19 Aralık 2020

Yin & Yang Felsefesiyle Daha Kaliteli Bir Uyku

YAZI: EKİN KURBETÇİ

sleep-health-yin-yang-selfcare

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Günlük rutinlerimizin sağlığımız ve yaşam kalitemizin üzerindeki önemi oldukça büyük. Uyku düzeni de önem sıralamasında bu rutinlerin başında geliyor. Yetersiz ve kalitesiz uyku, kalp hastalıkları, mental problemler, diyabet, obezite gibi birçok sağlık sıkıntısına yol açabiliyor.

Peki uzakdoğu felsefesi olan 'Yin & Yang'in daha iyi bir uyku ile arasındaki bağlantı ne? Bu sorunun cevabını denge olarak özetleyebiliriz. Dengeli, kararlı, stabil bir düzen ve ortam kaliteli uykunun olmazsa olmazları arasında. Uzakdoğu bilimlerine göre de uyku düzensizlikleri bu iki kuvvetin dengede olmamasından kaynaklanıyor.

sleep-health-yin-yang-selfcare

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Su elementi ve ayın enerjisiyle bağlantılı olan Yin kelimesinin karakterini serinlik, durgunluk, sakinlik, gece, derinlik, içsellik kavramlarıyla eşleyebiliriz. Ateş elementi ve güneşin enerjisiyle karakterize edilen Yang ise sıcaklık, gündüz, ışık, hareket ve dışa dönüklük ile tanımlanabilir. Birbirinden ayrı olarak anılamayan Yin ve Yang kavramları çevremizde, vücudumuzda, hayatın her anında aynı anda bulunur ve dengeyi temsil eder. Çünkü Yin'de Yang, Yang'de ise Yin bulunur. Bu ikili hayattaki dinamik dengeyi ve karşıt kuvvetlerin el sıkışmasını, başka bir deyişle harmonisini anlatır.

Bu sisteme göre gündüz vaktini Yang ile akşamları ise Yin ile tanımlayabiliriz. Aynı şekilde sıcağın, güneşin enerjisinin ve hareketin en üst düzeyde olduğu yaz günlerini Yang, doğanın kabuğuna çekildiği, serin ve sakin kış mevsimini Yin ile sembolize edebiliriz. Vücudumuz da günlerin, mevsimlerin, hayatın döngüsüyle senkronize bir şekilde hareket eder ve enerjisi değişir. Günlük rutinlerinizi Yin ve Yang'in akışına göre düzenleyerek siz de daha iyi uyuyabilirsiniz, peki bunu nasıl yapacaksınız?

sleep-health-yin-yang-selfcare

Fotoğraf: @styleheroine

Mevsimlerin de Yin ve Yang enerjisi olduğundan bahsetmiştik. Çevresel faktörlerin stabil olmaktan çıktığı mevsim geçişleri, uyku düzeninizde bozukluklara yol açabilir. Yaz aylarında serinletici yiyecekler yiyip sakinleştirici aktiviteler yaparak bu iki enerjiyi dengeleyebilirsiniz. Durgun ve dingin kış mevsiminde ise daha çok dışarı çıkabilir, spor rutininizi güncelleyebilir, böylece Yang enerjinizi artırabilirsiniz. Uyku saatlerinizi düzenli tutmak da daha iyi bir uyku için size yardımcı olabilir. Vücudu doğru saatlerde uykuya alıştırmak gece ve gündüzdeki Yin ve Yang akışına vücudu senkronize eder ve daha iyi uyursunuz.

Uykuya hazırlık da daha kaliteli bir düzen için oldukça önemli. Geceye, Yin vaktine ışığı yani Yang'i getirmeyin. Serin, karanlık bir ortam Yin vaktinin geldiğini vücuda hatırlatır ve vücut uykuya tam anlamıyla hazır olur. Aynı şekilde yatmadan 1-2 saat önce alacağınız ılık-sıcak bir duş sonrasında vücut önce ısınır, ardından da serinler. Bu durum vücuda Yang'den Yin'e geçişin sinyallerini verir. Akşam belirli bir saatten sonra yemek yemek de verimsiz bir uykunun habercisi. Sindirim hareketleri Yang enerjisi ile bağlantılıdır ve vücudun Yin durumuna geçmesini engeller.

Aynı şekilde akşam yemeklerinizi veya atıştırmalıklarınızı daha 'Yin' yiyeceklerden seçerek uykuya hazırlık yapabilirsiniz. Yeşil ve su oranı yüksek yiyecekler vücudu daha az yorar. Uyku moduna girmeyi engelleyen mide ve karaciğer hareketleri için de yatıştırıcı ve sindirimi dengeleyici çaylardan faydalanabilirsiniz.

 sleep-health-yin-yang-selfcare

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Fiziksel aktiviteler kadar zihinsel aktiviteler de uyku kalitesi için önemli bir engel. Bunun önüne geçmek için yatağa telefon getirmeyerek işe başlayabilirsiniz. Eğer stresli bir gün geçirdiyseniz meditasyon yaparak vücudunuzdaki Yin enerjisini artırabilirsiniz. Akupresör masaj da rahatlamak için oldukça etkili bir yöntem. Kulak arkası ve kafatası arasındaki ufak çukura, yani 'huzurlu uyku' olarak da adlandırılan anmian noktasına masaj yaparak uyku moduna kolayca geçebilirsiniz.

Hayat döngüsünün ve her hareketin Yin ve Yang enerjisi var. Sizin için en doğru dengeyi sağlayarak kaliteli bir uykunun kapılarını açın.

 

 

ETİKETLER: KALİTELİ UYKU , SAĞLIK , İYİ UYKU , YİN & YANG