Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Ürünlerin yaşam döngüsünü uzatmak ve gereksiz yere çöp sahasına gitmelerini önlemek söz konusu olduğunda, onarım, değişiklik ve restorasyonun önemi giderek artıyor.
Fotoğraf: Daphne Milner
Moda endüstrisi daha sürdürülebilir olma çabalarını hızlandırırken, hem yeniden satış hem de kiralama son yıllarda yükselişte. Ancak, ürünlerin yaşam döngüsünü uzatmak ve gereksiz yere çöp sahasına gitmelerini önlemek söz konusu olduğunda, genellikle tartışmanın dışında kalan bir husus var. O da onarım, değişiklik ve restorasyonun önemi.
Ganni'nin müşterilerine satış sonrası bakım sağlamak için isteğe bağlı onarım hizmeti Sojo ile ortaklık kurduğunu açıklamasıyla birlikte bu artık değişmeye başlıyor. Ganni'nin CEO'su Andrea Baldo, Vogue'a “Bir giysinin ömrünü onarım ve değişiklikler yoluyla uzatmak, yeni satın alma ihtiyacını azaltırken ikinci el pazarındaki değerini de artırır.” diyor ve ekliyor; “Sorumluluğu, satış noktasının ötesine geçen döngüsel bir bağlamda anlamamız gerekiyor ve Sojo ile kurduğumuz ortaklık, önemli miktarda çevresel etkiyi azaltmaya yardımcı olmak için bir fırsat.”
Londra'da bir pilot uygulama ile piyasaya sürülen bu işbirliği sayesinde müşteriler, İskandinav markasının web sitesi aracılığıyla tüm Ganni ürünleri için ücretsiz terzilik ve onarım hizmetleri rezervasyonu yapabilecekler. Sojo eşyanızı alıp yerel bir terziye götürüyor ve değişiklikler yapıldıktan sonra geri getiriyor. Sojo'nun kurucusu ve CEO'su Josephine Philips, “Tamir ve tadilatları ana akım haline getirmek söz konusu olduğunda kolaylık çok önemlidir.” diyor.
Çevresel bir bakış açısıyla, tüm teslim alma ve onarımlar bisikletli kuryeler aracılığıyla yapıldığından hizmet, çevrimiçi iadelerden kaynaklanan emisyonların azaltılmasına da yardımcı olabilir. Baldo ayrıca “Çoğunluğu beden uyumu sorunları nedeniyle yapılan iadelerin miktarı nedeniyle çevrimiçi alışverişin büyük bir çevresel maliyeti var.” diyerek bir başka probleme de parmak basıyor. Yalnızca Birleşik Krallık'ta kadınların gardıroplarında yer alan parçaların yaklaşık yüzde 55'i giyilmemiş durumda.
Belki daha da önemlisi, Ganni ve Sojo arasındaki ortaklık, aynı zamanda giysilerinizin dünyaya negatif etkisini de azaltacaktır. Atık derneği WRAP, bir giysinin ömrünü sadece dokuz ay uzatmanın karbon, atık ve su ayak izlerini 20 ila 30 arasında azaltabileceğini ortaya koyuyor.
Manolo Blahnik, lüks onarım ve restorasyon uzmanları The Restory ile ortaklık kurdu.
Ganni, buna ışık tutan tek marka değil. Farfetch, Manolo Blahnik ve Nicholas Kirkwood gibi markalar, lüks onarım ve restorasyon uzmanları The Restory ile ortaklıklar ilan ederek onarımlar yapmaya özen gösteriyor. Şirketin kurucu ortağı, pazarlama ve iş geliştirme başkanı Emily Rea, "Onarım konusundaki farkındalık giderek artıyor. Tüketiciden markaların satın alma sonrası hizmetleri destekleme beklentisinin büyüdüğünü düşünüyorum.” diye açıklıyor.
Tabii ki, Hermès ve Mulberry gibi lüks markalar uzun süredir şirket içi onarım hizmetleri sunuyor ve Somerset'teki fabrikalarında her yıl 10.000 çantanın ömrünü uzatıyor. Mulberry CEO'su Thierry Andretta, "Başından beri Made to Last'ı savunduk." diyor. “Müşterilerimiz için işi mümkün olduğunca kolaylaştırmak, Mulberry ürünlerinin ömrünü onarım ve restorasyon yoluyla uzatmaya devam etmek istiyoruz. Lüks bir ürüne yatırım yaparken, markanın ürünle ilgili uzmanlık bilgilerini ürünü onarmak için kullanabileceğini bilmek güven verici."
Genel olarak konuşursak, ürün sonrası bakım bugüne kadar endüstride bir öncelik değildi. Rea, "Onarım hiç bir zaman ölçekli olarak sunulmadı ve herkes tarafından erişilebilir olarak tanıtılmadı." diye yorum yaparak, garanti programlarında bile "genellikle bir satın alma kanıtı olduğunu" sözlerine ekliyor.