10 Mart 2018

Meyve ve Sebzelerin Kabuklarını Soymalı mı Soymamalı mı?

YAZI: DİLARA KOÇAK

18-03/07/gettyimages-557387455-1520437332.jpg

Fotoğraf: Getty Images Turkey

Meyve ve sebzelerin sağlığa faydaları konusunda artık hem fikiriz. Dünya sağlık örgütü günde 5 porsiyon sebze ve tüketimini öneriyor. Peki meyveleri ya da sebzeleri tüketirken kabuklarını soyuyor musunuz? Meyve ve sebzeler genellikle tarım ilaçlarına maruz kalırlar ve bu da bize geçmişten beri onların kabuklarını soyma alışkanlığı getirmiştir. Oysaki bu durum bitkinin besin açısından zengin kısımlarından birinin atılmasına neden olabilir.

Meyve ve sebzelerin içi kadar kabukları da besleyici ögelerle doludur. İçerdikleri besin maddelerinin miktarı meyve veya sebze türüne göre değişir. Bununla birlikte, genel olarak, kabuğu soyulmamış olanlar, soyulmuş olanlara kıyasla daha yüksek miktarda vitamin, mineral ve diğer yararlı bileşenleri içerir. Besin değeri içeriğine bakılınca, kabuklu bir elma, neredeyse % 332 daha fazla K vitamini, % 142 daha fazla A vitamini,% 115 daha fazla C vitamini % 19'a varan daha fazla potasyum içerir.

Sebzelerin kabukları önemli derecede lif ve antioksidan içerirler. Antioksidanlar ise serbest radikalleri temizlemekle görevli doğal maddelerdir ve onları kontrol altında tutarlar.  Hücrelerdeki serbest radikallerin elektron alıp zarar vermesini önlerler. Kanser, ateroskleroz, alzheimer hastalığı, parkinson hastalığı ve diğer birçok hastalıkla savaşmamıza yardımcı olurlar. Meyvelerde ve sebzelerde bulunan belirli antioksidanlar da Alzheimer gibi nörolojik hastalık riski düşüklüğü ile bağlantılıdır.

Yapılan bir çalışmada meyvelerin kabuk, çekirdek ve iç kısımları antioksidan kapasitesi açısından karşılaştırılmış ve meyvelerin kabuklarındaki antioksidan kapasitesinin iç kısımdan neredeyse 328 kat daha fazla olabileceği bulunmuş. Elbette bu meyve ve sebzenin çeşidine göre değişiyor. Şeftaliyle ilgili yapılan bir başka çalışmada da şeftalinin kabuğunun soyulmasının antioksidanlarında % 13-48 oranında azalmasına neden olduğu bulunmuş.

Bir sebzenin lif içeriğinin önemli miktarını kabuğunda bulabilirsiniz.  Yani kabuklarını soyduğunuzda önemli bir miktar lifi atmış oluyorsunuz. Lif içeren besinlerin bağırsak sağlığına faydalı olduğu ve daha uzun süre tokluk hissi sağladığı da araştırmaların konusu. Uzun süre tokluk hissi, kilo kaybına da yardımcı olması konusunda destekleyici.

Kısacası bazı sebze ve meyveler, ananas, narenciyeler gibi bize kabuklarıyla tüketilme imkanı sağlamasa da daha yüksek antioksidan ve daha fazla lif alımı için kabuğuyla yenilebilen meyve ve sebzelerin kabuklarını soymadan, fakat iyice temizlenmiş ve yıkanmış olmasına dikkat ederek tüketmeniz önemli. Elma, kayısı, şeftali, havuç, kuşkonmaz, patlıcan, kabak, kabuklarını soymadan tüketebileceğimiz meyve ve sebzeler arasında…

Mart ayının meyve ve sebzelerini keşfedin. 

ETİKETLER: BAKIM , SAĞLIK , MEYVE , SEBZE , DİLARA KOÇAK