Haftalık E-Bülten
Moda dünyasında neler oluyor? Yeni fikirler, öne çıkan koleksiyonlar, en vogue trendler, ünlülerden güzelllik sırları ve en popüler partilerden haberdar olmak için haftalık e-bültenimize kaydolun.
Koç Üniversitesi Sosyal Etki Forumu(KUSIF) 4 Adım Yaklaşımı’na yakından bakıyoruz.
Fotoğraf: Getty Images Turkey
Bir kere konuşmak yetmiyor. Ki bilirsiniz bazen bir kere yapmak bile yetmiyor. Bir konuda farkındalık yaratmak, ardından bir davranışı değiştirmeye çalışmak çok aşamalı bir süreç. Bir etki yaratmak derken her seferinde etkiyi yaratmak istediğimiz alana dair derinlikli bir çalışma yapmamız gerekiyor. Ve o işe başlarken, başlangıçta yapılan çalışma da yeterli gelmiyor zira amacımıza gitmek için attığımız adımlar sonucunda nelerin değiştiğini görebilmemiz gerekiyor. Ortada ölçülemeyen bir sonuç varsa gerçekten bir değişimden bahsedebilir miyiz? KUSIF Yönetici Direktörü Yonca Ongan şöyle ekliyor: ‘Sosyal etki aktörleri olarak tanımladığımız sosyal girişimcilerin, fon veren kurumların, sivil toplum kuruluşlarının ve sorumlu özel sektörün daha fazla pozitif sosyal etki yaratabileceklerine inanıyoruz. Ancak ölçemediğimiz hiçbir şeyi yönetemeyeceğimiz gibi iyileştiremeyiz de’.
İşte ekibin geliştirdiği KUSIF 4 Adım yaklaşımı. Bu yaklaşımı hem bir kurum hem de bir birey olarak hayatlarımızda deneyimleyebiliriz. Ve konuyu modanın gündelik yaşamımızdaki en yakın alanına getirirsek bu durum içinde olduğumuz tüketici alışkanlıkları için de geçerli. Unutmamak gerekiyor ki sadece bizim değişmemiz de yetmiyor, endüstrinin bir parçası olan birçok süreçte çeşitli farkındalıklara ihtiyacımız var.
Ama önce karar verelim; neyi değiştirmek istiyoruz?
Öncelikle yaratmak istediğiniz değişimleri tanımlamanız, değişimlerin sonucunda ulaşacağınız sosyal etkiyi tanımlamanıza yardımcı olacaktır. Bunu anlamak için neyi amaçladığınızı açıkça ifade ederek yola çıkmanız gerekir. Nihai amacınızın gerçekleşmesi için gerekli değişimleri, bu değişimlere ulaşmak için yapacağınız faaliyetleri ve hangi değişimleri ölçeceğinizi belirlemeniz Değişim Teorisi ile mümkün olacaktır.
İkinci adımda oluşturduğunuz değişim teorisinde, ulaşmak istediğiniz değişimlerden hangilerinin sizler için önemli olduğuna karar vermelisiniz. Yarattığınız veya yaratmayı amaçladığınız her değişim ölçülmek zorunda değildir. Hangilerinin ölçülmesini istediğinize karar verdikten sonra bu değişimleri anlamanıza kolaylık sağlayacak göstergeleri tespit etmeniz gerekecektir.
Üçüncü adım kanıt seviyesini ve değerlendirme araçlarını seçme aşamasıdır. Göstergelerin ölçülmesi için kullanılacak metodların belirlenmesi, güvenirlilik derecelerine göre ölçümleme tekniklerinin tespiti, nicel ve nitel veriler kullanılması bu adımı kapsar.
Dördüncü adım sosyal etkinizi değerlendirdiğiniz, verilerinizi analiz ettiğiniz ve tüm süreci gözden geçirdiğiniz adımdır. Sosyal etki analizinizi üçüncü şahıslara nasıl aktarırsanız, çalışma konunuzla ilgili alana nasıl bilgi sağlayabilirsiniz gibi soruları yanıtlayacağınız bir aşamadır.