaat tekniklerini kutlamak için giysileri kullanıyoruz.” diye açıklıyor. Markanın kapsül projesi Heart to Haat, tamamen yerel yeniden kullanım ve geri kazanma ideolojisinden esinlenerek çöplüklere gönderilen artık tekstil ve giysilerden üretiliyor. - Emily Farra
Üst ve uyumlu etek ve aplikeli koton sari, Ka-Sha. Fotoğraf: Eddie Wrey
Mozh Mozh, Peru
Mozhdeh Matin, markasını 2015 yılında yerel zanaatkarlarla çalışmak ve tekniklerini korumak için piyasaya sürdüğünü açıklıyor. Onu motive eden döngüsel ekonomi kavramı olurken, yerel dokuma geleneklerine güvenerek elbiseleri ve aksesuarları yine Peru'ya özgü alpaka, pamuk ve yün ipliklerden üretiyor. “Tüm sanatçılar çevrelerinden ilham alıyor. İklim krizi çoğumuzu daha sürdürülebilir olmak için yaratıcı yollar yaratmaya zorluyor.” diyor. - Marley Marius
Alpaka şal, kroşe süslemeli alpaka ceket ve pamuklu pantolon, Mozh Mozh.
Conner Ives, İngiltere
Central Saint Martins mezununun tasarımlarının en az yüzde 75'i eski, ölü stok veya sürdürülebilir malzemelerden yapılmış durumda. Ives, "Olay her zaman kullanılacak yeni malzemeler ve geliştirilecek yeni süreçler bulmakla ilgili." diyerek açıklama yapıyor. Bedford, New York'tan gelen tasarımcı, İngiltere'de yaşamasının ikinci el malzemeleri tedarik etme ve uygulama şeklini etkilediğini söylüyor. Ives: "Londra'ya ilk geldiğimde, zamanımın çoğunu arkadaşlarımla hayır işlerine giderek geçirdim." - Christian Allaire
Spandex üst, Conner Ives.
Morphine, İtalya
Morphine, Reggio Emilia yaklaşımı üzerine kurulmuş, Compendium 01: Pazzesca adlı serisi aracılığıyla eski tasarım ürünleri ve kendine ait gelişmiş parçaları satan yenilikçi bir marka. Morphine'in proje yöneticisi Sasha Payton, “Sürecimiz, bu endüstrinin ürettiği ve unuttuğu ürünlere yeniden yaklaşmak ve hayat vermekten geçiyor.” diye açıklıyor ve ekliyor; "İtalyan tedarik zincirindeki ölü stoklardan ve artıklardan giysiler, kumaşlar ve iplikleri özelleştirerek ve yeniden birleştirerek türünün tek örneği ürünler üretiyoruz." - CA
File pantolon, Compendium 01: Pazzesca.
Vitelli, İtalya
Vitelli'nin üretimi tamamen triko endüstrisi atıklarından yapılıyor; aksi takdirde çoğu çöp sahasına gidiyor ve bu daha sonra markanın Doomboh olarak adlandırılan tescilli malzemesini parçalara dönüştürülmek için kullanılıyor. Vitelli'nin kurucusu ve yaratıcı yönetmeni Mauro Simionato, "Stüdyomdaki atölyenin adı Organik Örgü Tiyatrosu." diyor. “Her gün toplanıyor ve bir şeyler yaratıyoruz.” Onun ana ilham kaynağı ise 70'lerin sonlarında ve 80'lerin başında Adriyatik Rivierası'ndaki Kozmik kulüp çevresinde büyüyen müzik odaklı, hippi sonrası İtalyan karşı kültür hareketi. - Laird Borrelli-Persson
Jakarlı triko elbise, Vitelli.
Juan de La Paz, Bolivya
Juan de La Paz, canlı tasarımlarını yaratmak için Bolivya ve Peru'daki zanaatkarlarla işbirliği yapan tasarımcılar Juan Carlos Pereira ve Andrés Jordan tarafından 2009 yılında kuruldu. Pereira, “Bu toplulukların atalardan kalma bilgilerinden parçalar yaparken Toprak Ana'ya bakmayı öğreniyoruz.” şeklinde ifade ediyor. Marka, geri dönüştürülmüş tekstiller kullanılarak el yapımı ve sipariş üzerine parçalar hazırlayarak sıfır atık uyguluyor. Her iki tasarımcı da Bolivyalı olmanın sürdürülebilirliği gerekli ve açık hale getirdiğini söylüyor. Jordan, "Çağdaş Latin Amerika tasarımı gelişiyor, alternatif malzemeler arıyor, yerli topluluklarla işbirliği yapıyor ve zanaatkar işçiliğine değer veriyor." diyerek devam ediyor. - CA
Makrome ve ipek püsküllü elbise ve etek, Juan de La Paz.
Rave Review, İsveç
Rave Review'dan Josephine Bergqvist ve Livia Schück için sorumlu bir geleceğe giden yol geçmişten geçiyor. Başından beri ikili yalnızca mevcut malzemelerle çalışırken, bunları bir araya getirerek benzersiz parçalar ortaya çıkarıyorlar. Bergqvist, "Bu kumaşlarla çalışmak çok güzel ve bir bakıma bu şekilde çalışmak daha yeni hissettiriyor." diyerek arkasındaki fikri ifade ediyor. - LB-P
Havlu bornoz, bikini üstü ve pantolon, Rave Review.
Maison ARTC, Fas
Maison Artc, Marakeş'teki atölyesinde olabildiğince sürdürülebilir bir şekilde çalışan ve geniş antika koleksiyonunu Atlas Dağları'ndan elde dokunmuş battaniyeler gibi yerel tekstillerle bir araya getiren İsrailli-Faslı tasarımcı Artsi Ifrach'ın ürünü. Ifrach, "Sürdürülebilirlik ve endüstri, üretim, hızlı moda, bunların hiçbiri haute couture yapmadığınız sürece sürdürülebilir değildir." derken, onun çözümü ise geçmişi günümüzde canlı tutmak için tasarlanmış koleksiyonluk parçalar. - Mark Holgate
Brokar ve saten elbise, Maison Artc.
Marine Serre, Fransa
Markası eski kumaşları yeni giysilere dönüştürmeye dayanan Marine Serre, “Yenilenme süreci karmaşık, benzersiz ve titiz.” açıklamasında bulunuyor. Serre, burada görülen elbiseyi beklenmedik malzemelerden klasik bir silüet yaratmak için Fransız pazarlarında bulunan eşarplardan inşa etti. Yeni yapmak için eskiyi kullanmak kolay değil - özellikle de onun ölçeğinde üretim yaparken. “Tüm üretim zincirini yeniden işlemek zorunda kaldık.” diyor. “Eko-fütürizm, yaşamanın, hareket etmenin ve ilham almanın bir yolu ile ilgili. Biz de her şeyin mantıklı olmasını istiyoruz.” - Steff Yotka
İpek elbise ve tulum, Marine Serre.
Chopova Lowena, İngiltere
Bulgaristan ve İngiltere arasında çalışmak Emma Chopova ve Laura Lowena'ya bir avantaj sağlıyor. Çift, karantina sırasında her iki ülkede de vintage masa örtüleri ve ekose taftalar buldu ve bunları eklektik elbiseleri ve etekleri için kullandı. Chopova, "Bu görünüm, ölü stok taftadan yapılmıştır." diyor. Sürdürülebilir bir şekilde çalışmak, tasarımcılar için büyük bir itici güç. Chopova, "Belli tekstil ürünleri topluyoruz ve ardından sezonun temalarına uygun olduklarında ya da onları en iyi nasıl sergileyeceğimizi belirlediğimizde sınırlı sayıda üretiyoruz." sözleriyle de açıklamasını noktalıyor. - SY
Kuşaklı tafta elbise ve jarse boğazlı, Chopova Lowena.
Yuima Nakazato, Japonya
Moda tasarımcısı Yuima Nakazato'nun Tokyo atölyesinde, sorumlu bir şekilde tedarik edilen kumaşlar tasarım hikayesinin siluetler kadar bir parçası. Nakazato, 2021 sonbaharında markasının 10. yıl dönümünü, doğal Japon çivit mavisi ile elle boyanmış ileri dönüşümlü deriler, organik pamuklar, danteller ve ketenlerin yanı sıra nishijin-ori'yi bitki bazlı sentetik ile birleştiren diğer parçaları içeren bir koleksiyonla kutladı. Nakazato'nun varlık nedeni: "Bu dünyayı giysilerle daha iyi bir yer haline getirmek." - AA
Dantel üstler, dantel ve keten eşarplar ve keten pantolonlar, Yuima Nakazato.
Bode, Amerika
Emily Adams Bode 2017'de üst sınıf kapitone ceketleriyle erkek giyim sahnesine çıktığında, çocuksu şekli ve zanaatkarlığa selamı anında yankı uyandırdı; ancak geçmişin nesnelerine ve hikayelerine duyduğu saygı, yorganlar, giysiler, çarşaflar, masa örtüleri ve battaniyeleri de içeriyor. New York'taki Hester Street mağazasının bitişiğinde, müşterilerin tamir edilecek veya Bode'un söylediği gibi "korunacak" ürünler getirebilecekleri bir terzi dükkanı açtı. Bununla ilgili de "Topluluğumuza giysilerin nesiller boyu nasıl dayanabileceğini öğretiyoruz." diyor. - EF
Yün ceket ve yün pantolon, Bode.
Lagos Space Programme, Nijerya
Adeju Thompson'ın geçmişle günümüz arasındaki çalışmalarını kapsayan Lagos Space Programme, başka bir amaca daha hizmet ediyor. Moda, Galler ve İngiltere'de eğitim görmüş tasarımcının hem ikili olmayan kimliklerini hem de Yoruba mirasını keşfetme aracı aslında. Genellikle sömürge öncesi silüetler üzerinde çalışan ve doğal çivit boyama gibi yerli teknikleri kullanan yetenekli zanaatkarlarla işbirliği yapan Thompson, “Gezegenin sakinleri olarak sorumluluğumuzun farkındayız.” diyerek şu şekilde ekleme yapıyor; “Atalarım bizlere çok şey bıraktı. Bu hikayeleri anlatmaya ve geride bıraktıklarını geliştirmeye devam etmemizi beklediklerine inanıyorum." - LB-P
Örgü üst, Lagos Space Programme.
Duran Lantink, Hollanda
Bazı tasarımcıların ilham almak için moodboard’ları vardır. Amsterdam merkezli Duran Lantink, bunun yerine, sakinlerinin başkalarının alması için bir şeyleri sokağa bıraktığı Salı gecesi ritüeli sırasında topladıklarıyla bazı tasarımlarını yaratıyor. Annesinin artık giymediği Gaultier ve Margiela imzalı parçaları keserek genç yaşında tasarım yapmaya başlayan Lantink, “Etrafımda bu kadar çok güzel şey varken yeni malzemeler kullanmayı hiç anlamadım.” diyor. Daha yakın zamanlarda, markası için eski bir Balmain elbise ve 60'ların kürk mantosunu kullandı. - MH
Zincir ve Swarovski kristal üst, Duran Lantink.
By Walid, İngiltere
Walid al Damirji, By Walid markasını tek bir ilke etrafında yapılandırdı: “israf yok.” Tasarımcı, romantik bluzlara, ceketlere ve hatta yastık ve yorgan gibi ev eşyalarına dönüştürdüğü perdeler, eski giysiler ve duvar halıları gibi antika tekstiller için “Aksi takdirde saygısızlık olurdu.” açıklamasını yapıyor. Sıra bu malzemeleri bulmaya geldiğinde, al Damirji, "Müzayedeler, eski model fuarlar gibi altına bakılmamış taş bırakmıyorum, adını siz koyun!" diyor. Derin ilgisi ise onu lüks moda endüstrisinde ileri dönüşüm ve sürdürülebilirliği ciddiye alan ilk kişilerden biri haline getirmiş durumda. - SY
El işlemeli ipek kaban ve el işlemeli ipek yelek, By Walid.
Saç: Shiori Takahashi. Makyaj: Lynsey Alexander. Prodüksiyon: Shades Of Grey Productions. Dijital: Art Post. Modeller: He Cong, Imaan Hamamı