04 Temmuz 2020

Uzun Ömürlü Mutfağın İpuçları

YAZI: DİLARA KOÇAK

Haftada kaç kez alışveriş yapıyorsunuz? Aldığınız besinleri tamamen bitirebiliyor musunuz yoksa bazıları çürüyüp ya da bozulup çöpe mi gidiyor?

Özellikle korona döneminde daha çok toplu alışveriş yapmaya alıştığınızı biliyorum. Peki yiyecekleri nasıl saklayarak daha uzun ömürlü hale getirebiliriz ve mutfakta atığı azaltabiliriz?

20-07/03/gettyimages-599767947-1593766333.jpg

Mutfakta ‘ilk giren ilk çıkar’ kuralını uygulayın. Yeni alışveriş yapsanız bile öncelikle daha önce aldığınız ve son kullanma tarihi geçmeye daha yakın olanları kullanın.

Buzluğa en yakın olan raf her zaman en soğuktur. Potansiyel risk grubundaki yiyecekleri, yani bakteri üremesi olabilecek ürünleri her zaman için buzluğa yakın tarafa koymak önemli.

Et, balık, tavuk hemen tüketilecekse buzdolabında eğer hemen tüketilmeyecekse mutlaka buzlukta saklanmalı.

Sebze ve meyvelerden daha çabuk bozulabilecek olanları daha önce tüketmeye özen gösterin. Örneğin; meyvelerden portakal, limon, elma, armut 1-2 hafta dayanabilirken, üzüm, şeftali, kayısıyı: 4-5 gün, kiraz, böğürtlen gibi meyveler ise 1-2 gün bekleyebilir. Sebzelerden ıspanak, marul, domates 2-3 gün saklanabilecekken lahana, havuç ve kereviz gibi sebzeleri 6-7 gün saklayabilirsiniz.

Tahıllarınızı veya baklagillerinizi en doğru muhafaza tekniği bez torba kullanmak. Cam kavanozlar, plastik poşetler hava almaz ve tahılların sağlıklı bir şekilde saklanmasına engel olur. Bez torbalar hava aldığı için rutubet oluşmaz ve böylece küf oluşumu da önlenmiş olur.

Yarım kalan avokadoya kararmaması için zeytinyağı veya limon sürün, kapalı bir kapta buz dolabında bekletin. C vitamini avokadonun kararmasını önlemeye yardımcı olur.

Yeşilliklerinizi eve gelir gelmez yıkamak yerine kullanmadan önce yıkamaya çalışın. Yıkadığınızda nemli kalan yeşillikler çok daha çabuk bozulacaktır.

Yeşilliklerinizi yıkadıktan sonra hepsini kullanmayacaksanız, hava geçirmeyen bir kap içinde havluya sarılı bir şekilde saklayın. Havlu yeşilliklerin nemini alarak daha uzun ömürlü olmasına yardımcı olacaktır.

Bayatlayan ekmekleri küçük küçük doğrayarak fırınlayın. Kıtır ekmeklerinizi daha sonra çorbalarda rahatlıkla kullanabilirsiniz.

Bozulmaya başlayan sebzelerinizi veya dünden kalan meyvelerinizi dondurun. Daha sonra graten veya çorba yapmak için kullanabilirsiniz.

Yumurtalarınızın daha uzun ömürlü ve daha hijyenik koşullarda saklanabilmesi için ayrı yumurta bölmesine dizilmesi veya kendi kutusuyla saklanması önemli. Yumurtayı yıkadığımızda kabuğunun üzerinde onu koruyan tabakayı yok ediyoruz ve bakteri oluşumuna daha yatkın bir hale gelmesine neden oluyoruz. Bu yüzden yumurtayı aldığımız zaman değil, kullanmadan önce yıkamak önemli.

ETİKETLER: DİLARA KOÇAK , SAĞLIK , MUTFAK , BESLENME