18 Aralık 2017

Yeni Yıl Kararlarını Uygulamanın 5 Kolay Yolu

yeni yıl kararları

Fotoğraf: Getty Images Turkey

2018 hızla yaklaşırken yeni yıl kararlarınızı sıralamaya başladınız; ve bu kararların yeni yıl partisinin bitiminden sonra da sürmesini istiyorsunuz. Ama nasıl?

Yanıt iki kelimede saklı: Otomatik alışkanlıklar

Nefes almak, su içmek ya da yatağın her zaman aynı tarafında uyumak... Bunların hepsinin nasıl olacağını düşünmeden, farkında olmadan yaptığımız, zihnimizin ürünü olan otomatik alışkanlıklar. Ve hayatımızda kök salan, kalıplaşmış bu alışkanlıklardan sadece bir tane yok!

Mesela, sabah uyandığımız an düşünmeden sigara içmek ya da kahvaltı sofrasında üçüncü dilimine nasıl uzandığımızı hatırlamadığımız ekmeği fütursuzca yemek gibi!

Aldığımız yeni kararları, çoğunlukla kötü alışkanlıklarımızla vedalaşmak üzerine kurarız. İstediğimiz tek şey, bunları eski alışkanlıklar olarak arkamızda bırakmak olur.

Yeni yıl kararlarını uygulamak neden bu kadar zor?

Örgütsel Psikolog ve Yaşam Koçu Dilara Kuru’nun, kendinizi daha mutlu, daha sağlıklı hissetmeniz için aldığınız kararlara sadık kalmanızı sağlayacak, size ilham verecek birkaç önerisi var.

1. Yeni kararlara, yeni yaklaşım

Yeni kararları uygulamak için ihtiyacınız olan yeni alışkanlıklar yaratmaktır. Kötü haber; eski alışkanlıklar direnç göstererek değişim sürecini sabote eder. İyi haber; tüm alışkanlıkları yaratan sizsiniz, demek oluyor ki farkında olmasanız da kontrol sizde!

Biliyoruz yapmak, söylemek kadar kolay olmuyor.

Bilişsel-Davranışçı yaklaşım harekete geçmenizi kolaylaştıracak bir rehber.

Örneğin, çoğumuzun yeni kararlarından biri (belki de her yeni yıl listesinin hiç değişmeyeni) sigarayı bırakmak ya da kontrolsüzce yemeyi durdurmak…

Tetikleyici olay: Stresli bir durum                    

Eski otomatik alışkanlık: Sigara içmek / Aşırı yemek

Duygusal/Davranışsal tepki: Rahatlama hissi

Yeni alışkanlık: Sizi rahatlatan, en sevdiğiniz şarkıyı yüksek seste açıp zihninizi dinlendirmek

Bu yeni yaklaşım, kendinize vereceğiniz telkinlerle, mevcut alışkanlıklar zincirini kırıp, olumsuz davranış döngülerinden kurtulmanıza ve kısa sürede yeni alışkanlıklar oluşturmanıza yardımcı oluyor.

2. Değişimin aylar sürmesine gerek yok

Alışkın olduğunuz duygu ve düşüncelerden vazgeçmek, değişmeye karar vermek zor olabilir; ama bu kararı verdikten sonra atmanız gereken adımlar kolay, keyifli ve sandığınızdan daha kısa bir sürede kalıcı değişimler yaşamak mümkün.

Siz zaten kararınızı verdiniz. Yeni alışkanlıklarınızı sık sık tekrarlayarak her gün değiştiğinizi göreceksiniz.

3. Geçmişe değil şu ana odaklanın

Ne yazık ki zamanı geri almak mümkün değil. Geçmişte yaşamaya, olanlara takılıp kalmaya  devam ederseniz, geçmişin sizi kontrol etmesine izin verirsiniz. Şu ana odaklanın ve kendinize hatırlatın: İstediğinizde değişmek, değiştirmek hala elinizde.

4. Olumsuz iç sesinizi susturun!

Zihninizde dönüp duran, duygu ve davranışlarınızı sabote eden negatif konuşmalara "DUR" deyin!  Hem de yüksek sesle! Söz gelimi, yapacağınız sunumda dilinizin sürçtüğünü düşünmeden edemiyorsanız, kendinize "Dur" demenin tam zamanı. "Dur" derken ayağa kalkın ve etrafta biraz dolaşın. 30 saniye içinde zihninizin rahatladığını hissedeceksiniz.

5. Beşer dakikalık mutluluk molaları verin

Gün içinde 5'er dakikalık molalar verin! Her saat başı mesela... Planladığınız bir seyahat ya da son zamanlarda izlediğiniz ve sizi güldüren bir film gibi sizi mutlu edecek keyifli şeyler düşünün.

Merak etmeyin 5 dakika mola verdiniz diye işiniz aksamaz. Aksine, kendinize ayırdığınız, sizi rahatlatacak bu esler sayesinde odaklanma güçlüğü çektiğiniz işleri daha kolay yürüteceksiniz.

 

İlgili Başlıklar