Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Dijital çağın hızlı ilerleyişi yaşadığımız dünyayı dönüştürmeye devam ediyor. NFT (Non-Fungible Token) yani bir nevi dijital dünyanın eşsiz varlıkları Gucci gibi yeniliğe açık markaların da radarına giriş yaptı.
Fotoğraf: An Le, Vogue Ukrayna, 2016 Mayıs
İnsanoğlu her zaman eşsiz olanın peşinden gitmeye ya da kaybolanı keşfetmeye ilgi duymuştur. Arkeolojik kalıntılar, sanat eserleri, tarihe yön veren isimlere ait kişisel eşyalar, zamanın ilerleyişine direnen türünün tek örneği parçalar... Bütün bunları genel bir çatı altında topladığımız zaman ortaya benzersizliğin sunulduğu göz alıcı bir alan çıkıyor. Moda dünyasına baktığımız zaman ise bu işleyişi kıyafetlerde ve mücevherlerde görmemiz mümkün. Özellikle Haute Couture dediğimiz kişiye özel dikimlerin bu eşsiz hissetme duygusuna dokunduğunu söyleyebiliriz. Örneğin Coco Chanel’in ellerinden çıkmış, bedeninize göre yaratılmış ve sadece size ait olan tek bir parçanın değeri moda dünyasında paha biçilemez.
Günümüzde dijitalleşen dünyanın getirdikleriyle birlikte hız hayatımızın bir parçası oldu ve tek bir fotoğrafın ya da tek bir tweet’in kopyalanması da, çoğaltılması da sadece saniyeler alıyor. El emeğinin, insan gücünün, yaratıcı zihnin geride kaldığını düşündüğümüz noktada ise yine insanın adaptasyon yeteneğiyle birlikte sanal gerçeklik üzerinden de eşsiz olana ulaşmak mümkün. Nasıl bir kitabın ilk baskısı en değerlisiyse artık dijital dünyada yapılan ilk adımlar da aynı değeri taşımaya başladı ki bunun en güzel örneği Twitter Ceo’su Jack Dorsey’in ilk attığı tweet’in 2.5 milyon dolara satılmasıydı. Ardından Beeple adıyla bilinen Amerikalı sanatçı Mike Winkelmann’ın, içerisinde eskiz, illüstrasyon ve bir sürü çizimin bulunduğu küçük piksellerden oluşan “Everydays — The First 5000 Days” isimli dijital çalışması 69.3 milyon dolara alıcı bularak bir nevi dijital sanat çağını da başlatmış oldu.
NFT yani eşi bulunmayan dijital varlıklar dönemi de artık açılışını yaparak bizi çok daha farklı bir dünyaya davet ediyor. Moda dünyasında son dönemde yaptığı yenilikçi hareketlerle bilinen Gucci de Vogue Business’a bu dünyaya katılmasının an meselesi olduğu söyledi.
Özellikle lüks markalar bu konu hakkında ekstra bir çalışmaya yönelerek tasarımların üç boyutlu dünyada nasıl bir rota izlemesi gerektiğini araştırıyor. Çünkü baktığımız zaman moda için eşsiz olmak aynı zamanda kişisel bir durum. Sadece sizin için yaratılan bir aksesuar kullandığınızı düşünün bu size tek olmanın yanı sıra aynı zamanda oldukça kişisel hissettirir, hatta markayla aranızda bir bağ kurmanızı sağlar. NFT’ye yönelik tasarımların bir diğer avantajı ise fiziksel bir satın alma yapmadan aynı değeri dijital ortamda yakalayabilmeniz.
Balenciaga, 2021-22 Sonbahar/Kış
Moda sektörünün aynı şekilde ilerleyebileceği başka bir alan ise oyun dünyası. Aslında bunun ipuçlarını bize Balenciaga’nın kreatif direktörü Demna Gvasalia, bir video oyunu olarak sunduğu “Afterworld: The Age of Tomorrow” adlı 2021-22 Sonbahar/Kış koleksiyonuyla vermişti. Oyun dünyasında avatarları giydirmek başlı başına farklı bir alan yaratıyor. İlerleyen zamanda kullandığınız avatarınızın yüksek modayla buluştuğunu düşünün...
NFT’nin moda dünyasında yükselişini sağlayan Neuno gibi dijital pazarlar şimdiden pek çok markayla iş birliğine gitmeye başladı. IMVU ise lüks markaları odağına almadan kullanıcıların kendi üç boyutlu tasarımlarını yaratmasına ve satmasına olanak sağlıyor. Henüz ufak adımlarla ilerlense de tahmin edilenden çok daha kısa bir süre sonra dijitalleşmenin bir üst versiyonuna geçiş yaparak moda sektöründe farklı bir çağa geçiş yapmamız hayli olası.