17 Mart 2022

Sporun Es Geçilen Yanı: Stretching

YAZI: DİLRUBA KARAKÖSE

22-03/16/screenshot-wwwvoguecom-20220316-10_22_20.png

Fotoğraf: Bruce Weber, Vogue Amerika Mayıs 2000

Pilates, koşu, HIIT, yüzme ya da klasik bir doğa yürüyüşü… Egzersizin farklı türleri sadece vücudu forma sokmak adına değil, ruh ve beden sağlığını koruyabilmek ve hatta iyileştirebilmek için de hayatımızın rutinleri arasında yer alması gerekenlerden. İmkan dahilindeyse profesyonel yardımla, belki de başlangıç aşamasında sosyal medyadaki hesaplarla sağlıklı yaşam dünyasına küçük bir adım atabilmek mümkün.

Bu aşamada uzman görüşlerinin spora pozitif bir yaklaşım benimsemedeki rolü de önemli. Psikiyatrist Dr. Max Pemberton’ın, İngiliz Vogue’un ruh halini iyileştirmenin 5 yolunu önerdiği makalesindeki tavsiyesi şu yönde; “Sağlıklı, dengeli yemekler yemeye çalışın, yeterince su için ve düzenli egzersiz yapın. Evde egzersiz yapmak harika bir çözüm ve günün hangi saatinde yaptığınızın bir önemi yok.”  Bir başka uzman görüşü de yapılan küçük bir araştırmadan geliyor. Northwestern Üniversitesi Nöroloji Bölümü tarafından kronik uykusuzluk çeken yetişkinleri inceleyen yakın tarihli bir çalışma, egzersizin uyumamıza yardımcı olduğunu gösteriyor. Hatta sporcularla çalışan uyku uzmanı olan Natalie Pennicotte-Collier, Vogue’a verdiği röportajda “Fiziksel aktivite, en iyileştirici uyku aşaması olan derin uykuda geçirilen zamanı artırır.” diyerek egzersiz yapmanın artılarından birini daha hatırlatıyor.

Buraya kadar bahsettiklerimiz aslında sporun genel faydaları yönünde. Belki biraz da hayatınıza dahil etmeye teşvik edebilecek küçük bilgilerin bir karması… Günün sonunda ise hangi egzersiz türünün size en iyi şekilde uyum sağladığına yine kendiniz karar verebilirsiniz. Ancak aklınıza gelmeyebilecek bir başka alternatif olduğunu da hatırlatmak istiyoruz; stretching…

Esneme olarak da dilimize çevrilen stretching, her ne kadar ilk bakışta odak noktasına egzersiz sonrası kasları uzatmayı alsa da, hem sık sık atlanabilen adımlardan hem de bunu sadece yapılan hareketlerin bitimine konumlandırmamak gerekli. Yani esneme, egzersizden bağımsız olarak da daha verimli hareket edebilmenize ve esnek olabilmenize olanak tanıyor. Bunu tıpkı meditasyon gibi de düşünebilirsiniz. Vücudunuzu dinleyerek minik esneme hareketleri yapmak, bir noktada anda kalarak kendinizi dinlemenize yardımcı olabileceği gibi, stresi azaltmaya da destek verebilir. O halde egzersiz öncesi ve sonrası, belki de spordan bağımsız olarak esnemeyi neden hayatınıza dahil etmeniz gerektiğine dair birkaç faydaya daha ihtiyacınız varsa, şöyle sıralayabiliriz;

- Fiziksel aktivitelerden önce esneme hareketleri yapmak, kasları hareketlere hazırlamaya yardımcı oluyor.

- Kas dengesizlikleri duruş bozukluğuna neden olabilirken, esneme hareketleri bu duruş bozukluğunu tersine çevirmeye de destek veriyor.

- Düzenli esneme rutini, sırt kaslarını güçlendirerek ağrıları hafifletiyor.

- Esneme, egzersiz sonrası vücudu sakinleştirmeye yardımcı oluyor.

- Kronik stresi azaltmaya ve kendimizi daha sakin hissetmemize de olanak tanıyor.

ETİKETLER: STRETCHİNG , ESNEME , EGZERSİZ , WELLNESS