Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Paris Grand Palais’de açılan “Leila Menchari’nin Dünyaları” sergisinde, Leila Menchari’nin Hermes için tasarladığı vitrinler sergileniyor.
9 yaşındaki Leila annesiyle her dışarı çıktığında o kocaman bahçenin içine kaçıyordu. Hektarlarca alana yayılmış yasemin, kaktüs ve okaliptüslerle kaplı bahçede kaybolmak onun en sevdiği şeydi; çünkü orada istediği hayalleri kurabiliyordu. Tunus Hammamet’deki bu bahçe Leila Menchari’nin hikayesinin de başladığı yer. Ev dönemin aristokrat ailelerinden Jean ve Violet Henson’a aitti. Evin düzenli ziyaretçilerinden bazıları Man Ray, Cocteau, Serge Lifar iken köşkün oturma odasını Giacometti heykelleri ve Christian Berard illüstrasyonları süslüyordu.
Leila Menchari'nin Tunus Hammamet'deki evinin bahçesi
Aile bahçede merakla gezinen küçük kızı fark etmekte geç kalmadı; ve tanıştıktan sonra bir daha hiç ayrılmadılar. Leila Henson çiftinin manevi kızı oldu. Bugün Leila Menchari hayallerini kurmaya o evin bahçesinden değil ama içinden bahçeye bakarak devam ediyor; zira Henson çifti evlerini hayal kurmayı çok seven Leila’ya bıraktılar.
O ev ve de bahçenin iklimi Leila’nın hayatını değiştirdi, bugün Paris Grand Palais’de açılan sergide Menchari’nin 1978’den 2013’e kadar Hermes Rue Foubourg Rue Saint Honore mağazası için tasarladığı vitrinler sergileniyor.
Hermes'in 2015 yazındaki vitrini. Fotoğraf: Hermes
Leila’nın Henson ailesi ile ilişkisi ve onların dünyasından öğrendikleri onun mesleğini seçmesini sağladı. Kurduğu hayaller, hayallerini gerçekleştirebileceği imkanlarla buluştu. 35 yıl boyunca Hermes’in 18 vitrinli mağazasında camların arkasında olan işlerin önünde bu sefer cam yok. Herkes vitrine değil ama Leila’nın iklimini hissetmeye, onun kurduğu dünyaların tam da içine davetli.
“Cam her zaman bir mesafe koyar. Getirdiği uzaklık mesafesine ek olarak insanın duyularını ve kişinin objeyle kurduğu ilişkiyi etkiler” diyor serginin senografı Nathalie Criniere yaptığımız telefon konuşmasında; ve ekliyor: “Yeni bir dünya kurmak Leila’nın yeteneği, 90 yaşında hala elinden hiçbir şeyi bırakmayan bu kadın 20 metrekare içinde yeni dünyalar kuruyor”.
Hermes'in 1982 İlkbahar sezonu için Menchari tarafından hazırlanan vitrini
Hayal ettiği dünyaları kurabilmek için ise elinde çok büyük bir fırsat var. Hermes’te vitrin tasarlayan başka kimsede olmayan bir bütçe ve de özerklik. “Hermes koleksiyonunda olmasa bile Leila’nın hayalindeki Hermes çantalar o vitrin için özel olarak ürettirilirdi” şeklinde ekliyor Hermes Türkiye İletişim Sorumlusu Metin Gürsoy. Moda evinden Annie Baumel’in Menchari’nin kariyerini başlatan cümleyi nasıl kurduğunu da bize aktarıyor: “Bana hayallerini çiz Leila”.
Leila Menchari Edouard Boubat'nın objektifinin karşısında. Fotoğraf: Hermes
"Eğer yaptığın sanat eserini anlatmaya kalkıyorsan kitap yazmayı tercih etmelisin, sanat eseri kendi kendini anlatabilmelidir" diyor Come Mosta Heirt, telefonun ucunda Paris’teki evinden. Kendisi Fransa’da akademide Plastik Sanatlar bölümünün kurucusu, Sorbonne Üniversitesinin öğretim üyesi. Sesindeki ciddiyeti ve de netliği benim kadar anlayabilmek için Yüksek Lisans jürisinde üç ay boyunca hazırladığınız çalışmaya çöp demesi ve sizi sınıftan kovması gerekir. Heirt’in plastik işler için geçerli olduğunu düşündüğü kural Leila Menchari sergisinin esası. Sergide eserlerin yanında hiçbir açıklama yok. Sergi aynı Leila’nın yaptığı gibi herkesin hayal kurmasını istiyor. Ama eğer isterseniz sergi alanında çalışan görevliler hayal kurmanıza yardım etmek için orada hazır bekliyorlar.
Fotoğraf: Guillaume de Laubier
Siz de küçük bir çocukken Leila’nın hayal kurduğu bahçenin ılıman iklimi hissetmek ve de anlattığı hikayeleri dinlemek istiyorsanız 8 Aralık’a kadar Grand Palais’yi ziyaret edin. Genelde bir vitrinin sizi yakalaması için belki en çok on saniyesi var, bu sefer roller değişiyor. Bakalım siz o vitrinleri kaç saniyede yakalayacaksınız.