Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Moda teknoloji şirketi ve premium alışveriş aplikasyonu Lyst, moda endüstrisinin her sene merakla beklediği “The Year in Fashion 2023” raporunu açıkladı.
Sessiz lüks akımı, yapay zeka tasarımı parçalar, viral olan defile görünümleri... 2023 yılında moda sektörü global kültürel tartışma konularından bazılarını yönlendirdi. Her yıl platformunda çevrimiçi moda alışverişi yapan 200 milyon kullanıcısından elde ettiği istatistikleri açıklayan Lyst'e göre 2023'te ne giymek istediğimizi şekillendiren tasarımları ve markaları listeledik.
Yılın Markası: Miu Miu
Prada'nın haşarı kız kardeşi Miu Miu, kuruluşunun 30. yıl dönümünde, aramalarını yıllık bazda %39 artmasıyla üst üste ikinci kez “Yılın Markası” oldu. Kaşmir hırka, bale ayakkabıları gibi viral tasarımlara imza atan marka, New Balance ve Church's ile heyecan verici işbirlikleri yaparken Emma Corrin, Kendall Jenner, Gigi Hadid ve Ethel Cain gibi it-girl'lerin başrolde olduğu kampanyalarıyla da moda endüstrisinde heyecan dozunu fazlasıyla yükseltti.
Yılın Logosu: Loewe Anagram Logo
Loewe'nin Anagram logosu bu yıl Lyst'te en çok aranan lüks motifti. Ayırt edici dörtlü L amblemi, marka için incelikli ve güçlü bir sembol olmasıyla öne çıkıyor. Kylie Jenner’ın da tercih ettiği anagram logolu atlet, Nisan ayında aramaların yıllık bazda %132 artmasıyla ikinci çeyreğin en popüler ürünü olmuştu.
Yılın Trendi: “No-Pants”
Geçen yılki mikro mini eteğin hakimiyetinin ardından 2023'te etek boyları kısalmaya devam etti ve bu durum yerini kısalan pantolonların ve nihayetinde no-pants akımının yükselişine bıraktı. Bu trende yönelik aramalar bir önceki yıla göre %133 arttı. Bella Hadid, Rihanna, Hailey Bieber ve Kylie Jenner gibi isimler tarafından benimsenen dış giyim olarak iç çamaşırı trendi, Tom Ford, Khaite, Chloé, Stella McCartney, GCDS ve Coach'un SS24 podyumlarında görüldü. Emma Corrin altın rengi pullu külotla Miu Miu 2023-24 Sonbahar/Kış podyumunda yürüdükten sonra markaya yönelik aramalar 24 saat içinde %257 oranında artış gösterdi.
Yılın Ayakkabı Trendi: File/Transparan Ayakkabılar
2023 kesinlikle transparan ayakkabıların yılıydı. Loewe, The Row, Khaite, Bottega Veneta, Nensi Dojaka, Chanel ve Stella McCartney'de görüldüğü gibi transparan ayakkabı trendi, Alaïa'nın 850 dolarlık file babetlerinin etkisiyle çığır açan podyum aksesuarından sokak stilinin favorisine dönüştü. Jennifer Lawrence ve Sofia Richie tarafından giyilen, satın alınması zor ayakkabı hızla kült statüsüne yükseldi, yıl boyunca birden fazla perakendecide satıldı ve stil aramalarıyla ikinci çeyrekte The Lyst Index'in en popüler ürünleri sıralamasında 7. sırada yer aldı.
Yılın Sneaker'ı: Adidas Samba
Lyst'te her 1,7 dakikada bir aranan Adidas Samba yılın spor ayakkabısı oldu. Ünlülerin ve fenomenlerin favorisi olan 73 yıllık klasik ayakkabı Bella Hadid, Kaia Gerber, Hailey Bieber, A$AP Rocky ve Harry Styles gibi isimler tarafından giyildi ve Lyst'te yapılan aramalar %43 arttı. Popüler clean girl estetiğinin vazgeçilmezi olan Samba, Sporty&Rich ve Pharrell Williams gibi diğer marka ve tasarımcılarla yapılan sınırlı sayıdaki işbirlikleri sayesinde futbol spor ayakkabısından yıldız modası bir ayakkabıya dönüştü ve TikTok'ta 836 milyondan fazla görüntüleme elde etti. Kasım ayında Wales Bonner ile yapılan işbirliği sonucu olan tasarımlar, piyasaya sürüldüğü haftada %13.227 oranında arttı.
Yılın Çantası: Uniqlo Omuz Çantası
Uniqlo'nun omuz çantası, neredeyse it-bag listesine giriyor diyebiliriz. Perakende satış fiyatı 20 doların altında olan bu çanta, “The Year in Fashion” listelerinde şimdiye kadar sergilenen en uygun fiyatlı ürün ve Uniqlo'nun tüm zamanların en çok satan çantası. Çok yönlü, pratik ve cinsiyetsiz olan bu yarım ay çanta, influencer desteğinden faydalanmadı, bunun yerine eski moda kulaktan kulağa yayılma yoluyla viral oldu, TikTok'ta 119 milyonun üzerinde görüntüleme elde etti ve birden fazla renk grubunda birden çok kez satıldı. Çanta, markanın Eylül ayında Clare Waight Keller ile yaptığı tasarımcı işbirliğinin de bir parçasıydı.
Yılın En Etkili İsmi: Blackpink üyesi Jennie Kim
Blackpink üyesi Jennie Kim, yıl boyunca modaya yön veren görünümüyle moda aramalarını sürekli olarak etkiledi. Chanel marka elçisi, Met Gala'da tercih ettiği Chanel vintage görünümle dikkatleri çekerken Mayıs ayında Calvin Klein için ikonik logoyu el yazısıyla yeniden yorumladığı bir kapsül koleksiyonu çıkardı. Takip eden günlerde Lyst'te markaya yönelik aramalar %22 arttı. Ağustos ayında New York'ta giydiği Cecilie Bahnsen x Asics Mary-Jane spor ayakkabıları ise Scandi markasının sayfa görüntülemelerinde 24 saat içinde %27'lik bir artışa neden oldu.
Yılın Turnesi: Beyoncé’nin Renaissance Turu
Taylor Swift'ten Rosalía'ya kadar 2023, moda ve müziğin yüksek oktavlı arena performanslarında çarpıştığı yıldı; ancak bu etkinlik için tasarlanan 600'den fazla özel tasarımla Beyoncé'nin Renaissance turu eşi benzeri olmayan bir moda gösterisiydi. 56 gösteri boyunca Quenn B; Alexander McQueen, Prada ve Mugler'den Anrealage, Brandon Blackwood ve Tongoro'ya kadar hem köklü markalarla hem de daha küçük markalarla çalıştı. Loewe tarafından tasarlanan "kollu" elbiseyi giydikten sonra markaya yönelik aramalar Lyst'te %140 oranında arttı. Miu Miu tarafından tasarlanan yapay elmas atlet ve kesik şortu, kristal süslemeli parçalara olan talebin %81 oranında artmasına neden oldu.
Yılın Moda Çifti: Rihanna - A$AP Rocky
Altın Küre ve Oscar gibi etkinliklerdeki kayda değer kırmızı halı görünümlerinden dikkat çekici date görünümlerine kadar, Rihanna ve A$AP Rocky uzun süredir müzik sektörünün en iyi giyinen çifti olarak anılıyor. Met Gala'ya geç gelmesine rağmen Rihanna'nın bembeyaz Valentino kıyafeti gecenin öne çıkan görünümlerinden biri oldu. Bu arada çiftin Bottega Veneta'ya olan yeni tutkusu, Mart ayından bu yana markaya olan talebin %35 artmasına katkıda bulunurken A$AP Rocky'den sonra markanın Andiamo çantaları için yapılan aramalar %263 arttı
Yılın TV Yapımı: Succession
2023 yılı, sessiz lüks söyleminden büyük ölçüde etkilendi. Bu akıma pek çok faktör katkıda bulunsa da HBO'nun Succession dizisinde Roy ailesinin giydiği aşırı lüks ve minimalist kıyafetlerin çıkış noktası olduğunu söyleyebiliriz. Dizinin Brunello Cucinelli, Ralph Lauren, Tom Ford ve Zegna gibi markaların sıklıkla yer aldığı dördüncü ve son sezonunda gizli zenginlik gardırop departmanının anahtarı olmaya devam etti. Mart ayında piyasaya sürülmesinin ardından Lyst'te Kendall'ın imzası olan Loro Piana beyzbol şapkası için yapılan aramalar %95 arttı ve Acne Studios'un (Alexander Skarsgård'ın karakteri Matsson tarafından giyilen) yüz yamalı sweatshirt'üne olan talep Mayıs ve Ağustos ayları arasında %393 arttı.
Yılın Kampanyası: Jacquemus, Le Bambino
Instagram akışında gerçekten baş döndürücü moda görselleri oluşturmak için ne gerekiyor? 2023'ün en yenilikçi moda kampanyası, sanal gerçekliğin ve hayal gücününün gücünden yararlanarak sosyal medya akışlarımızda durup ikinci bir bakış atmamızı sağladı. Jacquemus'un süper yaratıcı marka hikayesi anlatımı ardından çok sayıda marka da etkili dijital pazarlama anları yaratmak için dijital efektler kullandı. Victoria Beckham, Tod's ve Isabel Marant gibi markalar da sürrealist pazarlama kampanyalarına imza attı. Jacquemus'un (Ian Padgham tarafından yaratılan) viral VR kampanyaları, Paris sokaklarında dolaşan tekerlekli jumbo Le Bambino çantalardan tekne işlevi gören balerin ayakkabısına kadar, markanın ürünlerine olan ilgiyi ve talebi artırmak için sosyal medyanın gücünden yararlandı. Le Bambino çantaları ve babetleri için yapılan aramalar Lyst'te yıllık bazda %30 ve %49 artarken, Fransız maison için yapılan aramalar %28 arttı.
Yılın Defilesi: Versace 2023-24 Sonbahar/Kış
Başrollerinde Naomi Campbell, Gigi Hadid ve Kendall Jenner'ın yer aldığı, ön sırada Paris Hilton, Anne Hathaway, Miley Cyrus ve Elton John gibi isimlerin oturduğu Versace 2023-24 Sonbahar/Kış defilesi, İtalyan cazibesini Hollywood'a taşıdı. Donatella Versace, moda haftasının bitiminden sadece birkaç gün sonra, Oscar haftasonunda Los Angeles'ta etkinliğe ev sahipliği yaparak büyük bir risk aldı, ancak karşılığını aldı: yıldızlarla dolu gösteri, eğlence ve moda endüstrilerini kusursuz bir şekilde birleştirdi ve Tikok'ta 39,8 milyondan fazla izlenme elde etti. Bu arada, olayı takip eden günlerde Lyst'te markaya yönelik aramalar %44 arttı.
Yılın Viral Moda Anı: Gwyneth Paltrow'un Mahkeme Çıkışı
Kısa sürede gerçek bir davadan çok bir TV dizisi gibi gelmeye başlayan bu olayda, Gwyneth Paltrow farkında olmadan yeni bir mikro trendin yüzü oldu: Courtcore. Mart ayındaki iki hafta içinde Goop'un kurucusunun gardırobu, sosyal medyada viral oldu. Paltrow'un gardırobu, yüksek sesli logolardan, kolayca tanınabilen markalardan ve cafcaflı renklerden uzak, gizli zenginliğin sergilendiği iyi düşünülmüş bir gardıroptu; Lyst'te Mart ayında yapılan aramalarda The Row, Celine ve Loro Piana sırasıyla %17, %26 ve %25 artış gösterdi.
İzlenmesi Gereken Marka: Dilara Fındıkoğlu
Londra'nın en popüler genç markalarından biri olan Dilara Fındıkoğlu, 2016'daki ilk çıkışından bu yana geniş bir hayran kitlesine sahip. Kylie Jenner, Zendaya, Margot Robbie ve Emma Corrin gibi isimler tarafından giyilen, aynı adı taşıyan marka, moda dünyasında da sürekli olarak adından söz ettiriyor. Eylül ayında moda haftası takviminde yer almamasına rağmen 2023 Fashion Awards “Yeni Kuruluş” dalında aday gösterildi. Lyst'te ise markaya yönelik aramalar yıldan yıla %89 arttı.