11 Haziran 2022

Az ama Öz: Günlük Rutininizde Mini Antrenmanlara Zaman Verin

YAZI: ILGAZ GÖKIRMAKLI

Fotoğraf: @joja

Fotoğraf: @joja

Günlük rutinine antrenman yapmayı ekleyememiş kişilerin en büyük sıkıntılarından biri de bunun için zaman yaratamamak oluyor. Kabul edelim, yoğun bir tempo içinde egzersiz için 30-45 dakikalık bir zaman yaratmak çok da kolay değil. Ancak bu sorun çözümsüz de değil. Antrenmanlar için zaman yaratmak sizi zorluyorsa, mini egzersizlere bir şans verebilirsiniz. 

Sağlıklı bir yaşam tarzını benimsemek istiyor ve kendinize gerçekçi hedefler belirlemek istiyorsanız mini egzersizler sizi mutlu edecektir. 15 dakika veya daha kısa olan herhangi bir antrenman mini antrenman olarak adlandırılıyor. Üstelik bu antrenmanlar kilo vermek, forma girmek ve hatta daha fazla enerjiye sahip olmak gibi konularda hedeflerinize ulaşmanız için sandığınızdan daha da faydalı olabilir.

Tabii, mini antrenmanların yeterli olup olmadığını düşünebilirsiniz. Bu konuda yapılmış bazı araştırmalar var. Örneğin Duke Üniversitesi Tıp Fakültesi araştırması, merdivenlerden yukarı ve aşağı kısa yolculukların bile birikmiş egzersiz dakikaları ve azaltılmış sağlık riskleri olarak sayıldığını söylüyor. Ayrıca bazı araştırmalar da hayatınızda büyük bir fark yaratmak için tüm egzersizlerinizi bir kerede yapmanız gerekmediğini gösteriyor. Kuzey Arizona Üniversitesi'ndeki araştırmacılar ise sadece on dakikalık bir egzersizin ruh halinizi değiştirebileceğini ve daha fazla enerji verebileceğini söylüyor.

Düzenli egzersiz yapmanın kilo vermek, daha iyi bir uyku düzenine sahip olmak, sağlıklı bir beden ve mental sağlığı gibi birçok faydası bulunurken bunu olabilecek en basit düzeyde yapmak da yeterince iyi bir başlangıç. Kısacası mini bir antrenman hiç antrenman yapmamaktan çok daha iyi! Üstelik bu kısa antrenmanlar, spor salonuna gitme, uzun ve uğraştırıcı hazırlıklar yapma gibi kimi zaman motivasyonumuzu kıracak etkilerden de çok uzakta.

Fotoğraf: @joja

Tüm bunlar mini antrenmalar için zaman yaratma konusunda ilham verdiyse, nasıl başlayacağınıza dair bazı önerilerimiz var:

  • Her türlü egzersizde olduğu gibi, başlamadan önce ısınma/esneme ve bitirdikten sonra soğuma/germe hareketlerine vakit ayırmayı ihmal etmeyin.
  • Herhangi bir ekipmanı nasıl kullanacağınızdan emin değilseniz veya hareketlerin doğru bir şekilde nasıl yapıldığını bilmiyorsanız bir spor hocasına danışmakta ya da güvenilir YouTube videolarına göz atmakta fayda var. Elbette herhangi bir sağlık sorununuz varsa, egzersiz yapmadan önce daima bir doktora danışın.
  • Gün boyunca daha küçük egzersizler yapmanın bir başka harika yanı da işin içine biraz eğlence katmak! Sabahları 10 dakikalık hızlı yürüyüş veya koşu, öğle yemeğinde 10 dakikalık güç yoga seansı ve işten sonra 10 dakikalık yüksek yoğunluklu interval antrenman rutini yapabilirsiniz. Gün boyunca çeşitli egzersizler planlamak, kilo vermeyi ve formda kalmayı daha eğlenceli hale getirebilir.
  • Her seferinde kısa süreler için bile olsa egzersiz yapmanın faydalarını göreceksiniz. Kim bilir, belki de bedeniniz daha fazlasını isteyecektir! 
  • Egzersiz yaptıktan sonra ne kadar yorgun olsanız da kendinizi ne kadar iyi hissettiğinizi düşünün. Egzersiz yapmanın en büyük faydalarından biri, endorfin adı verilen ve egzersiz sırasında beyninizde salınan kimyasallardır. Mini ancak etkili antrenmanlar da size bu yüksek enerjiyi sağlayacaktır.
  • Bu mini antrenmanları her an yapabilirsiniz. Diş fırçalarken yapılan squat, televizyon karşısında zamanın nasıl geçtiğini biraz da olsa unutturabilen plank pozisyonu, ev içinde hızlı yürüyüşler... Kısacası sizin hayal gücünüze kalmış. Ayrıca bu konuda izleyebileceğiniz birkaç YouTube videosu da size yardımcı olabilir. 

ETİKETLER: FİTNESS