Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Payet, kristal, saten ve metalik… Işıltının moda sahnesinde yükselişi hız kesmeden devam ediyor. “Ne kadar parlak, o kadar iyi” ilkesiyle sektör parlamanın zirvesine ilerlerken partiler için sakladığınız ışıltılı kıyafetleri çıkarıp içinizdeki disko kızını parlatmanın tam zamanı.
Modada parlamanın zirvesine ulaştık mı? Güncel moda trendleri göz önüne alındığında, moda sahnesi spot ışıkları altında hiç olmadığı kadar fazla parlıyor. Işıltı ve parlaklığın çekiciliği moda tarihinde geçmişten beri etkili olsa da, 2023’ü farklı kılan, parıltının daha da abartılı yansımasıdır. Öyle ki modada ışıltı artık sadece bir tamamlayıcı detay olmaktan ziyade konunun ana meselesi hâline geldi. Peki, modanın parlaklık tutkusu aslında ne anlama geliyor? Markalar 60’ların retrofütürizmine ya da 80’lerin disko dönemine özlem mi duyuyor? Yoksa ışıltı ve parlaklığa olan eğilim, toplumsal olaylar sonucunda ortaya çıkan derin psikolojik etkilerin bir yansıması mı?
Chanel 2023 İlkbahar/Yaz
Psikolojik perspektiften bakıldığında moda bir anlamda gerçeklerden kaçmanın yolunu sunar. Pandemi, doğal afet, iklim krizi, savaş gibi zorlu dönemler insanların psikolojisinde olduğu kadar modada da değişimlere ve dönüşümlere yol açar. Örneğin; 1920’lerle ilişkilendirdiğimiz payetli elbiseler ve parlak taşlı saç bantları, Birinci Dünya Savaşı’na ve 1918 yılında dünyayı saran İspanyol gribinin etkilerine karşı psikolojik bir yanıttı. Çok sayıda can kaybı, sosyolojik, psikolojik ve siyasi buhran… Olayların etkisi hafiflediğinde insanlar tüm bu olumsuz duyguları geride bırakıp yeniden görünür olmak istiyorlardı. Tanıdık geliyor mu? Evet, tıpkı Covid-19’da olduğu gibi… Kısıtlama, sosyal mesafe ve ölümcül bir pandeminin gölgesinde geçen yıllardan sonra tüketiciler, moda tasarımcıları ve markalar, dışarı çıkıp ışığı yakalamak için sabırsızlanıyorlardı. Covid-19 etkisini kaybederken moda dünyası hiç olmadığı kadar maksimalist, renkli ve ışıltılı olmaya sanki ant içmiş; parlak renkler, pullar, payetlerin sıklıkla kullanıldığı maksimalist stil aniden popüler olmaya başlamıştı. Bu durumu bilimsel olarak şu şekilde açıklayanlar var: Işıltı, zihnimizde bir kutlama ânı canlandırıp yüksek doz iyimserlik duygusu uyandırıyor; iyi şeylerin gelmek üzere olduğuna dair umut veriyor. Dahası, bizi aşağı çeken duyguları yatıştırarak serotonin, dopamin gibi hormonların salgılanmasına katkı sağlıyor. Bu durumda gece partileri ve kutlama stiliyle ilişkilendirilen bu ışıltılı stilin pandemi sonrası artık hem podyumlarda yer alması, hem de gündelik hayatın ayrılmaz bir parçası hâline gelmesi pek şaşırtıcı değil. Markalar ve tasarımcılar, dans pistlerini aydınlatan parıltılı giysileri gündelik hayatta da giyilebilir kılan formüller geliştirerek moda dünyasına -tam da en ihtiyaç duyulan zamanda- yeniden dopamin aşıladı. 2023 İlkbahar/Yaz sezonunda podyumlarda, dış giyimden elbiselere; çantalardan ayakkabılara kadar göz alıcı parlaklık eksik olmadı. Prada’dan Valentino’ya; Tom Ford’dan Bottega Veneta’ya; Balanciaga’dan Diesel’e kadar birçok markanın 2023 koleksiyonlarında bize vermek istediği ortak bir mesaj vardı: Işıltı ve parlaklık modada daha uzun süre gündemde kalacak.
Jil Sander 2023 İlkbahar/Yaz
Marka DNA’sını minimal kodlar üzerine inşa eden Almanya menşeli marka Jil Sander, 2023 İlkbahar/Yaz koleksiyonunda pul, payet ve saten çantalardan pantolonlara; elbiselerden eteklere kadar hiç olmadığı kadar parlak görünümler sergiledi. Markanın kreatif direktörü Luke Meier koleksiyonla ilgili Vogue Runway için Nicole Phelps’e verdiği demeçte koleksiyon hakkında; “Görkemliliği çok basit iş kıyafetlerine ve basic kesimlerimize uygulayarak daha eksantrik şeyler yapmaya çalıştık” diyerek ekliyor: “Yapmaya çalıştığımız şey bir kargo pantolonu ipek saten kumaştan kesmek kadar basit veya konfeti payetli straples bir gece elbisesini spor ayakkabıyla eşleştirmek kadar abartılı bir şey anlamına gelebilir.”
2021 LVMH ödülünü kazanan Arnavutluk doğumlu genç tasarımcı Nensi Dojaka da 2023 İlkbahar/Yaz defilesinde parlama illüzyonunu kullananlardan. Tasarımcı defile sunumuyla ilgili Vogue Runway için Sarah Mower’a verdiği röportajda; markanın çıkış noktasının simli dokuların ışıltılı niteliklerini vurgulamak olduğunun altını çiziyor.
Nensi Dojoka 2023 İlkbahar/Yaz
Öte yandan geçtiğimiz şubat ayında 65’incisi gerçekleşen Grammy Ödülleri’nde, şampanya rengi saten bir korse ve gümüş deri etek detayına sahip Gucci elbisesiyle Beyoncé’den, hit parçasını seslendirmek için aynı markanın gümüş püsküllü tulumunu giyen Harry Styles’a, gümüş taşlı Celine elbisesiyle Paris Hilton’a ve parlak boyundan bağlı bir David Koma maksi elbise ve gümüş topuklu ayakkabılarıyla Alex Scott’a kadar pek çok yıldız parıltı tozunu sahneye bıraktı. İngiltere menşeli online satış platformu Boohoo, Google Trends’den aldığı verilere göre gümüş kıyafet aramalarında, Grammy’den sonra yüzde 617 (evet, yanlış okumadınız) gibi büyük bir sıçrama olduğunu ortaya koydu.
Özetlemek gerekirse; moda sahnesinin spotları, parlak kıyafetlerin sonsuz çekiciliğiyle günden güne daha da parlak yanıyor. Parlak elbiselerden parlak çantalara ve ayakkabılara kadar bu trend, ânında dikkat çekmenin basit bir yolu. 2023, aksesuarlardan kıyafetlere kadar her şeyin ışıltılı olduğu bir yıl olacak. İster bir aksesuarla ince bir dokunuş eklemeyi, isterseniz baştan aşağı parıldamayı tercih edin; bu trend modada tamamen cesur bir ifade yaratmakla ilgili.