Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Ses merkezli medyaların yükselişi son günlerde hızla devam ederken, Facebook’un yeni uygulaması sesli odalar hakkında bildiklerimize göz atıyoruz.
Getty Images
Uzun süredir devam eden testlerden sonra Facebook bir dizi yeniliğini duyurmuştu. Facebook, önümüzdeki birkaç ay içinde bir dizi ses özelliğini kullanıma sunacağını açıklarken bunlardan en dikkat çekeni, özellikle pandemi döneminde yıldızı parlayan Clubhouse’un hayatımıza kattığı “canlı ses odaları” olmuştu. Facebook’un CEO’su Mark Zuckerberg de Silikon Vadisi ünlüleri arasında Clubhouse’a katılanlardan biri olmuştu.
Facebook özellikle sesli odalar uygulamasıyla bir anlamda Clubhouse’u ‘klonlamış’ olsa da bir dizi farklı özellik sunarak sohbet olanaklarını genişletmeye çalışıyor. Örneğin konuşmaları 5.000 dinleyiciye sınırlayan Clubhouse'un aksine Facebook’un sohbet odalarında herhangi bir sınırlama bulunmuyor.
Bir diğer farklılık ise Facebook’un tıpkı platformdaki diğer içerikler gibi, sesli sohbet odalarında da kullanıcılara beğenme ya da bir emojiyle yorum yapma gibi olanaklar tanıması. Clubhouse yalnızca ses merkezli bir medya olması nedeniyle herhangi bir yazı, görsel veya emoji paylaşılmasına olanak vermeyen kullanımıyla dikkat çekiyordu.
Clubhouse deneyimlemiş kullanıcıların hızlıca Facebook’un ses odalarına aşina olacağını da söyleyebiliriz. Tanıdık gelecek bu arayüzde de konuşmacı ve sunucuların profil fotoğrafları ekranın üstünde konumlanıyor. Ayrıca insanların “ellerini kaldırıp” konuşmaları da tıpkı Clubhouse da olduğu gibi burada da devam ediyor. Ayrıca kullanıcılar, takip etmek veya dinlemek istedikleri sohbet odaları için bildirim ve hatırlatıcıları devreye sokabilecek.
Öte yandan birçok kez gizlilik ve güvenlik konusunda açıkları yakalanan ve deyim yerindeyse bu konuda pek de iyi bir ünü bulunmayan şirket, henüz yanlış bilgi ve dezenformasyonun ortaya çıkmasını engellemek için hayati önem taşıyan önlemler hakkında herhangi bir açıklama yapmadı.
Daha önce duyurulan bir dizi yenilik arasında podcast’ler de yer alıyordu. Facebook, kullanıcıların podcast'leri doğrudan Facebook uygulamasından dinlemelerine de izin vereceğini açıklamıştı. Podcastler henüz genel kullanıma açılmasa da yaz sonuna doğru diğer podcast yayınlarına açılması da bekleniyor. Şimdilik özel birkaç ismin podcast yayınlarına erişebileceğiz. Joe Budden, Keltie Knight, Becca Tobin bu isimlerden bazıları.
Haber akışınızda ve diğer yerlerde gezinirken özel sitelerde veya bir mini oynatıcıda podcast dinleyebileceksiniz; ancak bunu diğer uygulamalarda veya normal bir müzik çalar gibi ekranınız kapalıyken de kullanabileceksiniz. Podcast'ler yorumlanabilir, beğenilebilir, paylaşılabilir ve yer imlerine eklenebilir hale gelecek. Bu yılın ilerleyen zamanlarında ise podcast'lerin belirli kısa bölümlerini paylaşmanıza izin veren bir seçenek de olacak. Facebook ayrıca, dinlemek isteyebileceğiniz yeni içerikleri önermek için algoritmasını kullanmayı planlıyor.
Başka bir yeni özellik ise, toplantı sahiplerinin konuşmaları sırasında destekleyecekleri bir kâr amacı gütmeyen kuruluş veya bağış toplama kuruluşu seçmelerine olanak tanıyor olması. Bu özellik sayesinde dinleyiciler ve konuşmacılar doğrudan bağış yapabilme olanağı bulacak. Ayrıca bir ilerleme çubuğu, toplanan bağışları gösterecek.
Facebook ayrıca birkaç başka ses ürününü daha tanıtıyor. Bunlardan biri, Zuckerberg'in "aperatif" ses içeriği olarak tanımladığı, algoritmik bir beslemeye giren şakalar, şiirler, özlü sözler veya anekdotlar için bir yer olan Soundbites. Bir diğeri ise Spotify ile müzik paylaşımı için bir işbirliği olan Boombox. Facebook ayrıca podcast'leri doğrudan ana uygulamasından oynatmak ve keşfetmek için bir alan ekleyeceğini duyurdu.
Facebook bu adımların her birini "ses yolculuğumuzun sadece başlangıcı" olarak nitelendiriyor. Gerçekten de bu yıl içinde şirket Soundbites adlı kısa biçimli bir ses klibi hizmeti başlatmayı planlıyor. Ayrıca yakında, merkezi bir dinleme hedefi ve videolar için arka planda ses dinleme gibi diğer girişimleri test etmeye başlayacak. Sesin yükselişi önlenemez bir şekilde devam ediyor. Sosyal ağlar bu yükselişe nasıl yenilikler kazandıracak bekleyip göreceğiz.