Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Vogue’un sahibi, moda endüstrisinin boğuştuğu 250’den fazla önemli sürdürülebilirlik terimi için dijital bir rehberi de barındıran ekolojik stratejisinin bir sonraki adımını duyurdu.
Fotoğraf: Emre Güven, Moda editörü: Naz Bileydi
Pandeminin başlangıcından bu yana moda endüstrisi, nasıl daha iyiye dönüşebileceğine dair tartışmalarla çalkalanıyor. Dries Van Noten, Gabriela Hearst ve Marine Serre’nin de aralarında bulunduğu bir grup tasarımcı, işlerini “daha çevre dostu ve sosyal anlamda da daha sürdürülebilir” kılacak şekilde moda takviminin genel bir revizyondan geçmesini talep eden bir açık mektup imzaladı. Moda defilelerinin geleceği de çokça tartışılan konular arasında. Marc Jacobs geçtiğimiz ayki Vogue Global Conversations etkinliğinde şunları söyledi: “Defileyi sunma biçimimiz muhtemelen bir daha asla bildiğimiz, alıştığımız gibi olmayacak.”
Şimdiyse Vogue, GQ, The New Yorker ve Wired gibi birçok yayının sahibi olan Condé Nast, medya kuruluşlarının üstlenebileceği önemli rolü gözler önüne seriyor. Küresel sürdürülebilirlik stratejisinin bir sonraki adımında, 2030’a dek karbon nötr olma kararlılığını duyurdu. Yayıncı aynı zamanda Sürdürülebilir Moda Sözlüğü’nü de piyasaya sürüyor. 250’den fazla sürdürülebilirlik teriminin ve başlığının yer aldığı bu yetkili kılavuz London College of Fashion’daki Sürdürülebilir Moda Merkezi’yle ortaklaşa ve dünyanın dört bir yanındaki Vogue genel yayın yönetmenlerinin katkılarıyla oluşturuldu.
Çevrimiçi erişime açılan sözlük, Vogue genel yayın yönetmenlerinin modada sürdürülebilirlik konusunda daha fazla eğitime ihtiyaç duyulduğunu fark etmesiyle başladı. Şeffaflık, karbon denkleştirme ve biyoçeşitlilik gibi, moda endüstrisinin mevcut koşullarda boğuştuğu ana konuları barındırıyor. Endüstrideki diyaloglar devam ettikçe bu kaynak düzenli olarak güncellenecek.
Fotoğraf: Tim Boddy
“Condé Nast olarak insanların, sektörümüzün ve gezegenin sağlılığının iç içe olduğuna inanıyoruz. Birini önemseyip diğerini yok sayamayız,” diyor Condé Nast Küresel Operasyon Direktörü ve Uluslararası Başkanı Wolfgang Blau. “Beş yıllık sürdürülebilirlik stratejimiz her kıtadaki ekibimizin davranışlarıyla örnek olmaya, endüstri ortaklarımızla iş birliği yapmaya ve markalarımızın küresel nüfuzunu kolektif eyleme ilham verecek şekilde kullanmaya duyduğu bağlılığı gözler önüne seriyor.
“Dünyanın dört bir yanında hükûmetler, şirketler ve birçok gönüllü örgüt Covid-19 pandemisiyle mücadele ederken küresel iklim krizi tabii ki hâlâ devam ediyor ve bizimki gibi şirketler üzerine düşen yükümlülüğü yerine getirmeli. Condé Nast’ın küresel anlamda nüfuz sahibi markaları her ay bir milyardan fazla izleyici ve okuyucuya ulaşmakla kalmıyor -ki bu bile tek başına bir sorumluluk- aynı zamanda iklim kriziyle mücadeledeki rolü son derece büyük olan endüstrilere de yer veriyor.”
Blau sözlüğü, “Küresel iklim krizi için farkındalık oluşturmak çok önemli ama küresel iklim tartışmasını ilerletmek ve olası çözümlere odaklanmak da aynı derecede mühim,” diyerek yorumluyor. “Modayı daha sürdürülebilir kılmaya dair tartışma için endüstrimizin ortak bir dili ve hepimizin danışabileceği, bilimsel olarak düzenlenmiş tanımlara ihtiyacı var.”
London College of Fashion’da Sürdürülebilir Moda Merkezi Direktörü ve sürdürülebilir moda tasarımı profesörü Dilys Williams şunları ekliyor: “Sürdürülebilir Moda Sözlüğü, günümüz bağlamında modaya dair bilinçli, kritik ve yaratıcı bir ifade barındırıyor. Sınıflandırmalarının, açıklığa kavuşturduğu noktaların ve açıklamalarının moda diskurunu değiştirmesini ve canlandırıcı, eşitlikçi ve ekolojik pratiklerindeki güzelliği ve yaratıcılığı bulabilmesini umuyoruz.”
Condé Nast’ın 2030’a dek karbon nötr olmaya gösterdiği bağlılık, 2018 IPCC’nin raporlarından birinde belirtilen hedeflerin de ötesine geçiyor; rapora göre küresel ısınmayı 1,5 santigrat dereceyle sınırlamak için 2050’ye dek emisyonların net sıfır olması gerekiyor. Yayıncının ilk hedefi, 2021’ye dek kurumsal emisyonda yüzde 20, tedarik zinciri emisyonlarında da yüzde 10’luk bir azalma yakalamak. Bunun yanı sıra daha 2021’nin sonuna dek, sürdürülebilir malzemelere geçiş yapabileceği tedarikçilerle çalışarak Programme for the Endorsement of Forest Certification (PEFC) ve Forest Stewardship Council (FSC) sertifikalı yüzde 100 sürdürülebilir kaynaklı kâğıt kullanacak.
2019’da Condé Nast, Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi tarafından 2018 Aralık’ta başlatılan ve Burberry, Stella McCartney ve H&M gibi markaların imzaladığı Fashion Industry Charter for Climate Action’ı imzalayan ilk medya şirketi oldu. Küresel yayıncı Ellen MacArthur Derneği’nin New Plastics Economy Global Commitment’ını da imzaladı ve 2025’e dek sahip olduğu pazarlardaki tüm ürünlerden geri dönüştürülemeyen plastiği çıkaracağının teminatını verdi.