17 Ocak 2021

Ayurvedik Dokunuş

YAZI: ESRA BEBEK

Fotoğraf: ©Lachlan Bailey
Fotoğraf: Lachlan Bailey

Birçoğumuz için 2021 yılının, geçmiş senelere kıyasla; büyük beklentiler yüklemeden yaşamımıza dahil etmeye çabaladığımız yepyeni bir dönem olduğunu söyleyebiliriz sanırım. Bu sessiz başlangıçta mutlaka kendimiz ve sevdiklerimizin hayatına katmaya niyet ettiğimiz bazı iyi alışkanlıklar olduğunu düşünüyorum.

Tam da bu noktada; insanlık tarihinin başlangıcından beri huzur ve refah arayışı içinde olan varlıklar için Asya kıtasının bilgeleri tarafından keşfedilmiş ayurveda pratiği bizlere göz kırpıyor.

Zihin, beden ve ruh bütünlüğü sunmada yoga pratiğinin kız kardeşi sayılan bu Hindistan doğumlu uygulama yaklaşık 5000 yıldır kabul gören bir tedavi sistemi olarak biliniyor.

Bu sistemde, tıpkı batı dünyasında olduğu gibi bütünsel sağlık; vücut, zihin ve ruh parçalarının uyum içinde işlemesi olarak tanımlanıyor.

Bedensel sağlığımızı iyileştirirken, bizlere daha berrak bir zihin vadeden, ruhumuza canlılık ve yüksek enerji sunan ayurveda pratiğine; dev aşamalar yerine ufak adımlarla başlamak en doğrusu.

Başlarken şunu bilmeliyiz ki; ayurveda sisteminin çerçevesi çizilirken, özellikle Hint asıllı hekimler tarafından önemle vurgulanan birçok orta nokta bulunmakta. Sabah gün ışığıyla uyanmak, günlük rutininizde mutlaka meditasyona yer vermek, ilk öğünü açlık hissi uyandığında yemek, öğle menüsüne önem vermek, yemekten sonra kısa bir akşamüzeri yürüyüşü yapmak ve özellikle saat 22.00’de yatakta olmak bu rutinin olmazsa olmazlarından denebilir.

İşte size yeni başlayanların kolaylıkla gündelik yaşamlarına dahil edebilecekleri sağlıklı ve basit bir ayurveda rutini;

Güne bir bardak ılık limonlu su ile başlamak. Özellikle içinde bulunduğumuz kış aylarında sabah rutininize taze ve ılık bir dokunuş katarken, gün boyu sindirimi kolaylaştırmak için bedeninize destek sunacak.

Öğünleriniz sonrası diş fırçalama rutininize; İngilizce’de oil pulling olarak bilinen işlem için, dil temizleme aparatı ve hindistan cevizi yağı eklemek bir dakikadan daha kısa bir sürede dilinizin üzerindeki zararlı bakteri tabakasını yok ederken, sindiriminize yardımcı oluyor.

Üç numaralı önerimiz ise masaj severler için vazgeçilmez bir aşama olmaya aday! Her gece yatağa gitmeden önce, ayak tabanlarınız ve kafa tasınızın çevresine en sevdiğiniz yağ ile nazik dokunuşlarla masaj yapmak. Vata grubunda olanlar için önerimiz organik susam veya badem yağı iken, Pitta grubu üyeleri için favorimiz hindistancevizi yağı. Son olarak toprak ve su elementinin temsilcileri Kaphalar için organik ayçiçek yağının oldukça iyi bir alternatif olduğunu söylemeliyiz.  Ayurveda sistemine göre hangi beden tipine dahil olduğunu öğrenmek isteyenler ise; yogauni.com/tr veya chopra.com adresleri üzerinden pratik dosha testlerini tamamlayarak hızlıca konu hakkında fikir sahibi olabilirler.

Son olarak güne hızla giriş yapması gerekenler için, gece meditasyonu paha biçilemez alternatiflerden biri. Yatmadan önce zihninizi sakinleştirecek bir müzik eşliğinde yapacağınız meditasyonun uyku kalitenizi ve sonraki günün performansını yükseltmede ne kadar etkili olduğuna inanamayacaksınız.

Beden, zihin ve ruhun uyum içinde akışının felsefesini anlamak isteyenler ve uygulamanın derinliklerine merak duyanlar için; önerimiz Dr. Scott Gerson imzalı Ayurveda isimli eser.

Bütünsel sağlık kavramının özünün; daha yüksek bir bilinç seviyesinde yaşam sürmek olduğunun farkına varmamızı sağlayan ayurveda bilgeliğine adım atarken, tüm bu aşamalarda beden, zihin ve ruhunuza özenli bir tavırla, yumuşacık bir tonda yaklaşmayı unutmayın.

ETİKETLER: AYURVEDA , SAĞLIK , ALTERNATİF TIP