Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Dünyanın en büyük pırlantası Lesedi la Rona 29 Haziran’da Londra Sotheby’s de açık arttırmaya çıkıyor. Peki kadınların pırlanta ile arası eskisi kadar iyi mi? Sotheby’s Mücevher Bölümü Başkanı David Bennett cevap veriyor
İsrailli pırlanta sektörü danışmanı Edahn Golan: ‘Pırlanta sektöründeki zor koşullar, endüstrinin de şekil değiştirmesine sebep oluyor’ diyor. Tiffany&Co 2015’te pırlanta için yıl ortası gelir tahminini düşürmüş. Danışmanlık şirketi Bain&Company’ye göre 2015 yılında Amerika Birleşik Devletleri, Çin ve de Orta Doğu ülkelerinde pırlantaya olan arz düşmüş ve de şirketler pırlanta fiyatlarını %25 oranına kadar aşağıya çekmiş. Business of Fashion’dan Kati Chitrakorn pırlantanın bir zamanlar mücevher koleksiyonculuğunda mihenk taşıyken şimdilerde durumun değiştiğini söylüyor. RapNet Diamond Index(RAPI) ise son 10 yıldaki düşüşü doğruluyor.
Geçtiğimiz ay Sotheby’s dünyanın en büyük pırlantası ilan edilip 70 milyon dolar değer biçilen Lesedi la Rona’yı 29 Haziran’da Londra’da açık arttırmaya çıkaracağını açıkladı. Peki son 10 yılda ekonomik düşüşe geçtiği belirtilen pırlanta sektörü göze alındığında, bu açık arttırma pırlanta ile kadınların sıkı arkadaşlığının bozulmadığını kanıtlayabilecek mi?
1109 karatlık pırlanta Lesedi la Rona bir tenis topu büyüklüğünde. 2015 Kasım ayında Güney Afrika’da bulunmuş ancak büyüklüğü sebebiyle herhangi tahmini bir değer biçmek bile çok zaman almış. Zira bu büyük taş tarayıcılara bile sığmamış. Taşın yaklaşık 3 milyar yıllık olduğu tahmin ediliyor. Sotheby’s bir diğer yandan da ilk defa bu denli büyük bir açık arttırmanın herkese açık şekilde gerçekleşeceğini belirtiyor.
Sotheby’s Mücevher Bölümü Başkanı David Bennett cevap veriyor:
- L. Robin ve J. Styne’ın bir zamanlar söyledikleri ‘Pırlantalar kadınların en iyi arkadaşlarıdır’ sözü bugün hala geçerliliğini koruyor mu?
Pırlantalar doğal hazineler ve her zaman cazibenin kaynağı oldular. Bugün dünyada pırlanta hala yüksek oranda talep görüyor. Geçtiğimiz yıl yaptığımız mücevher satışlarında 71 farklı ülkeden gelen müzayede katılımcımız vardı.
- Pırlantayı diğer taşlardan farklı kılan şey nedir?
Her pırlanta tektir ve kendi karakteri vardır. Pırlanta dünyadaki en az bulunur şeylerden biri.
- Sizce Lesedi la Rona’ya ne olacak?
Bu pırlantayı satın alan kişinin cevaplaması gereken bir soru. Ona sunulacak bir sürü farklı şeçenek olacak. Pırlantayı kesebilir, ki bu ortaya dünyanın en iyi işlenmiş pırlantalarından birini çıkartacaktır, ya da şu an olduğu gibi bir arzu nesnesi olarak kalmasını sağlayabilir.
-Danışmanlık şirketi Bain&Company’ye göre 2015 yılında Amerika Birleşik Devletleri, Çin ve de Orta Doğu ülkelerinde pırlantaya olan arz düşmüş ve de şirketler pırlanta fiyatlarını %25 oranına kadar aşağıya çekmiş. Sizce bu durum müzayedenin sonucunda etkili olacak mı?
İşlenmiş taşlar için market hala güçlü, özellikle de yüksek kalitedeki renkli taşlar için. Yüksek fiyatlar ile markete teşvik sağlanıyor. 17 Mayıs’ta Cenevre Sotheby’s pembe renkteki pırltanta ‘Eşsiz pembe’ yi 31.6 Milyon dolara satarak bir dünya müzayede rekoru kırmış oldu. Ama bütün bunların ötesinde Lesedi la Rona’ya yüzyılın olayı diyebiliriz, çünkü bu taş insanın ömüründe belki de sadece bir kere görebileceği bir şey. Bu sebeple bu açık arttırmaya geleneksel marketin ötesinde bir ilgi bekliyoruz.
Peki bu açık arttırma ve Lesedi la Rona, pırlanta- kadın ilişkisine ışık tutabilecek mi? Zira Sotheby’s pırlanta endüstrisinde yaşanan bu düşüş ve değişikliklerden pek de etkilenmiş gözükmüyor. Bennett’in cevapları Sotheby’s için durumu ortaya koyarken endüstrinin diğer bir bölümü için durum pek de iç açıcı değil. Diğer yandan da konu Lesedi la Rona olunca gerçekten pırlantadan mı bahsediyoruz yoksa kendi imparatorluğunu ilan etmiş bir fenomenden mi? Mücevher taklitlerinin bu denli çok olması ve pırlantaya ulaşılabilirliğin kolaylaşmasının pırlantanın değerini kadınların nezdinde düşürmüş olabileceği de konuşuluyor. Her şeyden öte, sorguda olan bu arkadaşlığa dair sorulması gereken bir başka soru var belki de. Hangi gelir seviyesi için konuşuyoruz?
Conde Nast’ın mücevher dergisi Vogue Gioello’nun kurucu editörü Federica Frosini pırlantanın her zaman insanın en büyük tutku yatırımlarından biri olduğunu söylüyor. Ekonominin kadınların hislerine tercüman olup olamayacağını ise kadınların pırlanta ile olan arkadaşlıkları belirleyecek.