Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
“Barbie’nin moda ile yakın bir bağı var çünkü bebekle oynarken onu giydiriyorsunuz,” diyor kostüm tasarımcısı Jacqueline Durran. “Giysiler onun için birer ifade biçimi.” Durran, 2019 yılında Little Women filmindeki işleriyle Oscar kazanınca yönetmen Greta Gerwig, sıradaki projesinde yer alması için teklifte bulunmuş ve Barbie dünyasını tümüyle yaratmasını istemiş. Londra’da yaşayan Durran çalışma sürecinin diğer projelerinden farklı olacağını anlamış: “Barbie’ye herhangi sıradan bir karakter gibi yaklaşamazsınız çünkü giyinme motivasyonu içeriden gelmiyor.”
Barbie aslında oldukça pratik. “Giysilerinin tanımlayıcı özelliği nereye gittiğini ve ne yaptığını yansıtıyor,” diye açıklıyor Durran. “Söz konusu işiniz veya görevinize uygun giyinmeyi temsil ediyor.” Her bebeğin kendine ait bir moda kiti bulunuyor; dolayısıyla Barbie sahile giderken yanına uygun bir elbise, spor elbisesi, şapka, çanta, uygun ayakkabılar ve aksesuarlar almak zorunda. Bu kıyafet setleri, Barbie Land’de olup bitenlere bağlı olarak değişip dönüşüyor.
Barbie “Mükemmel Gün”üne pembe pötikareli askısız yazlık elbisesiyle başlıyor. Jaap Buitendijk; Skeç. Warner Bros. Pictures’ın izniyle
Gerwig’in filminde plaj önemli bir set görevi gördüğünden “Malibu Barbie anahtar rolde.” Fakat orijinal bebeğin doğrudan bir kopyasını yaratmak yerine Durran, 1950’ler ve 1960’ların ruhunu yansıtan, Brigitte Bardot’dan ilham almış retro bir dokunuşla plaj bebeği idealini oluşturuyor. Barbie Land’deki tüm kostümler “1960’ların başında Fransız Rivierası fikrinden yola çıkan bir fikirle” yaklaşık 15 renk kombinasyonuna uyuyor. Mükemmel yaz günlerinin capcanlı üç pastel rengini düşünün: “lavanta, açık mavi, buz mavisi; yeşil, turuncu, bej; turuncu, mavi, pembe; iki pembe ve bir sarı…”
“Her gün bir grup insanı, Londra’daki tüm dükkânlarda belirli renklerde kıyafetler araması için yolluyordum,” diyor Durran.
Ryan Gosling’in kovboy Ken stili, Western Stamping’ Ken bebeğinden ilham alıyor. Jaap Buitendijk; Orijinal Western Stampin’ Barbie bebekler. Mattel ile Warner Bros. Pictures’ın izniyle
Ek olarak ekibin, süreç boyunca tekrar tekrar dönebileceği, titiz bir renk kombinasyonu tablosu oluşturduğunu da söylüyor. “Bu dünyanın tam anlamıyla kontrollü bir ortam olmasını istedik,” diyor. Bu sayede, baş döndürecek bir göreve düzen getirmişler. “Greta 45 m/s hızında yazıyor; tek senaryo sayfasında genellikle dört sahne oluyor… Bu da çok sayıda kostüm değişimi demek,” diyor ve gülerek bahsediyor ekibinin yarattığı yüzlerce kombinasyondan. Hurdacı Barbie’den postacı Barbie’ye, giyinmek için seçebileceğimiz onlarca mesleğin varlığı, Durran’ın ekibini mükemmel pembe işçi tulumunun veya Barbi-vari araç gereçlerin peşinde dükkân dükkân gezdirmiş. Kostümlerden biri için - doktor - ekip, Mattel’in son 60 yılda ürettiği her doktorun resmini ilham kaynağı olması için bulup derlemiş.
Tüm parçaları tamamlamak için 11 haftası olan ekip, çekimler sırasında da kostümleri toparlamaya devam etmiş. Bunun bir avantajından söz ediyorlar; o da yeni fikirler ekleyebilme esnekliği. Geç bir prova sırasında oyuncu Ryan Gosling, oynadığı karakter için Ken marka iç çamaşırı fikrini sunmuş; filmin pazarlama çalışmaları görücüye çıktığındaysa fikir viral olmuş. “Yapabilmek için kolları sıvadık,” diyor.
Ana işi “plaj” olan Durran, 1980’lerin renkli spor giyiminin Ken’in tarzında anahtar bir unsur olduğunu açıklıyor; ek olarak birkaç streç disko tulumu ve bir-iki hiper-maskülen kovboy tarzı. “Retro spor giyim, Ken için bol bol alışveriş yaptığımız kategorilerden biri,” diyor. “Sportif bir tarzı var. Karakterinin asıl özelliği bu. Amerika’daki satın almacılar distribütörlere gidip bizim için ithal ettirmek durumunda kaldı çünkü talebimiz çok büyüktü.”
Bunun dışında Ken, gerçek hayatta da olduğu gibi, sonradan ilave edilmiş. “Ken’i kimse umursamıyor, herkes sadece Barbie’yle oynamak istiyor,” diyor Durran. “Barbie’ye denk ve o da değişiyor ama elindeki seçenekler kıyasla pek kısıtlı.”
Durran’a göre bu, Barbie bebeklerin bugüne dek keşfedilmemiş ve Gerwig’in filmde yer verdiği bir yönüyle de ilintili. “Barbie’nin feminist bir yönü olabileceğini hiç düşünmemiştim; vücut tipi sebebiyle anti-feminist olduğunu düşünüyorsunuz,” diyor Durran. “Filmde çalışmaya başlamadan önce Greta’nın yaklaşımını fark etmemiştim; kız çocukları ilk kez yalnızca bir bebektenle değil, etkin rol üstlenen ve bir şeyler yapabilen biriyle oynuyordu.”
Barbie Land’de Barbie’nin giysileri asıl odak noktasıyken Ken onunla eş olacak şekilde giyiniyor. Jaap Buitendijk
İlk modelden başlayarak, bebeğin geçmişine atıfta bulunmayı amaçlamış. Siyah-beyaz mayolu, kırmızı rujlu, mavi göz farlı ve topuklularıyla 1959 Barbie’den söz ediyoruz. Durran’ın yarattığı ve söz konusu modelin neredeyse birebir aynısı tasarımı, filmin 2001: A Space Odyssey parodisi olan ilk tanıtım videosunda yer verildi. Robbie ile Gosling’i asit neon renkler içerisinde paten kayarken gördüğümüz, çekimlerden yayınlanan ilk paparazzi fotoğrafları, 1994 yılına ait Hot Skating’ Barbie modelinin son derece sadık bir uyarlaması. “Ken, Barbie’nin yanında ikincil kalıyor. Hot Skatin’ Barbie, gerçek dünyada paten tarzını etkilerken Ken yalnızca kendi versiyonuna sahip.”
“Barbie’nin tarihine atıfta bulunmaya çalıştım,” diyor Durran. “Bunun dağıldığı yerse modern dönem zira doğrudan Barbie olarak tanımlayabileceğiniz bir tarz yakalamak çok daha zor. O kadar çok çeşit var ki… Mattel’den son beş yılın en popüler Barbie kostümünü anlatmasını istedim ve bana sarı elbiseli bir Barbie olduğunu söylediler. Ben yeniden yorumlamasaydım muhtemelen tanınmazdı.”
Margot Robbie ile Ryan Gosling, Hot Skatin’ Barbie’den ilham alınarak tasarlanan kıyafetleriyle; 1994 tarihli Hot Skatin’ Barbie. Jaap Buitendijk
Durran, bebeğin birçok yorumunu incelerken “Barbie’nin farklı kadınsılık fikirlerini çalışmak için son derece faydalı olduğunu” fark etmiş. “Bunun ne anlama geldiğini, kime ait olduğunu ve kimi hedeflediğini görmek mümkün.”
Bu, filmde de kendine yer buluyor. “Barbie hep ideal olandı; dolayısıyla, kostümler aracılığıyla her bir karaktere, o anda hikâyede bulunduğu yere en uygun Barbie tarzını yansıtacak bir stil yarattık.” Tabii bir de, Barbie Land’de birden fazla Barbie var; yani herkes aynı etkinliğe gidiyorsa “tek tip giyinmeseler de birbirleriyle eşleşiyorlar.” Fakat Margot Robbie’nin Barbie’si karakter eğrisini takip ettiği yolculuğunda ilerlerken hikâye, onun moda tercihlerini de yönlendiriyor çünkü o evrildikçe, stili de evriliyor.
Barbie’nin her bir etkinlik için ayrı aksesuar seti bulunuyor. Jaap Buitendijk
Filme dair herhangi bir detay vermemeye çalışarak anlatıyor: “Filmin bir yönü de kendini keşfetmekle alakalı. Bu, tüm Barbie’ler için geçerli olsa da Margot’nun Barbie’si bir yolculuğa çıkıyor; biz de hem onun iç yolculuğuna göz kırpacak hem de bu sahnelere uygun Barbie stili için unsurlar belirledik.” Bkz. son tanıtım filminde Margot’nun Barbie’sine sunulan Birkenstock terlikler.
Pembenin önemi tabii ki yadsınamaz ama her şeyi kapsamıyor. “Barbie’nin gardırobunun son derece etkili bir parçası ama tamamını da temsil etmiyor,” diyor Durran. “Bir şeyi anında Barbie’leştirmek istiyorsanız pembe bunun için ideal olabilir.” Barbie Land’deki kumaşların çoğu Durran’ın ekibi tarafından sağladı ama “Margot bizim üretmediğimiz bir parçayı giydiğinde de sıklıkla Chanel oluyor.” Margot, 2018’den bu yana markanın elçiliğini üstleniyor. “Sinemaya destek olma ve hikâyeye uyacak bir stil oluşturmamıza destek olma konusunda çok istekliler,” diyor Durran. “İstediğimiz her şeyi bize sağladılar. Onlarla çalışmak çok keyifliydi.”
Barbie’nin simli parti tulumunun skeçi; Ken’in yelken stilinin skeçi. Warner Bros. Pictures’ın izniyle
Moda evinin arşivlerinden birçoğu 1980’lere ait takımlar, plaj ve spor giysileri ile aksesuarlar seçmişler. Stil olarak uygun ama “doğru bedende veya renkte bulunmayan parçaları da bizim için yeniden ürettiler,” diye açıklıyor. Durran’ın favorisi Chanel aksesuarlarıyla (logoyla bezeli mücevherler, çanta ve ayakkabı) tamamlanan çağdaş ve pembe Coco Beach elbisesiymiş; filmdeki kombinasyonların çoğu 1980’lerin albenisine sahip. Neden mi? “Greta, kendi oynadığı Barbie’lerin dönemiyle uyumlu parçaları çok sevdi,” diyor Durran neşeyle. “Büyük bir Barbie hayranıymış”.