Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
New York'taki Met Müzesi, kırmızı halı partilerini ve dramatik görünümleri bir kenara koyarak küratöryel köklerine dönüyor ve modaya dair ilgi çekici bir bakış açısı sunuyor.
Serginin girişinde balo elbisesi klasikti: straplez ipek bir üst ve kabarık bir etek... Tabii eteğin ortadan ikiye bölündüğünü ve altındaki krinolini açığa çıkardığını saymazsak! Espirili bu elbise, Flemenk tasarımcılar Viktor Horsting ve Rolf Snoeren'in 2010 koleksiyonundandı.
Met Müzesi'nin "Masterworks: Unpacking Fashion" adlı sergisinin girişindeki Viktor & Rolf 2010 tasarımı tül gece elbisesi.
© THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART. PHOTO BY ANNA-MARIE KELLEN (DETAIL)
Dramatik sergileri ve ünlülerle dolup taşan partileriyle bilinen Metropolitan Müzesi'nin 5 Şubat 2017'ye kadar sürecek sergisi "Masterworks: Unpacking Fashion" insanı düşünmeye yönlendiren, ufuk açıcı kıyafetleri gösterime sunan ve bu kıyafetlerin neden önemli olduğuna vurgu yapan bir sergi.
Sergide 18. yüzyıldan günümüze dek 60 parça kıyafet bulunuyor. Bunların arasında, Balenciaga'nın 1967 koleksiyonundan etek ucu yerleri süpüren sihirsel yeşil ipekten elbise de bulunuyor. Serginin Asistan Küratörlerinden Jessica Regan, bu elbiseyi Cristóbal Balenciaga'nın en iyi tasarımlarından biri olarak tasarlanıyor çünkü bu elbiseye bakılarak ünlü couture'cünün kumaşlardan ve malzemelerden ne denli iyi anladığı seçilebiliyor.
Fotoğraf: @SUZYMENKESVOGUE
Diğer parçalar da birbirine karşılıklı olarak yerleştirilmiş. Örneğin 1977'ye ait bir Zandra Rhodes tasarımı olan yırtılmış elbise, Londra'nın zincirli ve çengelli iğneli punk estetiğine bir gönderme yapıyor. Onun karşısında ise Gianni Versace'nin çengelli iğnelerden oluşan 1994 tasarımı elbisesinin sergi için en baştan yapılmış versiyonu bulunuyor.
Fotoğraf: @SUZYMENKESVOGUE
Baş Küratör Andrew Bolton'un da desteğiyle, Kostüm Enstitüsü Met'teki 15 senelik kariyerinin ardından emekli olan müzenin eski Baş Küratörü Harold Koda'ya adanan bir kısım hazırlamış. Bu kısımda, ünlü tasarımcılar tasarımlarını Harold Koda'nın şerefine bağışlamışlar. Bağışlar arasında American Vogue'un Genel Yayın Yönetmeni tarafından verilen bir Chanel takımı da var. Anna Wintour'ın ismini Kostüm Enstitüsü'nün kapısının üstünde görebilirsiniz. Koda'nın şerefine bağışlanan parçalar arasında en çarpıcı olanı İngiliz Şapka Tasarımcısı Philip Treacy'nin Georgia O'Keeffe tablolarını andıran erotik orkide şekilli şapkası.
Philip Treacy'den Orkide Şapkası, 2000 İlkbahar/Yaz Haute Couture.
Bir tasarımı "moda şaheseri" olarak tanımlamak için ne gerekir? Regan, birkaç çarpıcı tasarıma da yer vermiş. Balenciaga'nın tasarımı veya Iris Van Herpen'in PVC ile süslenmiş saten ve tül elbisesi bu çarpıcı tasarımlar arasında.
Fotoğraf: @SUZYMENKESVOGUE
Regan, "Moda, hep geçiciliğine dair eleştiriler almıştır. Değişime çok açık olması, aslında zamanın ruhuna hemen ayak uydurabilmesinden kaynaklanıyor. Moda, sosyal, kültürel ve politik gelişmeleri parlak bir şekilde yansıtabiliyor ve elbette değişen güzellik standartlarını da," diyor.
Fotoğraf: @SUZYMENKESVOGUE
Sergide birbirine çok zıt düşen tasarımlar bilerek yan yana yerleştirilmiş. Örneğin son zamanlara ait tasarımlarla 18. Yüzyıl tasarımları bir arada sunulmuş. Burada amaçlanan bir yüzyılın elbisesinin diğer yüzyılın elbisesine nasıl evrildiğini göstermek ve bu elbiselerin çağdaş tasarımlara nasıl ilham verdiğini gözler önüne sermek.
Bazı kıyafetler benim bile aklımı karıştırdı. Örneğin Balenciaga'nın vatkalı takımını gördüğümde bunun 1950'lerden vintage bir parça olduğunu düşündüm. Ama bu takım, gerçekte Balenciaga'nın yeni Kreatif Direktörü Demna Gvasalia tarafından tasarlandı.
Fotoğraf: @SUZYMENKESVOGUE
Bu gafım, müze tarafından anlayışla karşılanacaktır diye düşünüyorum çünkü Andrew Bolton serginin amaçlarından birini şöyle özetliyor: "Bizim misyonumuz modayı, tarihi yorumlayan canlı bir sanat dalı, tarihsel sürecin bir parçacı ve diğer sanat formlarının ilham kaynağı olarak göstermek."
Bu sergi, dünyanın birçok yerindeki moda sergilerinden farklı olarak kıyafetleri sadece vitrinlere yerleştirip bırakmıyor aynı zamanda kıyafetlere ve modaya dair felsefi bir bakış açısı sunuyor. Bazı ziyaretçilere bu daha sıkıcı gelebilir, hele de Met'in çarpıcı sergilerine göre. Ama müzenin varoluş amacı, geçmişten ders çıkarmak ve Regan'ın küratörlüğünde olan bu sergi hem muazzam bilgiler sunuyor hem de bunu son derece hafif bir şekilde gerçekleştiriyor.
"Masterworks: Unpacking Fashion" sergisi, Met Müzesi'ndeki Kostüm Enstitüsü'nde 5 Şubat 2017'ye dek görülebilir.