12 Aralık 2014

Chanel'in Moda Masalı

YAZI: SUZY MENKES

Paris-Salzburg koleksiyonunun finali, 2014/15 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
Yılbaşı marketlerinde tezgahlar Glühwein, zencefilli çörek ve simlerle doluyken, Mozart'ın müziği her yerde yankılanıyordu. Gri beton binaları ve koyu nehriyle Salzburg, Karl Lagerfeld'in Chanel davetiyesi için çizdiği kartpostal resmi gibiydi. 
 
Schloss Leopoldskron'daki Venedik salonu. 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
Masalar mumlarla aydınlatılmış, şekerleme, sonbahar meyveleri ve leziz hamur tatlılarıyla donatılmıştı.  
 
Ve Schloss Leopoldskron'daki moda masalı tıpkı o resmedilmiş manzara gibiydi. Ön tarafta, apron elbiseler ve beyaz bluzlarıyla Heidi figürleri tepsiyle şekerleme taşıyorlardı. Masalarda sonbahar meyveleri üst üste yığılmıştı. Pencereden, ışığın nehrin sakin suları üzerindeki yansımaları görülüyordu. 
 
81 no'lu kıyafetteki el işçiliği: Lemarié, ipek organza ve şifondan bluzun üzerinde 322 saat çalıştı: (bel, bilek ve yaka); bolero ve pileli etek yün ve dantel şeritlere sahip, ayrıca boncuk ve birbirine boru şeklinde şeritlerle bağlanmış puldan çiçeklerle süslenmiş. Mücevher ve düğme yapımcısı Desrues, inci ve erimiş cam içeren Avusturya işi işlenmiş demirden bilezik ve yüzük tasarlamış. Maison Michel'den siyah keçe şapka elle şekillendirilmiş, devekuşu ve tavuk tüyleriyle süslenmiş. 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
Paris-Salzburg Chanel Métiers d'Art defilesinde mankenler ahşap kütüphaneden, tablolarla dolu büyük mermer salona doğru yürümeye başlamadan önce bile ortaya çıkan etki gösterişliydi. 
 
Chanel çalışanlarının seminerler için kullanılan boş odaları alıp Avusturya-Macaristan imparatorluğunun zenginlik ve lüks dolu günlerini canlandırarak eski saray günlerini yaratmaları kolay bir şey olmasa gerek. İmparator Franz Joseph ve parlak saçlarını elmas-inci dizileriyle süsleyen, "Sissi" olarak anılan eşi Elizabeth'i düşünün. 
 
Karl Lagerfeld ve kat kat beyaz dantel elbisesiyle Cara Delevingne Schloss Leopoldskron'da final yürüyüşü yaparken 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
Karl Lagerfeld, opera liberetto yazarı Hugo von Hoffmannsthal'ın Richard Strauss için yazdığı müzik kitaplarından kıyafetlerdeki nükteli ve harikulade süslemelere kadar hiçbir şeyi atlamamıştı.  
 
14 no'lu kıyafetteki el işçiliği: boğazı saran kolye Avusturya işlemelerinden ilham alınarak tasarlanmış ve filigran metal bir kalp motifi, erimiş cam ve kadife kurdele ile süslenmiş. Mücevher ve düğmeleri tasarlayan Desrues tarafından yapılmış. İşlemeli kaşmir kazak, yeşil ve kırmızı keçe çiçekler, metalik deri pullar, altın zincirler ve yeşil şönil iplikten yapılmış. Loafer'lar, Montex tarafından beyaz deri yıldızçiçeği, beyaz şönil iplik ve küçük simlerle süslenmiş. 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
İşte Cara Delevingne kat kat beyaz dantel elbisesi içinde asalet ve masumiyet arasında dengelenmiş bir şekilde yürüyor- bu etkinlik için çekilen Reincarnation adlı kısa filmde yanında Pharell Williams'la Sissi olarak oynadığı rolden bahsetmiyorum bile.  
 
Karl'ın Chanel Métiers d'art Paris-Salzburg defilesinden önce yayınlanan kısa filminden bir kare. Cara Delevingne İmparatoriçe Sissi, Pharell Williams İmparator Franz Joseph rolünde. 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
Ancak, el işlerinden oluşan bu mükemmel koleksiyonda rahatsız ediici bir şey vardı. Seyirci (ve hatta online izleyici) için bu defile, Muhteşem Karl'ın elinden çıkan herhangi bir güzel koleksiyon gibi gözüküyordu. Métiers d'Art koleksiyonu olmasına rağmen... 
 
18 no'lu kıyafetteki Loafer'lar Montex tarafından yıldızçiçeği, beyaz şönil iplik ve küçük simlerle süslenmiş. 
 
Bu Chanel'in yeteneğe yatırım yaptığı Paris atölyesindeki zanaatkarlara bir atıf. 
 
Paris-Salzburg Chanel Métiers d’Art 2014/15 için Karl Lagerfeld tarafından tasarlanmış davetiye. 
 
Küçük düz ayakkabıya yıldızçiçeğinin nasıl işlendiğine veya kar beyazı çorabın üzerine süslemelerin nasıl yapıldığına dair hiçbir bilgi verilmemesinden rahatsız oldum. Göğüs kısmındaki ve bileklerdeki beyaz dantellerin veya elle örülmüş çiçeklerin tasarımcısının kim olduğuna dair hiçbir fikrim yoktu. 
 
Chanel takımını sorularımla sıkıştırdıkça kelebek desenli bir bluzun tüylerinin ve 25.000 adet pulun işlenmesinin 545 saat sürdüğünü öğrendim. Görünürde sade gözüken başka bir süsleme tüy, ahşap çiçek ve boncuk içeriyordu. 
 
49 no'lu kıyafetteki el işçiliği: Üst: Lesage, 25.000 pul ve küçük boncuğu luneville iğne kullanarak 545 saatte işlemiş. Tüylerin iğneyle dikilmesi ekstra 98 saat sürmüş. Etek: Lemarié tarafından sülün ve Afrika tavuğu tüyleri işlenmiş. Desrues, eritilmiş camla beraber incilerden oluşan bir broş tasarlamış ve mini metal meşe yaprakları yerleştirmiş. Montex, kemere ve manşetlere kırmızı-yeşil çiviler, Swarovski boncuklar ve altın boru boncuklarla işlemeler yapmış. 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
Chanel'de çalışan marifetli elleri gösteren online bir video bulmuştum. Ancak daha fazlasını bilmek istiyordum. Onları defilede gördüğümüz halleriyle, insan elinden çıkmış gibi değil de bir fabrikada üretilmiş gibi algılayarak yanılabiliriz. 
 
Lesage süslemelerinin dikildiği, keçe şapkaların şekillendirildiği, Lemarié tüylerinin ve çiçeklerinin işlendiği Paris'in dışındaki modern havadar stüdyolarla ilgili ikinci bir yazı daha yazmaya karar verdim. 
 
 
Çok az bilgi verilmiş olsa bile, Karl'a bütün saygımla söyleyebilirim ki defile, terziliğe ve folklor desenli elbiselerin güzelliğine bakıldığında estetik anlamda çok etkileyiciydi. 
 
Karl koleksiyona kendinden ne kadar katmıştı? Üstelik, Alman kültürü Karl'ın geçmişinin bir parçasıyken... 
 
Mankenler, defilede Schloss Leopoldskron'un odalarında yürürken. 
Fotoğraf hakkı: Suzy Menkes 
 
Ona, dizüstü çiçek işlemeli çoraplarla beraber kombinlenmiş seksi şortların dikildiği Bavyera derisini sorduğumda: 
 
"Çocukken böyle giyindirirlerdi- Tabii bu Hamburg'ta giyilenin aynısı değil ama ben her zaman farklı olmayı sevmişimdir!" dedi.  
 
Keşke Karl'ın Avusturya küçük prensi gibi giydirildiği bir fotoğrafını görebilseydik! Ancak ana vatanıyla ve komşusu olan Salzburg ve Tyrol'le romantik bir ilişkiye sahip olduğunu hissettim. 
 
50 no'lu kıyafetteki el işçiliği: Elbise: Lesage tarafından 800 saatlik bir çalışma. 86.000 pul ve küçük boncuk, luneville iğnesi kullanılarak kelebeklerin, tavuskuşlarının ve horoz tüylerinin üzerine işlenmiş. Daha sonra tüyler, kıyafetin üzerine elle dikilmiş. 
Fotoğraf hakkı: Olivier Saillant 
 
Chanel, Karl'ın iddia ettiği gibi, ünlü Chanel ceketini Salzburg yakınlarında seyahat ederken bir asansörcü çocuğun üniformasından mı esinlendi? Chanel çalışanlarından biri Wes Anderson'ın filmi "Büyük Budapeşte Oteli"nden bahsetmişti ve filmde Chanel özel dikim ceketlerine benzer bir şeyler gördüm. 
 
Suzy Menkes, Karl Lagerfeld ve American Vogue'dan Hamis Bowles ile beraber. 
 
Blog dünyasında koleksiyon "pre-fall koleksiyonu" olarak kategorize edildi. Ancak Chanel Moda Başkanı Bruno Pavlovsky, Karl'ın da dediği gibi Metiers d'Art koleksiyonlarının couture'e daha yakın olduğunu belirtti. (Hem fiyat hem de işçilik anlamında) 
 
Pavlovsky "Bu, gerçekten de el işçiliğine geri dönüş. Bu zanaatkarlığa geri dönmek de özellikle genç kesimin talebi." dedi. 
 
Lesage'dan Hubert Barrère ile konuşurken Salzburg koleksiyonunun bir "hediye" gibi olduğunu belirtti, çünkü Paris'te işleme yapan çalışanları bu koleksiyon için Mozart'ı, von Hofmannsthal'ı, tiyatroyu, yaz festivallerini ve 1955 Sissi filminden Romy Schneider'ı araştırmışlar.  
 
Umarım Chanel'den birileri bu 10 yıllık Metiers d'Art defilelerinin kaydını tutuyordur çünkü bu defilenin, hem zanaatkarlık hem de Karl Lagerfeld'in hayal gücü anlamında eşi benzerine rastlanmaz.  
 
Karl'ın derin kültürel bilgisinden de yararlanılarak defileye yansıtılan bu etkileyici el işçiliğinin Chanel'de nasıl yapıldığını anlatan yazımı bekleyin.

ETİKETLER: CHANEL , SUZY MENKES